ILPP3/443-30/07-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-30/07-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy R. S.A., przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie szczegółowych warunków dotyczących miejsca magazynowania benzenu w składzie podatkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie szczegółowych warunków dotyczących miejsca magazynowania benzenu w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca decyzją naczelnika urzędu celnego z dnia 1 sierpnia 2005 r. uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w zakresie przyjmowania i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zainteresowany nabywa z terytoriów państw członkowskich oraz państw trzecich propylen o symbolu PKWiU 24.14.11-40.00 i kodzie CN 2901 22 00 oraz benzen o symbolu PKWiU 24.14.12-23.20 i kodzie CN 2902 20 00.

Wyroby zużywane są w składzie podatkowym do produkcji towarów, które nie są wyrobami akcyzowymi.

Na potrzeby przechowywania benzenu, który w warunkach otoczenia jest cieczą, Spółka posiada 6 zbiorników naziemnych o pojemności po 100 m#179; każdy, które są pod nadzorem Urzędu Dozoru Technicznego.

Zbiorniki są przemierzone przez wyspecjalizowane w tym zakresie firmy przy pomocy legalizowanych urządzeń. Posiadają one świadectwa skalowania oraz tablice redukcyjne pozwalające na ustalenie aktualnego poziomu płynu w zbiorniku i jego przeliczanie na ilość wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w jednostkach objętości.

Benzen jest przyjmowany z cystern do zbiorników i jako surowiec służący do wytwarzania chlorobenzenu, w sposób ciągły podawany jest do chlorowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna uzyskać dowód legalizacji zbiorników.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 35, poz. 311 z późn. zm.) w przypadku paliw silnikowych oraz olejów opałowych za miejsce magazynowe uznaje się zbiorniki naziemne i podziemne, podlegające prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów. Za miejsce magazynowania tych wyrobów uznaje się również zbiorniki naziemne i podziemne wprowadzone do użytkowania przed 1 maja 2004 r., które nie posiadają legalizacji, jednak nie dłużej - niż do 31 grudnia 2007 r.

Z powyższej regulacji wynika, iż podatnicy magazynujący w składzie podatkowym paliwa silnikowe lub oleje opałowe w zbiornikach wprowadzonych przed datą akcesji Polski do Unii Europejskiej, muszą do końca bieżącego roku uzyskać dowody legalizacji tych zbiorników.

W związku z tym, że przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) nie zawierają definicji magazynowania należy odwołać się w tej kwestii do znaczenia językowego tego pojęcia.

Według Słownika Języka Polskiego, red. M. Szymczak, PWN Warszawa 1989 r., przez magazynowanie rozumiemy:

* składanie, przechowywanie czegoś w jakimś pomieszczeniu lub pojemniku,

* gromadzenie, odkładanie czegoś w celu późniejszego wykorzystania.

Nie ma w niniejszej definicji mowy o tym, aby to co jest magazynowane mogło zmieniać swój stan, dlatego też należy przyjąć, że podczas magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym nie mogą być one poddawane czynnościom, które wpływają na zmianę ich stanu.

W składzie podatkowym benzen bezpośrednio z cystern jest rozładowywany do zbiornika, w którym są już zwroty produkcyjne (benzen zanieczyszczony chlorobenzenem i ługiem sodowym). W związku z powyższym benzen traci już własność czystego surowca i staje się właściwie półproduktem. W zbiornikach benzenu prowadzony jest I etap procesu technologicznego tzw. sezonowanie, w wyniku którego ma powstać wyrób główny jakim jest chlorobenzen.

Z jednego ze zbiorników - za pomocą pompy wirowej SK-5 - benzen jest pobierany w sposób ciągły i podawany do wież osuszania, gdzie następuje obniżenie zawartości wilgoci. Następnie benzen kierowany jest na stację chlorowania. Produkcja chlorobenzenu odbywa się w procesie ciągłym przez co benzen znajduje się w zbiorniku maksymalnie ok. tygodnia.

W związku z powyższym zbiorniki w składzie podatkowym, do których rozładowywany jest benzen, nie są miejscem magazynowania wyrobów akcyzowych lecz stanowią część instalacji produkcji chlorobenzenu i Spółka nie jest zobowiązana do posiadania dowodów legalizacji tych zbiorników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) jako wyroby akcyzowe zharmonizowane traktuje się paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 62 ust. 1 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Benzen wymieniony został w pozycji 6 pkt 3 załącznika Nr 2 do ww. ustawy, która zawiera węglowodory cykliczne, wyłącznie benzen - klasyfikowany do PKWiU 24.14.12-23 i kodu CN 2902 20 00.

Wątpliwości Spółki związane są z treścią § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 35, poz. 311 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Z brzmienia przedmiotowego przepisu wynika, że miejsce magazynowania wyrobów w składzie podatkowym powinno spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności i tożsamości znajdujących się w nim wyrobów oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego.

Zainteresowany uważa jednak, iż w świetle postanowień § 2 ust. 2 rozporządzenia został zwolniony z obowiązku posiadania dowodów legalizacji zbiorników, które służą do magazynowania wprowadzanych do składu podatkowego wyrobów.

Zgodnie z jego treścią w przypadku paliw silnikowych oraz olejów opałowych za miejsce magazynowania uznaje się zbiorniki naziemne i podziemne, podlegające prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów. Za miejsce magazynowania tych wyrobów uznaje się również zbiorniki naziemne i podziemne, wprowadzone do użytkowania przed dniem 1 maja 2004 r., które nie posiadają dowodów legalizacji - jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Równocześnie zaznaczyć należy, iż przedmiotowe przepisy nie definiują pojęcia legalizacji, w związku z czym należy je interpretować zgodnie z właściwymi w tej mierze przepisami tj. ustawą z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.).

W świetle powyższego do dnia 31 grudnia 2008 r. za miejsce magazynowania wskazanych wyrobów uznaje się również zbiorniki, które nie posiadają legalizacji.

Prawodawca zastrzega jednak, że zakresem tego zwolnienia objęte są wyłącznie zbiorniki naziemne i podziemne, wprowadzone do użytkowania przed dniem 1 maja 2004 r.

Nie budzi wątpliwości fakt, iż przedmiotowa regulacja dotyczy magazynowania w niniejszych zbiornikach paliw silnikowych i olejów opałowych przez podatników podatku akcyzowego, którzy z dniem 1 maja 2004 r. byli zobowiązani uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Jak wskazuje Wnioskodawca, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w zakresie przyjmowania i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych otrzymał dopiero 1 sierpnia 2005 r.

Tym samym Spółka nie spełnia warunku "wprowadzenia do użytkowania" przedmiotowych zbiorników, które uprawniało podatników podatku akcyzowego prowadzących składy podatkowe do uzyskania zwolnienia w trybie § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Zainteresowany wyjaśnia również, iż wytwarza chlorobenzen, który nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. Twierdzi przy tym, iż "... zbiorniki w składzie podatkowym, do których rozładowywany jest benzen, nie są miejscem magazynowania wyrobów akcyzowych lecz stanowią część instalacji produkcji chlorobenzenu i Spółka nie jest zobowiązana do posiadania dowodów legalizacji tych zbiorników".

Wobec powyższego zauważyć należy, że w świetle art. 30 ust. 1 ww. ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Zainteresowany prowadzi natomiast działalność w zakresie przyjmowania oraz magazynowania benzenu tj. wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, z którego wytwarza chlorobenzen, który nie jest wyrobem akcyzowym.

Stwierdzić należy również, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe lub dokonanie importu benzenu podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w wysokości 1.882,00 zł/1.000 l.

Tym niemniej, wykonywanie powyższych czynności w stosunku do benzenu jest w pewnych warunkach zwolnione z podatku.

W świetle § 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych węglowodory acykliczne oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11 oraz kodem CN 2901 oraz z węglowodorów cyklicznych benzen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-23 oraz kodem CN 2902 20 00.

Prawodawca wprowadza jednak określone warunki jakie musi spełnić podmiot, który zamierza skorzystać z niniejszego zwolnienia.

Zgodnie bowiem z przepisem § 14 ust. 2d pkt 1 ww. rozporządzenia, w przypadku wyrobów, o których mowa w ust. 1, importowanych lub nabywanych wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio przez podmiot produkujący wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie pod warunkiem, że podmiot ten prowadzi skład podatkowy, o którym mowa w § 13 ust. 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 i Nr 167, poz. 1749 oraz z 2005 r. Nr 36, poz. 321 i Nr 132, poz. 1115), i wprowadza do tego składu wyroby, o których mowa w ust. 1.

W świetle powyższego, jeśli Wnioskodawca zamierza skorzystać z niniejszego zwolnienia, musi prowadzić skład podatkowy i wprowadzać do niego nabyty lub importowany benzen. Jednocześnie w tym zakresie obowiązują odpowiednie wymogi dotyczące warunków prowadzenia składów podatkowych, a w szczególności legalizacja zbiorników.

Równocześnie należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja jest odpowiedzią wyłącznie na zadane we wniosku pytanie na gruncie wskazanego przez Wnioskodawcę przepisu prawa do zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie benzenu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl