ILPP3/443-30/14-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-30/14-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży wyrobów węglowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy. Zainteresowany sprzedaje wyroby węglowe do finalnego odbiorcy i pośredniczących podmiotów węglowych zwolnionych od akcyzy. Wnioskodawca wystawia dokument dostawy dla odbiorców kupujących na paragon oraz fakturę plus dokument dostawy dla pośredniczącego podmiotu węglowego. Dokument dostawy ten jest niezbędny, ponieważ w ten sposób można zachować kolejność chronologiczną w tworzeniu zestawienia dokumentów dostawy i ewidencji sprzedaży wyrobów węglowych, które są tworzone w formie elektronicznej w programie "A". Zainteresowany pracuje na dwóch programach B i A, które ze sobą nie współpracują, występuje więc konflikt, ponieważ wystawione w programie księgowym faktury sprzedaży nie rejestrują się automatycznie do zestawienia i do ewidencji sprzedaży wyrobów węglowych. Obecnie dla sprzedaży do pośredniczącego podmiotu węglowego wystawiana jest Faktura VAT bez akcyzy w programie księgowym, który nie tworzy żadnych zestawień i ewidencji, oraz dodatkowo dokument dostawy w programie A, w którym podany jest numer faktury. Odbiorca podpisuje się na fakturze i na dokumencie dostawy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się sprzedażą wyrobów węglowych:

CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel brunatny zarówno do odbiorców finalnych jak i pośredniczących podmiotów węglowych zwolnionych od akcyzy. Dla celów urządzeń księgowych prowadzi on dokumentację księgową w oparciu o program B, natomiast dla potrzeb podatku akcyzowego na programie A. Programy nie współpracują ze sobą - nie ma możliwości eksportu danych z jednego do drugiego. Zainteresowany wystawia dokument dostawy dla odbiorców kupujących na paragon (odbiorcy finalni) oraz fakturę zawierająca wszystkie niezbędne dane wymienione w ustawie plus dokument dostawy dla pośredniczącego podmiotu węglowego.

Na sprzedaż wyrobów węglowych: CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel brunatny do pośredniczącego podmiotu węglowego wystawiana jest Faktura VAT bez akcyzy (zawierająca wszystkie niezbędne i zgodne z ustawą dane) w programie księgowym B, który nie tworzy żadnych zestawień i ewidencji, oraz dodatkowo dokument dostawy w programie A, w którym podany jest numer faktury. Odbiorca podpisuje się na fakturze i na dokumencie dostawy. Dokument dostawy który jest dodatkowo wystawiany jest niezbędny, ponieważ w ten sposób można zachować kolejność chronologiczną w tworzeniu zestawienia dokumentów dostawy i ewidencji sprzedaży wyrobów węglowych: CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel brunatny, które są tworzone w formie elektronicznej w programie "A".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

1. Czy dokumentowanie sprzedaży wyrobów węglowych, CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel brunatny, dla podmiotu pośredniczącego za pomocą faktury VAT oraz za pomocą dokumentu dostawy, które odzwierciedlają dokonanie tej samej transakcji sprzedaży jest prawidłowe.

2. Czy dopuszczalne jest wystawienie dodatkowego dokumentu dostawy dla pośredniczącego podmiotu węglowego pomimo wystawienia faktury VAT, która spełnia wszystkie wymogi określone w ustawie o podatku akcyzowym, który dokumentuje tą samą transakcję.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl wskazanych przepisów, nie ma obowiązku dokumentowania sprzedaży wyrobów węglowych, CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel brunatny, poprzez wystawienie dokumentu dostawy na wcześniejszych fazach obrotu, czyli przemieszczenia pomiędzy podmiotami pośredniczącymi.

Zastąpiono warunek dołączania dokumentu dostawy wyrobów węglowych na rzecz dokumentowania sprzedaży tych wyrobów fakturą, która zawiera niezbędne dane (kod CN, ilość i przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy). Ponieważ faktura ze względu na wymagane dane stanowi dokument równoważny dokumentowi dostawy należy uznać, że w sytuacji, gdy faktura nie spełnia wymogów określonych w ustawie o podatku akcyzowym, sprzedawca wyrobów węglowych będzie obowiązany do wystawienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych. Zainteresowany uważa, że pomimo wystawiania w programie księgowym faktury VAT dokumentującej sprzedaży wyrobów węglowych, CN 2701 - węgiel kamienny, CN 2704 - koks, CN 2702 - węgiel, zawierającej wszystkie niezbędne i zgodne z ustawą dane, możliwe jest dokumentowanie sprzedaży w sposób opisany w poz. 68 wniosku o interpretacje w pkt 1 i wystawiania dodatkowego dokumentu dostawy. Wnioskodawca twierdzi, że z przepisów RMF z 16.09.2013 § 2,1 pkt 2a, 2b wynika komu należy wystawiać dokument, ale nie ma wskazania kiedy nie wystawiać dowodu dostawy. Wystawienie dodatkowego dokumentu dostawy dokumentującego tą samą transakcję sprzedaży wyrobów węglowych za pomocą faktury VAT pozwala na zachowanie kolejności chronologicznej w tworzeniu zestawienia dokumentów dostawy i ewidencji sprzedaży wyrobów węglowych, które są tworzone w elektronicznej formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - dalej zwanej ustawą - wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN 2701.

Pod poz. 20 wyżej wskazanego załącznika został wymieniony węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych o kodzie CN 2702.

Z kolei pod poz. 21 ww. załącznika został wymieniony koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN 2704 00.

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy - w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy - finalny nabywca węglowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Na mocy art. 31a ust. 1 ustawy - zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z późn. zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;

9.

przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy - warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Powyższy przepis przewiduje zatem wystawienie dokumentu dostawy lub faktury - prawodawca użył spójnika "lub" oznaczającego alternatywę.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 16 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108) wskazał, w § 2 ust. 1, podmioty wystawiające dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 5 tego rozporządzenia - dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy sprzedający wyroby węglowe zwolnione od akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, zwane dalej "wyrobami węglowymi zwolnionymi" - w przypadku:

a.

sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych zwolnionych finalnemu nabywcy węglowemu,

b.

zwrotu do niego wyrobów węglowych zwolnionych przez finalnego nabywcę węglowego, który nabył od niego te wyroby

- gdy nie została wystawiona faktura lub faktura korygująca.

Reasumując, warunkiem zwolnienia od akcyzy określonego w art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży wyrobów węglowych przez podmiot pośredniczący. Natomiast w zakresie wystawiania dokumentów w programie A i B zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP3/443-30/14-5/TK z dnia 21 maja 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl