ILPP3/443-25/12-4/TK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia wyrobów węglowych zużywanych przez zakład energochłonny w celach opałowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-25/12-4/TK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia wyrobów węglowych zużywanych przez zakład energochłonny w celach opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów węglowych.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2012 (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego, pytania i stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca rozpoczął działalność w dniu 2 listopada 2011 r. i zajmuje się produkcją papieru toaletowego z makulatury.

Firma poprzez spalanie węgla "groszek", w specjalnych kotłach parowych wysokociśnieniowych o ciśnieniu do 10 bar (atm), uzyskuje w procesie technologicznym parę technologiczną o wysokim ciśnieniu, która jest niezbędna w dalszym procesie produkcji, tj. do podgrzewania cylindrów suszących masę papierniczą mokrą z surowców wtórnych. Powrót części kondensatu w ramach rekuperacji (odzysku ciepła) wykorzystywany jest w ilości ok. 1% do ogrzania pomieszczeń magazynowo-biurowych (obieg zamknięty). Kotły parowe jak i cylindry suszące są pod stałym nadzorem Urzędu Dozoru Technicznego ze względu na cały złożony proces technologiczny. W przypadku planowanych i nieplanowanych postojów produkcyjnych pomieszczenia biurowe są ogrzewane energią elektryczną.

Spółka na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów węglowych znakami akcyzy stosuje klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W roku 2011 w Spółce udział zakupu wyrobów węglowych CN 2701 w wartości produkcji sprzedanej papieru toaletowego wynosi 25,57% w skali roku. W związku z tym, że rok 2011 jest pierwszym rokiem działalności dane te można poprzeć jedynie z procentowym udziałem zakupu węgla w wartości produkcji sprzedanej papieru toaletowego za pierwszy kwartał 2012 jaki wyniósł 13,32% w skali kwartału. Podmiot nie posiada zakładów i zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca kupując wyroby węglowe CN 2701 "groszek" zgodnie z opisanym w poz. 68 stanem faktycznym do celów wskazanych w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), jest zwolniony od podatku akcyzowego zużywanego przez zakłady energochłonne w celach opałowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na osiągnięcie w roku 2011 i w pierwszym kwartale 2012 r. wymaganego minimum 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku, przysługuje mu zwolnienie od podatku akcyzowego przy zakupie węgla "groszek" wykorzystywanego do celów technologicznych jak i odzysku ciepła do ogrzania pomieszczeń biurowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją papieru toaletowego z makulatury. Zainteresowany poprzez spalanie węgla, w specjalnych kotłach parowych wysokociśnieniowych o ciśnieniu do 10 bar (atm), uzyskuje w procesie technologicznym parę technologiczną o wysokim ciśnieniu, która jest niezbędna w dalszym procesie produkcji, tj. do podgrzewania cylindrów suszących masę papierniczą mokrą z surowców wtórnych. Powrót części kondensatu w ramach rekuperacji (odzysku ciepła) wykorzystywany jest w ilości ok. 1% do ogrzania pomieszczeń magazynowo-biurowych (obieg zamknięty). W roku 2011 w Spółce udział zakupu wyrobów węglowych CN 2701 w wartości produkcji sprzedanej papieru toaletowego wynosi 25,57% w skali roku. Procentowy udział zakupu węgla w wartości produkcji sprzedanej papieru toaletowego za pierwszy kwartał 2012 r. wyniósł 13,32% w skali kwartału.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w opisanym stanie faktycznym wyroby węglowe CN 2701 zużywane przez niego do celów opałowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego jako zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozawala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). W szczególności z przepisu art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy wynika, iż w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Zgodnie zatem z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Przepisy art. 31a ust. 2 ustawy przewidują szereg zwolnień od podatku akcyzowego, a w tym w pkt 8 ustawy zwalniają od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Odnośnie zwolnienia uregulowanego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, wyjaśnić należy, iż w myśl art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Skoro udział zakupionych wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej u Wnioskodawcy wynosi ponad 10% w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, to spełniony zostaje podstawowy warunek pozwalający uznać Spółkę za zakład energochłonny.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 zużywanego w trybie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl