ILPP3/443-196/10-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-196/10-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod określoną nazwą, numerami NIP, regon oraz ewidencji działalności gospodarczej.

Zainteresowany prowadzi skład podatkowy, w którym występują następujące zdarzenia:

* nabywanie alkoholu etylowego,

* produkcja aromatów z zawartością alkoholu etylowego (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.10),

* wykonywanie prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów z zawartością alkoholu etylowego (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.10),

* handel (nabywanie i sprzedaż) aromatami z zawartością alkoholu (kod CN ex 3302, PKWiU ex 24.63.70).

Nabywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy jest zaplombowany i jego odbiór odbywa się zawsze w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Ponadto do alkoholu etylowego dołączany jest administracyjny dokument towarzyszący.

Pobór tego alkoholu podczas produkcji aromatów odbywa się w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy ustalane są w drodze decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego normy zużycia alkoholu etylowego w wyrobie gotowym (100 kg) dla produkowanych aromatów z zawartością alkoholu etylowego.

Do wszystkich nabywanych z innych składów podatkowych aromatów z zawartością alkoholu etylowego dołączane są administracyjne dokumenty towarzyszące.

Odbiór tych aromatów odbywa się w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Od wszystkich wykonywanych prób laboratoryjnych z udziałem alkoholu etylowego lub aromatów z zawartością alkoholu etylowego odprowadzany jest podatek akcyzowy.

Sprzedaż aromatów z zawartością alkoholu może odbywać się w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (do innych składów podatkowych), w zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) lub może powodować obowiązek zapłaty akcyzy.

Ponadto podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencje akcyzowe, które zawierają wszystkie dane, wymagane w § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231).

Zainteresowany, jako wysyłający aromaty z zawartością alkoholu etylowego oraz jako odbiorca aromatów z zawartością alkoholu etylowego i alkoholu etylowego prowadzi również ewidencje administracyjnych dokumentów towarzyszących (art. 41 ust. 10 uopa, § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.).

Prowadzi On również:

* księgę kontroli obrotu alkoholem w magazynie, o której mowa w § 10 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.), według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 niniejszego rozporządzenia,

* spis zabezpieczeń urzędowych, o którym mowa w § 47 ust. 4 tego rozporządzenia.

W dniu 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana również uopa.

Zawiera ona szereg nowych uregulowań dotyczących m.in. produkcji i dystrybucji aromatów (olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych) z zawartością alkoholu etylowego, które stosowane są do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 uopa do kategorii wyrobów akcyzowych zalicza się m.in. napoje alkoholowe oraz wyroby określone w załączniku nr 1 ww. ustawy. Poz. 43 załącznika 1 uopa stanowi, iż do kategorii wyrobów akcyzowych zalicza się alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebedących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu, przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. W przedstawionych przepisach prawnych wyroby objęte kodem CN ex 3302: olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych oraz wyroby objęte kodami CN 2106 90 20, 1302 19, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, nie zostały w sposób bezpośredni wymienione jako wyroby akcyzowe.

W załączniku nr 2 uopa zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszonego poboru akcyzy, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, nie zostały wskazane wyroby kwalifikowane do kodu CN 3301 i ex 3302, tj. olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych oraz wyroby objęte kodami CN ex 1301, ex 1302, ex 1701, ex 1901, ex 2101, ex 2103 i ex 2106, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, jako podlegające takiemu rygorowi.

Określone zostały nowe zwolnienia przedmiotowe z opodatkowania akcyzą:

1.

Ze względu na przeznaczenie, napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych w przypadkach dostarczania ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający oraz zużycia przez podmiot prowadzajmy skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, przy spełnieniu poniższych warunków:

a.

objęcie wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem zwolnienia, zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego, które powstałoby w przypadku naruszenia warunków zwolnienia,

b.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokumentu dostawy, na którym nabywca obowiązany jest potwierdzić odbiór tych wyrobów,

c.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie,

d.

przedstawienie przez podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiotowi dostarczającemu te wyroby, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego.

2.

Alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 15 uopa.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego obrót aromatami (olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych) z zawartością alkoholu etylowego nie podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Stosownie do art. 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one używane do produkcji substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości: alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. W przytoczonym przepisie prawnym ustawodawca nie wskazuje żadnych kodów CN dla produktów używanych do wytwarzania substancji smakowo-aromatycznych.

Przepisy dyrektywy Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji odnoszą się do "środków aromatyzujących", wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania wewnątrz lub na środkach spożywczych w celu nadania zapachu i/lub smaku oraz do materiałów źródłowych wykorzystywanych do produkcji środków aromatyzujących. Zawierają również definicje dla "środków aromatyzujących", "substancji aromatycznych", "preparatów aromatycznych", "środków aromatyzujących z przetworzenia", "środków aromatyzujących dymu wędzarniczego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie wyroby zakwalifikować należy do korzystających ze zwolnienia, wymienionych w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno przepisy ustawy o podatku akcyzowym jak również przepisy dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych nie uzależniają od kodu CN możliwości zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego dla aromatów stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Stosownie do art. 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy Rady 92/83/E//G z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one używane do produkcji substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W oryginalnym brzmieniu przepisów dyrektywy Rady 92/83/E//G "substancje smakowo-aromatyczne" występują pod nazwą "flavourings".

Takie samo sformułowanie "flavourings" znajdujemy w oryginalnym brzmieniu przepisów dyrektywy Rady 88/388/E//G z dnia 22 czerwca 1988 r. dla "środków aromatyzujących". Stosownie do art. 1 ust. 1 dla "środków aromatyzujących", wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania wewnątrz lub na środkach spożywczych w celu nadania zapachu i/lub smaku oraz do materiałów źródłowych wykorzystywanych do produkcji środków aromatyzujących stosuje się przepisy dyrektywy Rady 88/388/E//G z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji.

W art. 1 ust. 1 i 2 niniejszej dyrektywy zawarte zostały definicje dla "środków aromatyzujących", "substancji aromatycznych", "preparatów aromatycznych", "środków aromatyzujących z przetworzenia", "środków aromatyzujących dymu wędzarniczego".

"Środek aromatyzujący" oznacza substancje aromatyczne, preparaty aromatyczne, środki aromatyzujące z przetworzenia, środki aromatyzujące dymu wędzarniczego lub ich mieszaniny. "Substancja aromatyczna" oznacza określoną substancję chemiczną posiadającą właściwości aromatyzujące uzyskane:

a.

przez właściwe procesy fizyczne (włączając destylacje i ekstrakcje rozpuszczalnikową) albo procesy enzymatyczne lub mikrobiologiczne z surowca pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, czy to w stanie niezmienionym, czy też przetworzonego do spożycia przez człowieka w drodze tradycyjnych procesów przygotowywania żywności (włączając suszenie, prażenie i fermentację);

b.

przez syntezę chemiczną lub wyizolowanie w wyniku procesów chemicznych oraz identyczną z substancją obecną naturalnie w surowcu pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, jak opisano w ppkt i);

c.

przez syntezę chemiczną, ale która nie jest identyczna chemicznie z substancją obecną naturalnie w surowcu pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.

"Preparat aromatyczny" oznacza produkt skoncentrowany lub nieskoncentrowany, posiadający właściwości aromatyzujące, który jest otrzymywany w wyniku odpowiednich procesów fizycznych (włączając destylację i ekstrakcję rozpuszczalnikową) albo w wyniku procesów enzymatycznych lub mikrobiologicznych z surowców pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, zarówno w stanie niezmienionym albo przetworzonym do spożycia przez ludzi, w drodze tradycyjnych procesów przygotowywania żywności (włączając suszenie, prażenie i fermentację). "Środek aromatyzujący z przetworzenia" oznacza produkt, który jest otrzymywany z zachowaniem dobrych praktyk wytwarzania przez ogrzewanie w temperaturze nieprzekraczającej 180 #186;C przez okres nie dłuższy niż 15 minut mieszaniny składników, które niekoniecznie posiadają właściwości aromatyzujące i z których co najmniej jeden zawiera azot (amino), a inny jest cukrem redukcyjnym. "Środek aromatyzujący dymu wędzarniczego" oznacza wyciąg dymu stosowany w tradycyjnych procesach wędzenia środków spożywczych. Ponadto środki aromatyzujące mogą zawierać środki spożywcze, jak również:

a.

dodatki niezbędne do magazynowania i wykorzystywania środków aromatyzujących;

b.

produkty wykorzystywane do rozpuszczania i rozcieńczania środków aromatyzujących;

c.

dodatki niezbędne do produkcji środków aromatyzujących (dodatki technologiczne), w przypadku gdy dodatki takie nie są objęte innymi przepisami wspólnotowymi.

Zaznaczyć należy, iż w przytoczonych przepisach dyrektyw użyte zostało sformułowanie "flavours", co w urzędowym tłumaczeniu na język polski określone zostało jako "środki aromatyzujące" lub "substancje smakowo-aromatyczne". Określenia te posiadają szersze znaczenie niż wymienione w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa "olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych" czy aromaty.

W związku z powyższym błędem interpretacyjnym na gruncie przepisów uopa oraz przytoczonych przepisów dyrektyw jest stwierdzenie zawarte w indywidualnej interpretacji z dnia 17 września 2009 r. nr ILPP3/443-111/09-2/TW, że "wskazane w dyrektywach substancje smakowoaromatyczne są w istocie olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych", które kwalifikuje się tylko i wyłącznie do kodu CN:

* ex 3301 - olejki eteryczne (nawet pozbawione terpenów), włącznie z konkretami i absolutami; rezinoidy; wyekstrahowane oleożywice; koncentraty olejków eterycznych w tłuszczach, ciekłych olejach, woskach lub w podobnych substancjach, otrzymanych w procesie maceracji, nawet tłuszczami (enfleurage); terpenowe produkty uboczne deterpenacji olejków eterycznych; wodne destylaty i wodne roztwory olejków eterycznych;

* ex 3302 - mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów.

Pozycje CN ex 3301 i ex 3302 zawierają tylko część substancji smakowo-aromatyzujących wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania wewnątrz lub na środkach spożywczych w celu nadania zapachu i/lub smaku oraz do materiałów źródłowych wykorzystywanych do produkcji środków aromatyzujących. Do aromatyzowania w przemyśle spożywczym służą również substancje objęte kodami CN:

* ex 1302 - soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe, pektyniany i pektany; agar-agar i pozostałe śluzy i zagęszczacze, nawet modyfikowane, pochodzące z produktów roślinnych (na przykład aromat czarnego bzu, soki i ekstrakty roślinne z lukrecji czy chmielu),

* ex 1701 - cukier trzcinowy lub buraczany i chemicznie czysta sacharoza, w postaci stałej,

* ex 1901 - ekstrakt słodowy; przetwory spożywcze z mąki, kasz, mączki, skrobi lub z ekstraktu słodowego, niezawierające kakao lub zawierające mniej niż 40% masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; przetwory spożywcze z towarów objętych pozycjami od 0401 do 0404, niezawierające kakao lub zawierające mniej niż 5% masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone,

* ex 2101 - ekstrakty, esencje i koncentraty kawy, herbaty lub maté (herbaty paragwajskiej) oraz przetwory na bazie tych produktów lub na bazie kawy, herbaty lub maté (herbaty paragwajskiej); cykoria palona i pozostałe palone namiastki kawy oraz ich ekstrakty, esencje i koncentraty (na przykład aromat kawy),

* ex 2103 - sosy i preparaty do nich; zmieszane przyprawy i zmieszane przyprawy korzenne; mąka i mączka, z gorczycy oraz gotowa musztarda (na przykład aromat selera),

* ex 2106 - przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone (na przykład aromat ziołowy gorzki).

Ww. substancje smakowo-aromatyczne, podobnie jak te o kodach CN ex 3301 i ex 3302, mogą być stosowane do aromatyzowania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Według wiedzy Zainteresowanego w państwach członkowskich Unii Europejskiej stosowana jest praktyka szerokiego definiowania substancji smakowo-aromatycznych, wykraczającego poza grupę o kodach CN ex 3301 i ex 3302.

Ponadto Wnioskodawca zauważa, iż w indywidualnej interpretacji z dnia 17 września 2009 r. nr ILPP3/443-111/09-2/TW powołany został art. 27 ust. 1 lit. e) Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania, który nie występuje w tym brzmieniu w niniejszej dyrektywie.

W sprawie opisanej powyżej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zauważyć należy, iż w ww. załączniku brak jest wyrobów oznaczonych kodem CN 3302, tj. aromatów produkowanych przez Wnioskodawcę.

W opinii Zainteresowanego przepisy ustawy nie uzależniają od kodu CN możliwości zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego dla aromatów stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Wyjaśnić należy, iż w świetle postanowień art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

We wskazanym przepisie (art. 30 ust. 9 pkt 5) mowa jest natomiast o zwolnieniu od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zwolnieniu od akcyzy podlegają napoje alkoholowe zużywane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. A contrario, jeśli są to olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych niestosowane do ww. celów zwolnienie w stosunku do alkoholu etylowego nie przysługuje. Zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Trafnie zatem wskazuje Zainteresowany, iż przedmiotowe zwolnienie od podatku akcyzowego nie jest uzależnione od kodu CN olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych.

Zwolnieniu podlega bowiem alkohol etylowy, który jest zużyty do produkcji wyrobów określonych wyłącznie jako olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych.

Dodatkowo zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 lit. e) dyrektywy 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE. L 1992 Nr 316, str. 21) Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów gdy są one używane do produkcji substancji smakowoaromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj.

Tut. Organ - odmiennie do przedstawionego przez Zainteresowanego we wniosku stanowiska - uważa, że brak jest uzasadnionych podstaw do tego, aby wskazany przepis dyrektywy interpretować poprzez porównanie jego brzmienia z wersją angielską lub też definiowanie pojęcia substancji smakowoaromatycznych poprzez odwołane się do przepisów innej dyrektywy.

Należy bowiem zauważyć, iż przytoczone przez Wnioskodawcę definicje, ustalone w oparciu o uregulowania dyrektywy Rady 88/388/E//G, pozostają w sprzeczności z pozostałymi uregulowaniami dyrektywy 92/83/EWG, tj. z art. 27 ust. 1 lit. f) dyrektywy 92/83/EWG.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one używane bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza: 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Odpowiednikiem ww. zwolnienia w polskich przepisach prawa akcyzowego jest art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy.

Zauważyć należy, iż przedmiotowe zwolnienie dotyczy takich samych artykułów spożywczych jak wskazuje Wnioskodawca (objętych m.in. kodami CN: ex 1301, ex 1302, ex 1701, ex 1901, ex 2101, ex 2103 i ex 2106,) z tą różnicą, iż ograniczona jest w ww. zwolnieniu ilość alkoholu etylowego zużytego do ich produkcji. Natomiast z przedstawionej przez Zainteresowanego wykładni wynika, iż granica ta może zostać przekroczona - w oparciu o inny przepis dyrektywy - dla takich samych wyrobów jak wymienione w art. 27 ust. 1 lit. f) dyrektywy 92/83/EWG.

Taki sposób interpretacji przepisów wspólnotowych jest więc nieprawidłowy.

Zasadne jest tym samym twierdzenie, iż wskazane powyżej substancje smakowoaromatyczne są w istocie ww. olejkami eterycznymi lub mieszaninami substancji zapachowych.

Nie budzi przy tym wątpliwości - ani Wnioskodawcy, ani tut. Organu - fakt, iż takie wyroby są klasyfikowane do kodów CN ex 3301 i ex 3302.

Zwolnienie od podatku akcyzowego uregulowane w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy nie dotyczy zatem zużycia alkoholu etylowego do szeroko rozumianych soków lub przetworów spożywczych, lecz jedynie wskazanych olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych. Tym niemniej Wnioskodawca produkując wyroby objęte kodami CN: ex 1301, ex 1302, ex 1701, ex 1901, ex 2101, ex 2103 i ex 2106, może skorzystać ze zwolnienia od podatku w trybie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w przedmiotowym przepisie.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie opisanego zdarzenia przyszłego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie stanu faktycznego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2010 r. nr ILPP3/443-196/09-2/TW.

Ponadto, informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl