ILPP3/443-27/13-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-27/13-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów tytoniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów tytoniowych.

Wniosek uzupełniono w dniu 3 lipca 2013 r. w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w roku 2009 opracowała i w następnych latach wyprodukowała produkt o nazwie " X". Jest to acetat (z którego wykonuje się filtry do papierosów) uformowany w walec, owinięty bibułką papierosową.

W skład produktu " X" wchodzi: gliceryna naturalna i wyciąg z ziół (liści melisy), w środkowe włókna acetatu wmieszano śladowe ilości (ok. 0,001 g/szt.) pyłu tytoniowego. Produkt ten nie jest przeznaczony do palenia, w żaden sposób nie nadaje się do palenia - jest przeznaczony tylko i wyłącznie do trzymania w ustach lub w palcach.

Produkt ten jest przeznaczony do używania przez osoby uzależnione od palenia papierosów w czasie podróży samolotem czy innymi środkami komunikacji zbiorowej lub w innych miejscach, gdzie obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów. Służy do zastąpienia papierosa osobie silnie uzależnionej od odruchu motorycznego trzymania papierosa w ustach lub rękach.

Produkt ten jest pakowany po 20 sztuk w paczce, która wyglądem przypomina paczkę papierosów w twardych opakowaniach. Na jednostkowym opakowaniu umieszczono napisy określające: skład, wskazania, działanie oraz napisy "NIE PALIĆ!".

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż produkt " X" nie jest przeznaczony do palenia i w żaden sposób nie nadaje się do palenia.

Produkt " X" wyprodukowany jest z acetatu, z którego są produkowane filtry do papierosów. W celu wyobrażenia sobie tego produktu, można opisać, że " X" to "filtr papierosowy" o długości całego papierosa. Walec wykonany z acetatu jest owinięty bibułą (tak jak filtr papierosowy) na całej swej długości, jednak produkt ten nie pali się i nie ma możliwości spalania go i wdychania w jakimkolwiek celu.

Produkt " X" jest przeznaczony tylko i wyłącznie do trzymania w ustach i w palcach (zaspokaja odruch motoryczny osoby palącej lub rzucającej palenie).

Wmieszanie w środkowe włókna acetatu śladowych ilości pyłu tytoniowego ma jedynie na celu nadanie temu produktowi naturalnego zapachu tytoniu i nie wpływa to w jakikolwiek sposób na zmianę właściwości tego produktu - produkt " X" nie pali się i nie nadaje się on do palenia.

Produkt " X" ma kształt walca, który ma wymiary tak jak zwykły papieros. Jest to walec utworzony z acetatu.

Nie są to wyroby:

* zrolowane i nadające się do palenia w tej postaci;

* zrolowane, a substancje, inne niż tytoń, nie są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki umieszczane w tutkach z bibuły papierosowej i nie nadają się do palenia w tej postaci;

* zrolowane, a substancje, inne niż tytoń, nie są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki owijane w bibułę papierosową i nie nadają się do palenia w tej postaci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkt " X" - który wygląda jak papieros, ale jest to uformowany w walec acetatu (z którego wykonuje się filtry do papierosów) owinięty bibułką papierosową, w którego skład wchodzi gliceryna naturalna i wyciąg z ziół (liści melisy), a w środkowe włókna acetatu wmieszano śladowe ilości (ok. 0,001 g/szt.) pyłu tytoniowego, który nie jest przeznaczony do palenia, ani w żaden sposób nie nadaje się do palenia, a przeznaczony jest tylko i wyłącznie do trzymania w ustach lub w palcach, do używania przez osoby uzależnione od palenia papierosów w miejscach gdzie obowiązuje całkowity zakaz palenia oraz dla osób rzucających palenie papierosów, zastępując papieros w odruchu motorycznym; pakowany po 20 szt. w paczce, która wyglądem przypomina paczkę papierosów w twardych opakowaniach, na której umieszczono także: skład, wskazania, działanie oraz napisy "NIE PALIĆ!", w świetle art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy oraz w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż produktu " X" nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt " X", który wygląda jak papieros, ale jest to uformowany w walec acetat (z którego wykonuje się filtry do papierosów) owinięty bibułką papierosową, w skład którego wchodzi gliceryna naturalna i wyciąg z ziół (liści melisy), a w środkowe włókna acetatu wmieszano śladowe ilości (ok. 0,001g/szt.) pyłu tytoniowego. Produkt ten chociaż wygląda jak papieros, nie jest przeznaczony do palenia i w żaden sposób nie nadaje się do palenia, a tylko i wyłącznie do trzymania w ustach lub w palcach i jest przeznaczony do używania przez osoby uzależnione od palenia papierosów w miejscach, gdzie obowiązuje całkowity zakaz palenia oraz dla osób rzucających palenie papierosów. Produkt ten zastępuje papieros w odruchu motorycznym. Jest pakowany po 20 szt. w paczce, która wyglądem przypomina paczkę papierosów w twardych opakowaniach, a na jednostkowym opakowaniu oprócz składu, wskazania do zastosowania i opisu działania umieszczono także napisy "NIE PALIĆ!"

W świetle art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy, jak również w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż produktu " X" nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, co uznaje się za papierosy:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Przepis art. 98 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym określa, co uznaje się za cygara i cygaretki:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu;

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Z kolei ust. 5. określa co uznaje się za tytoń do palenia:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Natomiast art. 98 ust. 7 wskazuje, że produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki", a ust. 8 tego artykułu wskazuje, że "produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia.

Produkt " X" nie jest produktem, który nadaje się do palenia w jakiejkolwiek postaci, ani w swojej podstawowej postaci, ani po włożeniu go do tutki wykonanej z bibułki papierosowej ani po owinięciu go bibułą papierosową. Produkt ten wykonany jest z acetatu, owiniętego w bibułkę papierosową, zawiera także glicerynę naturalną i wyciąg z ziół (liści melisy), a w środkowe włókna acetatu wmieszano śladowe ilości pyłu tytoniowego. Produkt ten w żaden sposób nie nadaje się do palenia. Jedyne podobieństwo tego produktu do papierosa to jego wygląd (ma kształt cienkiego walca) i sposób pakowania (opakowania wyglądają jak paczka papierosów), przy czym na jednostkowym opakowaniu są umieszczone: skład, wskazania, działanie oraz napisy "NIE PALIĆ!".

Artykuł 99a. ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym natomiast art. 9b określa, co w przypadku suszu tytoniowego jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Pył tytoniowy wchodzący w śladowych ilościach w skład produktu " X" nie jest suszem tytoniowym lecz jest odpadem tytoniowym nie nadającym się do palenia, ponieważ wmieszanie pyłu tytoniowego we włókna acetatu uniemożliwia jego palenie.

Reasumując, produkt " X" - w świetle art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jak również w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż produktu " X" nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 42 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano, iż wyrobami akcyzowymi są papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN. Natomiast w pozycji 45 zapisano, iż bez względu na kod CN wyrobem akcyzowym jest susz tytoniowy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca opracował produkt o nazwie " X". W skład produktu " X" wchodzi: gliceryna naturalna i wyciąg z ziół (liści melisy), w środkowe włókna acetatu wmieszano śladowe ilości (ok. 0,001 g/szt.) pyłu tytoniowego.

Produkt ten jest pakowany po 20 sztuk w paczce, która wyglądem przypomina paczkę papierosów w twardych opakowaniach. Na jednostkowym opakowaniu umieszczono napisy określające: skład, wskazania, działanie oraz napisy "NIE PALIĆ!".

Produkt " X" nie jest przeznaczony do palenia i w żaden sposób nie nadaje się do palenia gdyż wyprodukowany jest z acetatu, z którego są produkowane filtry do papierosów. To "filtr papierosowy" o długości całego papierosa. Walec wykonany z acetatu jest owinięty bibułą (tak jak filtr papierosowy) na całej swej długości, jednak produkt ten nie pali się i me ma możliwości spalania go i wdychania w jakimkolwiek celu.

Produkt ten nie jest przeznaczony do palenia, w żaden sposób nie nadaje się do palenia. Jest on przeznaczony tylko i wyłącznie do trzymania w ustach i w palcach (zaspokaja odruch motoryczny osoby palącej lub rzucającej palenie).

Wmieszanie w środkowe włókna acetatu śladowych ilości pyłu tytoniowego ma jedynie na celu nadanie temu produktowi naturalnego zapachu tytoniu i nie wpływa to w jakikolwiek sposób na zmianę właściwości tego produktu i produktu " X".

Nie są to wyroby:

* zrolowane i nadające się do palenia w tej postaci;

* zrolowane, a substancje, inne niż tytoń, nie są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki umieszczane w tutkach z bibuły papierosowej i nie nadają się do palenia w tej postaci;

* zrolowane, a substancje, inne niż tytoń, nie są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki owijane w bibułę papierosową i nie nadają się do palenia w tej postaci.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W myśl art. 98 ust. 2 ustawy za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Ponadto, produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

W myśl powyższych przepisów, co do zasady, za papierosy uważa się wyroby zawierające tytoń zrolowany. Ponadto, za papierosy uważa się również produkty, które składają się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń. Zatem akcyzie mogą podlegać produkty, które nie zawierają tytoniu lecz wypełniają kryteria określone w przepisie art. 98 ust. 2 ustawy. Z opodatkowania akcyzą są natomiast wyłączone wyroby, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Stwierdzić zatem należy, iż z uwagi na fakt, że produkt " X", nie wypełnia dyspozycji art. 98 ust. 1 ustawy, nie jest wyrobem tytoniowym. Nie jest on bowiem wyrobem zrolowanym wyprodukowanym w określony przepisie art. 98 ust. 2 ustawy sposób. Nie spełnia on również dyspozycji z przepisu art. 98 ust. 5 ustawy, gdyż jak jednoznacznie podkreśla Wnioskodawca ww. produkt zawierający śladowe ilości pyłu tytoniowego i nie nadaje się do palenia.

Z kolei w świetle art. 99a ust. 1 ustawy, za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Zauważyć należy, iż określenia "susz tytoniowy" i "suchy tytoń" przyjęto na potrzeby ustawy dla potrzeb wyraźnego rozróżnienia pewnego etapu przerobu tytoniu. Nie jest to już tytoń na etapie uprawy, ale jeszcze nie stał się wyrobem tytoniowym.

Powyższe wyklucza uznanie produktu " X" (czy raczej śladowych ilości pyłu tytoniowego wplecionego w włókna acetatu) za susz tytoniowy, a jego sprzedaż za podlegającą opodatkowaniu akcyzą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl