ILPP3/443-3/08-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-3/08-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy N. Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać importu z Izraela i Szwajcarii oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia mieszanin substancji zapachowych, ekstraktów roślinnych sporządzonych na bazie alkoholu etylowego, które przeznaczone będą bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub ich półproduktów albo jako dodatek do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych.

Zainteresowany nie posiada własnego składu podatkowego a sprowadzone wyroby akcyzowe zharmonizowane zamierza sprzedawać z przeznaczeniem do wykorzystania w przemyśle spożywczym.

Pismem z dnia 4 marca 2008 r. nr ILPP3/443-3/08-2/TW wezwano Stronę do uzupełnienia wniosku. W dniu 18 marca 2008 r. wpłynęła odpowiedź Wnioskodawcy, w której Zainteresowany wyjaśnił kwestie pełnomocnictwa oraz wskazał, iż przedmiotowe wyroby akcyzowe klasyfikowane będą do kodu CN 3302 10 90 oraz symbolu PKWiU 24.63.10-75.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jakie procedury postępowania należy zastosować w zakresie importu mieszanin substancji zapachowych, półproduktów i składników sporządzonych na bazie alkoholu etylowego, przeznaczonych do wytwarzania artykułów spożywczych, aby nie narazić Spółki na naruszenie przepisów postępowania.

2.

Czy jest możliwe zastosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego lub zwolnienie z podatku akcyzowego.

3.

Czy jest możliwe korzystanie z procedury importu substancji zapachowych, półproduktów i składników sporządzonych na bazie alkoholu etylowego bez posiadania własnego magazynu podatkowego.

4.

Kto posiada uprawnienie do złożenia wniosku na otwarcie i prowadzenie składu podatkowego.

5.

Kto korzysta z uprawnienia do zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

6.

Jakie są przesłanki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas importu wyrobów akcyzowych.

7.

Jakie są przesłanki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w procesie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

8.

Czy importer sprowadzający do kraju, na zamówienie podmiotu posiadającego skład podatkowy, wyroby akcyzowe zharmonizowane, może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji, gdy sam nie posiada składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania pierwszego, towar przede wszystkim podlega zgłoszeniu organom celnym, celem dopuszczenia go do obrotu. Następnie należy zawnioskować o zastosowanie procedury zawieszającej pobór podatku akcyzowego.

Do zapłaty, przed złożeniem wniosku o zastosowanie procedury zawieszającej pobór podatku akcyzowego, pozostaje cło oraz podatek VAT.

W drugiej kolejności, na czas przewozu alkoholu etylowego z miejsca odprawy do składu podatkowego kupującego, należy zastosować do przewozu tego alkoholu etylowego Administracyjny Dokument Towarzyszący (ADT), bowiem z mocy ustawy, na podstawie przedmiotowego dokumentu, alkohol etylowy przemieszczany jest z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, bez względu no to, kto jest kupującym, sprzedającym, czy przewożącym towar.

Administracyjny dokument towarzyszący służy do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a może go wypełnić i otrzymać wyłącznie prowadzący skład podatkowy.

Praktycznie towar po wyprodukowaniu lub po zgłoszeniu do procedury dopuszczenia do obrotu znajduje się w składzie podatkowym i tak długo jak tam przebywa, pobór akcyzy jest zawieszony.

Obrót alkoholem etylowym w kraju nastąpi pomiędzy Wnioskodawcą, a składem podatkowym kupującego.

Oczywiście na czas transportu akcyza musi być zabezpieczona, ale może tego dokonać dowolna osoba, może to być również osoba trzecia.

Z kolei w zakresie pytania drugiego, Zainteresowany uważa, że jest możliwe zastosowanie zwolnienia alkoholu etylowego od poboru podatku akcyzowego, pod warunkiem, że będzie wykorzystany do produkcji przypraw (dodatków) do artykułów żywnościowych i żywności, ale w takim przypadku konieczne jest korzystanie z procedury składu podatkowego oraz złożenie zabezpieczenia lub skorzystanie z zabezpieczenia osoby trzeciej, co oznacza, że w takim przypadku następuje automatyczne zawieszenie poboru akcyzy do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, która nastąpi z momentem zużycia alkoholu etylowego w składzie podatkowym, w toku wykorzystania go w produkcji.

Odnośnie pytania trzeciego, Wnioskodawca na wstępie stwierdza, iż w znakomitej części odpowiedź na to pytanie zawarta jest w odpowiedzi na pytanie pierwsze. Importer nie musi posiadać własnego składu podatkowego, ale jeżeli alkohol etylowy będzie korzystał z procedury zawieszenia poboru akcyzy lub będzie korzystał z procedury zwolnienia przedmiotowego z podatku akcyzowego, to podmiot kupujący ten towar od importera musi go złożyć w składzie podatkowym (z zachowaniem przepisów).

W kwestii pytania czwartego Spółka wyjaśnia, iż uprawnienie do prowadzenia składu podatkowego ma podmiot, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na otwarcie i prowadzenie składu podatkowego może wystąpić osoba (prawna lub fizyczna), która łącznie spełnia następujące przesłanki:

1.

posiada adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców, numer identyfikacyjny REGON, posiada nadany odpowiednim dokumentem rodzaj i zakres prowadzonej działalności,

2.

przedłoży naczelnikowi urzędu celnego, wraz z wnioskiem, następujące dokumenty:

* potwierdzenie, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT,

* potwierdzenie tytułu prawnego wnioskodawcy do miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy,

* zaświadczenie o nadaniu numeru REGON oraz decyzję o nadaniu numeru NIP i potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego,

* zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami i z cłem oraz zaświadczenie o niezaleganiu z wpłatami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,

* informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwa przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwa przeciw obrotowi gospodarczemu lub przestępstwa skarbowe,

* oświadczenie wnioskodawcy, że przeciwko niemu nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe i likwidacyjne,

* odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

* oświadczenie o szacunkowej ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mają być produkowane, przetwarzane, magazynowane, przyjmowane i wysyłane w składzie podatkowym w okresie jednego miesiąca,

* oświadczenie o szacunkowych danych dotyczących rodzajów i ilości surowców zużywanych do produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

* oświadczenie o szacunkowych danych na temat ilości lub wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, będących przedmiotem dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego w okresie jednego miesiąca,

* oświadczenie wnioskodawcy, że miejsce, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, do którego powinny być dołączone odpowiednie zaświadczenia wydane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy,

* koncesje lub zezwolenia związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem składowanych wyrobów akcyzowych - jeżeli są wymagane na podstawie przepisów odrębnych,

* szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym,

* projekt regulaminu składu podatkowego,

3.

zezwolenie na prowadzenia składu podatkowego może być wydane jeżeli udzielenie pozwolenia nie spowoduje zagrożenia ważnego interesu państwowego, a lokalizacja składu podatkowego, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma być prowadzony skład podatkowy, albo stan ich wyposażenia nie uniemożliwi sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego.

W kwestii pytania piątego Wnioskodawca stwierdza, iż z uprawnienia do zawieszenia podatku akcyzowego korzysta osoba fizyczna lub prawna upoważniona do produkowania, przetwarzania, przechowywania, otrzymywania i wysyłania wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu podczas prowadzenia działalności gospodarczej w ramach procedury zawieszenia akcyzy, a więc podmiot prowadzący skład podatkowy.

Z kolei odnośnie pytania szóstego Wnioskodawca uważa, iż w świetle art. 2 ustawy o podatku akcyzowym, przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państw trzecich stanowi import, zaś obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym co do zasady powstaje w momencie powstania długu celnego.

Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawiesza się, jeżeli wyroby te są objęte zawieszająca procedurą celną (art. 26 ust. 3 pkt 1ww. ustawy) i może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego lub są przemieszczane do składu podatkowego. Obowiązek podatkowy w akcyzie będzie natomiast podlegał zawieszeniu tak długo, jak długo wyroby te będą objęte zawieszającą procedurą celną (pod warunkiem złożenia zabezpieczenia akcyzowego).

Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z miejsca, w którym miała miejsce odprawa celna importowa, bezpośrednio do składu podatkowego. Oznacza to, że przede wszystkim wyroby te powinny być objęte procedurą celną dopuszczenia do obrotu i że muszą zostać uiszczone należności celne oraz podatek VAT. Dopiero po spełnieniu powyższego, podmiot posiadający status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, który zamierza skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, powinien złożyć wniosek o objęcie wyrobów zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wniosek ten powinien wskazywać rodzaj oraz wysokość zabezpieczenia akcyzowego oraz musi mieć dołączone zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, wyroby dopuszczone do obrotu powinny być niezwłocznie przemieszczone do składu podatkowego, wraz z kartą 8 dokumentu SAD, zawierającą w polu 37 odpowiedni kod informujący o zawieszeniu akcyzy. Zasadniczą przesłanką zawieszenia poboru akcyzy jest przeznaczenie wyrobu i faktyczne jego dostarczenie do składaku podatkowego.

W zakresie pytania siódmego Zainteresowany wyjaśnia, iż zgodnie z przepisami art. 2 pkt 10 ww. ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju (RP) na terytorium państwa członkowskiego (WE), zaś zgodnie z pkt 11 art. 2 ww. ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego (WE) na terytorium kraju (RP).

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) lub określonego przez Komisję Europejską dokumentu AAD. Dokument ten powinien być zarejestrowany w ewidencji ADT przeznaczonej do rejestrowania wyrobów wprowadzanych do składu podatkowego.

Zasadniczą przesłanką zawieszenia poboru akcyzy jest przeznaczenie i faktyczne dostarczenie wyrobu akcyzowego do składu podatkowego.

Odnośnie pytania ósmego Spółka twierdzi, iż z procedury zawieszenia poboru akcyzy może korzystać tylko podmiot prowadzący skład podatkowy.

Wyjaśnić jednak należy, że warunkiem objęcia wyrobu akcyzowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest objęcie przez importera wyrobów akcyzowych procedurą dopuszczenia tych wyrobów do obrotu, opłacenie cła i podatku VAT. Dopiero po dokonaniu tych czynności podmiot prowadzący skład podatkowy, który zamierza skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, składa wniosek o objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w oparciu o dokument ADT.

W świetle powyższego, jak twierdzi Zainteresowany, wręcz idealną sytuacją dla importera wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, pod zamówienie podmiotu wykorzystującego te wyroby w toku produkcji lub przetwarzania, jest posiadanie przez ten podmiot własnego składu podatkowego, bowiem tym sposobem importer uwalnia się od dodatkowego angażowania magazynowego składu podatkowego. W związku z tym czynności i obowiązki wynikające z procedury, w takim przypadku, będą w pełni dochowane. Obieg dokumentów dokumentujących zużycie wyrobów akcyzowych (ADT) nastąpi bowiem, pomiędzy składem podatkowym dostawcy np. Izraelem, Szwajcarią w przypadku importu oraz Wielką Brytanią w przypadku wymiany wewnątrzwspólnotowej a składem podatkowym kupującego w Polsce (firma X posiadająca skład podatkowy i nabywająca towar akcyzowy od Wnioskodawcy nieposiadającego składu podatkowego) oraz odpowiednim urzędem celnym. Natomiast obieg dokumentów zakupowo-sprzedażowych nastąpi pomiędzy sprzedającym (Izrael, Szwajcaria-dla importu i Anglia - dla wymiany wewnątrzwspólnotowej) a importerem lub pośrednikiem (Spółką) a składem podatkowym kupującego do finalnego wykorzystania tego towaru do produkcji spożywczych towarów nieakcyzowych (np. napojów bezalkoholowych, lodów, wyrobów cukierniczych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż mieszaniny substancji zapachowych, ekstraktów roślinnych sporządzonych na bazie alkoholu etylowego, które Zainteresowany klasyfikuje do kodu CN 3302 10 90 oraz zamierza przeznaczyć jako dodatek do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych oraz bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów do wytwarzania artykułów spożywczych, mieszczą się co do zasady w obrębie pozycji 23 załącznika nr 2 do ustawy. Są to zatem wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Wnioskodawca zamierza dokonać ich importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego. Uważa przy tym, iż: cyt. "towar przede wszystkim podlega zgłoszeniu organom celnym celem dopuszczenia towaru do obrotu, następnie należy zawnioskować o zastosowanie procedury zawieszającej pobór podatku akcyzowego."

Na wstępie należy zauważyć, iż w myśl art. 2 pkt 11 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Spółka nabywając zatem ww. wyroby z terytoriów państw członkowskich dokonywać będzie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z kolei zamierzony przywóz wyrobów z Izraela i ze Szwajcarii wyczerpuje przesłanki art. 2 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym import to przywóz wyrobów akcyzowych z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju.

Odpowiadając następnie na pierwsze z zadanych pytań wskazać trzeba, iż kluczowym przepisem normującym zagadnienie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do importowanych wyrobów akcyzowych jest § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należą:

1.

gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu-butanu;

2.

benzyny specjalne - oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13.00.2 i kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25;

3.

wyroby akcyzowe, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (...).

W związku z powyższym tylko ww. importowane wyroby akcyzowe mogą zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dopuszczenie do obrotu mieszanin substancji zapachowych oraz ekstraktów roślinnych na bazie alkoholu etylowego wyklucza tym samym możliwość wprowadzenia ich do składu podatkowego z zastosowaniem przedmiotowej procedury.

W przedmiocie pytania drugiego tj. stawki podatku akcyzowego oraz zwolnienia z tego podatku wyjaśnić należy, iż stawka podstawowa na alkohol etylowy uregulowana została w art. 72 ust. 4 ustawy.

Z kolei zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawki określone m.in. w art. 72 ust. 4 ustawy, Minister Finansów obniżył do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

Pozycja 17 załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia stanowi, iż wyroby klasyfikowane do pozycji ex 3302 takie jak mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) oparte na jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (od 1 hl alkoholu etylowego 100% vol) opodatkowane są stawką 4.550,00 zł.

Powyższa stawka znajduje zatem zastosowanie zarówno w przypadku importu jak i nabycia wewnątrzwspólnotowego wskazanych we wniosku wyrobów.

Odnośnie zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów będących przedmiotem wniosku, należy na wstępie odnieść się do twierdzenia Wnioskodawcy, iż: cyt. "...konieczne jest korzystanie z procedury składu podatkowego oraz złożenie zabezpieczenia lub skorzystania z zabezpieczenia osoby trzeciej...".

W myśl art. 43 ust. 1 ustawy prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu celnego może wyrazić zgodę, aby zabezpieczenie akcyzowe zostało złożone przez osobę trzecią zamiast podmiotu, od którego jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

Wnioskodawca twierdzi, iż możliwe jest "skorzystanie z zabezpieczenia osoby trzeciej". Powyższe przepisy nie przewidują jednak takiego trybu. Pozwalają one jedynie osobie trzeciej złożyć zabezpieczenie akcyzowe a zatem dokonać czynności uregulowanej szczegółowo w art. 46 ustawy i przepisach wykonawczych.

W zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego z brzmienia § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) wynika, iż zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Równocześnie przepis § 18 ust. 6 ww. rozporządzenia wskazuje jednak, iż w przypadku wyrobów, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, nabywanych wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio przez podmiot produkujący wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, mają zastosowanie pod warunkiem, że podmiot ten:

1.

prowadzi skład podatkowy, o którym mowa w § 13 ust. 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego, i wprowadza do tego składu wyroby, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b;

2.

złoży oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, iż wyroby, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, będą zużyte do produkcji wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi w miejscu ich produkcji, w którym znajduje się skład podatkowy;

3.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów.

Stwierdzić zatem trzeba, iż zwolnienie z podatku akcyzowego, o którym mowa w § 18 ust. 6, przysługuje wtedy, gdy wyroby są nabywane wewnątrzwspólnotowo (przemieszczane z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju) bezpośrednio przez podmiot produkujący wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi pod warunkiem łącznego spełnienia powyższych trzech warunków.

Należy również zaznaczyć, iż brak jest analogicznego zwolnienia w przypadku importu ww. wyrobów.

Jak wynika zatem z powyższego wyroby klasyfikowane do kodu CN 3302 10 90 - jakie zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo Spółka - mogą podlegać zwolnieniu z podatku akcyzowego tylko w sytuacji, gdy ich zawartość alkoholu nieprzekracza 1,2% objętości. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi, jak trafnie wskazuje Wnioskodawca, w chwili zużycia tych wyrobów zgodnie z przeznaczeniem.

Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe przedmiotowych wyrobów o wyższej zawartości alkoholu niż 1,2% objętości nie podlega zwolnieniu z tego podatku.

W przedmiotowej sprawie należy ponadto zauważyć, iż Spółka prezentując niniejsze zagadnienie twierdzi, iż: cyt. "jest możliwe zastosowanie zwolnienia alkoholu etylowego od poboru podatku akcyzowego..."

Wobec powyższego, przede wszystkim rozróżnić trzeba sytuacje, w której przedmiotem zwolnienia są wyroby wskazane we wniosku od zwolnienia alkoholu etylowego, który zostaje zużyty do produkcji tych wyrobów.

W pierwszym przypadku zastosowanie znajdują bowiem przytoczone w niniejszej ocenie stanowiska Wnioskodawcy przepisy prawa.

Z kolei w drugim przypadku zastosowanie znajduje § 18 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Warunki jakie musi wówczas spełnić podmiot uprawniony wskazane zostały w § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Odpowiadając z kolei na trzecie z zadanych pytań, należy stwierdzić, iż zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku importu omawianej grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie jest możliwe z przytoczonych powyżej powodów.

Tym samym w niniejszym przypadku w myśl art. 21 ustawy podatnik dokonujący importu wyrobów akcyzowych jest obowiązany do zapłaty akcyzy w terminie i na warunkach określonych w przepisach prawa celnego dla należności celnych.

W efekcie uiszczenia podatku akcyzowego Wnioskodawca nie będzie zobligowany do wprowadzenia importowanych wyrobów do składu podatkowego, gdyż importowany wyrób nie może zostać objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Kolejne wątpliwości Zainteresowanego - poruszane w zagadnieniu czwartym - dotyczą kwestii związanych z otrzymaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Należy zatem wskazać, iż w tej mierze w pierwszej kolejności znajdą zastosowanie przepisy art. 31 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z jego treścią zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1.

prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3.

jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

4.

nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

5.

złoży zabezpieczenie akcyzowe;

6.

nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Zaznaczyć przy tym należy, iż skład podatkowy winien spełniać co do zasady warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 z późn. zm.).

W niniejszym przypadku zastosowanie znajduje również rozporządzenie w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.).

W tej mierze trafnie Wnioskodawca stwierdza w swoim stanowisku odnośnie pytania czwartego w punkcie 2, iż do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć wskazane dokumenty.

Zgodzić należy się z Zainteresowanym w kwestii przesłanek negatywnych, opisanych w punkcie 3 stanowiska Spółki odnośnie niniejszego pytania, których źródłem jest uregulowanie art. 35 ust. 1 ustawy.

Z kolei w zakresie piątego zagadnienia Wnioskodawca trafnie przedstawia ogólne zasady uprawniające do korzystania z procedury zawieszenia.

Tym niemniej, odnosząc się do zamierzonego przez Wnioskodawcę importu, stwierdzić trzeba, że Zainteresowany nie może zastosować procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z kolei w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów, a więc przywozu z terytoriów państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej (którymi nie są ani Izrael ani Szwajcaria) na terytorium Polski, procedura zawieszenia może zostać zastosowana. Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

Wnioskodawca wyjaśnia, iż: cyt. "nie posiada własnego składu podatkowego, ale nosi się z zamiarem importowania oraz sprowadzania z krajów Wspólnoty Europejskiej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które będą następnie dalej sprzedawane celem ich wykorzystania w przemyśle spożywczym." Wielokrotnie zaznacza również, iż nabyte wyroby będą sprzedawane podmiotom prowadzącym składy podatkowe.

Zasadnym jest więc twierdzenie, iż zamiarem Spółki jest pośrednictwo w zakupie tychże wyrobów przy uwzględnieniu trybu składu podatkowego. Choć Zainteresowany sam nie prowadzi takiego składu podatkowego, to ostateczni nabywcy zezwolenia takie posiadają i to do tych składów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy mają być wprowadzane przedmiotowe wyroby.

Wobec powyższego zauważyć należy, że z punktu widzenia przepisów o podatku akcyzowym istotne jest to, kto dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu oraz kto jest podatnikiem.

W niniejszym przypadku czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów nie będzie dokonywał Wnioskodawca lecz skład podatkowy, do którego wprowadzone zostaną przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju wyroby.

Bowiem to skład podatkowy - osoba wskazana w polu 7 (odbiorca) administracyjnego dokumentu towarzyszącego - przemieszcza wyrób akcyzowy, wprowadza do swojego składu podatkowego i zgodnie z treścią art. 7 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym u niego powstaje obowiązek podatkowy.

Wykonując zatem czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu za podatnika uznać należy nie Wnioskodawcę, który będzie pośrednikiem lecz ewentualnego ostatecznego nabywcę prowadzącego skład podatkowy.

Dodać należy, iż w tym przypadku na zasadach ogólnych odbywa się przemieszczanie wyrobów w procedurze zawieszonego poboru akcyzy a dopiero od momentu wprowadzenia wyrobu do składu podatkowego na terytorium kraju wszelkie obowiązki wynikające z niniejszej procedury przejmuje tenże skład podatkowy.

Odnośnie natomiast pytania szóstego stwierdzić należy, iż negatywna odpowiedz w zakresie pytania pierwszego czyni bezprzedmiotowym pytanie o przesłanki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podczas importu wyrobów akcyzowych, gdyż Zainteresowany procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z planowanym importem nie będzie mógł zastosować.

Odpowiadając na kolejne pytanie Spółki (siódme) w zakresie przesłanek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej zauważyć na wstępie należy, iż zasadniczym przepisem, który reguluje niniejsze zagadnienie jest art. 27 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z jego treścią jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1.

dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego,

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Z kolei w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełnienia i przeznaczenia, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W świetle tych ogólnych zasad trafnie Wnioskodawca rozpoznaje podstawowe przesłanki zastosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej.

Zainteresowany prezentując stanowisko odnośnie pytania siódmego porusza również kwestie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Należy zatem wyjaśnić, iż co do zasady w sytuacji nabycia wyrobów, do których w państwie nabycia stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, przemieszczanie zharmonizowanych wyrobów akcyzowych odbywa się z zastosowaniem odpowiedniego dokumentu towarzyszącego.

W tym przypadku zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji 2719/92/EWG z dnia 11 września 1992 r. w sprawie towarzyszącego dokumentu urzędowego dotyczącego przepływu w ramach systemu zawieszenia podatku wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (Dz. U. WE L 276 z 1992, str. 1) dokument wskazany w załączniku 1 jest używany jako urzędowy dokument towarzyszący przepływowi produktów objętych podatkiem akcyzowym w ramach procedur zawieszenia podatku akcyzowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 dyrektywy 92/12/EWG. Wskazówki dotyczące wypełniania i procedur używania dokumentu zamieszczone są na odwrocie egzemplarza 1 dokumentu.

Trafnie zatem Spółka twierdzi, iż "przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) lub określonego przez Komisję Europejską dokumentu AAD."

Wyjaśnić przy tym należy, iż skrót AAD oznacza towarzyszący dokument urzędowy (the Accompanying Administrative Dokument).

W sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego będą miały zastosowanie, ponad to co wskazano powyżej, zasady wyjaśnione w piątym zagadnieniu.

Ponadto zauważyć należy, iż w myśl § 2b ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Ponadto w myśl § 2b ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w ust. 1, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, nabywający przed wprowadzeniem tych wyrobów na terytorium kraju dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, określonego na podstawie odrębnych przepisów.

Wobec powyższego nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Spółkę mieszanin opisanych we wniosku, w przypadku gdy w państwie nabycia nie będzie stosowana procedura zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się zgodnie z postanowieniami cyt. wyżej § 2b ust. 1 rozporządzenia tj. z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Odpowiadając na ostatnie pytanie Wnioskodawcy należy ponownie stwierdzić, iż zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku importu omawianej grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest niemożliwe z przytoczonych powyżej powodów.

Tym samym nie jest możliwe zastosowanie trybu opisanego przez Zainteresowanego w niniejszym zagadnieniu.

Natomiast w zakresie obrotu na terytorium Wspólnoty Europejskiej wyrobami klasyfikowanymi do pozycji CN 3302 - jakie zamierza nabywać Zainteresowany - zastosowanie znajdują przytoczone powyżej przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl