ILPP3/443-24/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-24/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku bez daty sporządzenia (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Celnego posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest osobowy i towarowy transport samochodowy, towarowy transport kolejowy oraz sprzedaż produktów naftowych w tym sprzedaż olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 dostarczanych głównie do oddziałów kontrahenta Spółki.

Posiadanie przez Spółkę składu podatkowego uprawnia ją do obrotu towarami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jednak specyfika głównych odbiorców, którymi są odziały kontrahenta Spółki występujących jako podmioty zużywające powoduje trudności logistyczne w bezpośrednich dostawach ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

Spółka posiada magazyny znajdujące się poza składem podatkowym usytuowane na terenie oddziałów górniczych.

W celu umożliwienia obrotu towarami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie Spółka zamierza uzyskać status podmiotu pośredniczącego i dokonywać przemieszczania olejów smarowych ze swojego składu podatkowego do swoich magazynów poza składem, z których będą one następnie dostarczane poszczególnym oddziałom kontrahenta Spółki występującym jako podmiot zużywający.

Dodatkowo Spółka chce uzyskać status podmiotu zużywającego w celu dostarczania olejów smarowych zużywanych przez wydziały samochodowe i kolejowe w trybie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Spółka uzyskując status podmiotu pośredniczącego będzie mogła dostarczać do swoich magazynów poza składem podatkowym wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie i następnie odsprzedawać je podmiotom zużywającym oraz uzyskując status podmiotu zużywającego będzie mogła wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie zużywać na potrzeby własne - przemieszczane z posiadanego już składu podatkowego do swoich wydziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z art. 2 oraz art. 32 ust. 3 pkt 2-3 ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego Spółka może posiadać status składu podatkowego, podmiotu pośredniczącego oraz podmiotu zużywającego i czy dostarczenie ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych do magazynów znajdujących się poza składem czyli do podmiotu pośredniczącego jak również dostarczenie z tego magazynu do podmiotu zużywającego będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

2.

Czy zwolnienie od akcyzy będzie miało miejsce przy wydaniu ze składu podatkowego olejów smarowych do zużycia przez inne komórki organizacyjne Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego, dopuszczają możliwość posiadania przez jeden podmiot statusu składu podatkowego, podmiotu pośredniczącego i podmiotu zużywającego.

Natomiast art. 32 ust. 3 pkt 2-3 ustawy o podatku akcyzowym, pozwala Spółce na skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do magazynów poza składem i z przedmiotowych magazynów do podmiotów zużywających.

Natomiast art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym pozwala na zwolnienie od akcyzy wyrobów wydanych ze składu podatkowego do zużycia przez inne komórki organizacyjne Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z definicją podmiotu zużywającego określoną w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, podmiotem pośredniczącym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Wnioskodawca wskazał, iż posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Podstawowym przedmiotem jego działalności jest osobowy i towarowy transport samochodowy, towarowy transport kolejowy oraz sprzedaż produktów naftowych w tym sprzedaż olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99.

W celu umożliwienia obrotu towarami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie Spółka zamierza uzyskać status podmiotu pośredniczącego i dokonywać przemieszczania olejów smarowych ze swojego składu podatkowego do swoich magazynów poza składem, z których będą one następnie dostarczane poszczególnym podmiotom zużywającym.

Dodatkowo Spółka chce uzyskać status podmiotu zużywającego w celu dostarczania olejów smarowych zużywanych przez wydziały samochodowe i kolejowe w trybie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Spółka uzyskując status podmiotu pośredniczącego będzie mogła dostarczać do swoich magazynów poza składem podatkowym wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie i następnie odsprzedawać je podmiotom zużywającym oraz uzyskując status podmiotu zużywającego będzie mogła wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie zużywać na potrzeby własne - przemieszczane z posiadanego już składu podatkowego do swoich wydziałów.

Wyjaśnić zatem należy, iż podmiot prowadzący skład podatkowy nie posiada z samego faktu prowadzenia składu podatkowego statusu podmiotu pośredniczącego, ale może się o taki status ubiegać na podstawie odrębnych przepisów ustawy o podatku akcyzowym (art. 56 ustawy).

Zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone tym przepisem prawa. Zgodnie z ust. 2, wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie zakresu działalności, która będzie prowadzona przez podmiot, a także proponowane zabezpieczenie akcyzowe.

Zauważyć również należy, iż ww. podmioty, tj. pośredniczący i zużywający, zgodnie z art. 16 ustawy obowiązani są, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zwrócić należy przy tym uwagę na treść art. 16 ust. 2 ustawy, w świetle którego zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Z cyt. powyżej przepisu wynika, iż prawodawca dopuszcza wykonywanie działalności przez podmiot zużywający w kilku miejscach. Jednakże adresy tych miejsc musza zostać wskazane w zgłoszeniu rejestracyjnym.

W konkluzji należy stwierdzić, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie może prowadzić tą działalność zarówno jako "podmiot prowadzący skład podatkowy", jak również, jednocześnie, jako "podmiot pośredniczący" i "podmiot zużywający".

Wyjaśnić następnie należy, iż w myśl przepisu § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do magazynów poza składem i z przedmiotowych magazynów do podmiotów zużywających.

Natomiast zgodnie z treścią art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający może zużyć wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zwolnienie przysługuje w tym przypadku nie komórkom organizacyjnym Wnioskodawcy lecz Spółce występującej jako podmiot zużywający.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy w szczególności momentu zwolnienia olejów smarowych od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl