ILPP3/443-190/12-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-190/12-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania aromatów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania aromatów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod określoną nazwą. W ramach prowadzonej działalność nabywa on od dostawców z zewnątrz aromaty używane do produkcji wódek smakowych, np. aromat cytrynowy. Aromaty te nabywane są bez opłaconej akcyzy ponieważ zawierają alkohol etylowy zwolniony od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Z uwagi na inne użycie aromatu niż objęte zwolnieniem, w momencie wydania go z magazynu do produkcji wódek, Zainteresowany nalicza i płaci akcyzę od aromatu, w przeliczeniu na litr 100% alkoholu. Aromat w toku produkcji wódek jest mieszany z alkoholem etylowym (czystym) i znajduje się w gotowym wyrobie alkoholowym (wódce smakowej).

W momencie wydania wódki z magazynu produkcyjnego do sprzedaży naliczana jest akcyza od całości wyrobu alkoholowego, w którym zawarty jest aromat już wcześniej opodatkowany akcyzą. Wobec tego podatek akcyzowy od aromatu faktycznie płacony jest dwa razy.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, podatek ten jest podatkiem jednofazowym (jednokrotnym) i jeżeli obowiązek podatkowy powstał w związku z wykonaniem jednej czynności (użycie do produkcji - nie zwolnionej od akcyzy), nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Zatem aromaty opodatkowane akcyzą przy wprowadzeniu ich do produkcji wódek nie powinny być ponownie opodatkowane w wyrobie gotowym (wódce) lub też aromat opodatkowany w wyrobie finalnym nie powinien być opodatkowany wcześniej (przy wprowadzaniu do produkcji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy w akcyzie w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do produkcji napojów alkoholowych (wódek smakowych) powstaje na etapie użycia ich do tej produkcji, czy też na etapie sprzedaży wyrobu finalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany stan faktyczny prowadzi do wniosku, że w świetle zasady jednofazowości podatku akcyzowego, akcyza powinna być naliczana dopiero od produktu finalnego (wyrobu alkoholowego). W opinii Zainteresowanego nie powinien on naliczać i płacić akcyzy od aromatów w momencie wydawania ich z magazynu do produkcji, ale dopiero w momencie przeznaczania wyrobu finalnego (wódki) do sprzedaży. Wynika to z zasady jednokrotności (jednofazowości) opodatkowania podatkiem akcyzowym, wyrażonej w art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei w świetle pozycji 43 załącznika nr 1 do ustawy, wyroby akcyzowe to - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której nabywa od dostawców z zewnątrz aromaty używane do produkcji wódek smakowych, np. aromat cytrynowy. Aromaty te nabywane są bez zapłaconej akcyzy ponieważ - jak wyjaśnia Zainteresowany - zawierają alkohol etylowy zwolniony od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Z uwagi na inne użycie aromatu niż objęte zwolnieniem, w momencie wydania go z magazynu do produkcji wódek Wnioskodawca nalicza i płaci akcyzę.

Przede wszystkim zauważyć należy, iż korzystanie ze zwolnienia od podatku akcyzowego jest uwarunkowane zadeklarowaniem i nadaniem nabywanym wyrobom akcyzowym uprzywilejowanych przeznaczeń.

Przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy wskazuje bowiem, iż zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Wnioskodawca jako profesjonalny podmiot gospodarczy zajmujący się produkcją wyrobów akcyzowych posiada w momencie nabycia olejków eterycznych wiedzę pozwalającą określić czy wyroby te zużyje do ww. celów czy też - jak wynika z opisu sprawy - do celów wykluczonych z zakresu tego zwolnienia. Stąd też nabywane wyroby z przeznaczeniem do produkcji wódek smakowych powinny być nabywane nie w systemie zwolnień od podatku lecz np. z zapłaconą akcyzą lub w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (kwestia ta jest jednak poza niniejszą sprawą i jedynie ze względów porządkowych zwrócono na nią uwagę w niniejszej interpretacji).

W opisanym przypadku nabyte aromaty podlegają opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, albowiem w myśl tego przepisu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Jak wskazano powyżej zmiana przeznaczenia nabytych wyrobów powoduje, iż są one objęte zakresem przedmiotowego opodatkowania akcyzą.

Przy czym obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku - nie w trybie art. 8 ust. 6 ustawy - lecz w trybie ogólnej zasady określonej w art. 10 ust. 1 ustawy.

Przepis ten stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zatem nietrafnie twierdzi Zainteresowany, iż w świetle zasady jednofazowości podatku akcyzowego, akcyza powinna być naliczana dopiero od produktu finalnego (wyrobu alkoholowego). W opinii Zainteresowanego nie powinien on naliczać i płacić akcyzy od aromatów w momencie wydawania ich z magazynu do produkcji, ale dopiero w momencie przeznaczania wyrobu finalnego (wódki) do sprzedaży.

Zmiana przeznaczenia (wskazane w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy "użycie") z "stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości" (art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy) na "do produkcji wódek smakowych" wyczerpuje ww. stan faktyczny, z którym związane jest powstanie obowiązku podatkowego (art. 10 ust. 1 ustawy). Jest to jednak stan prawny, który można by określić jako powstanie obowiązku podatkowego w wyniku naruszenia przepisów - warunków zwolnienia.

Z kolei w kwestii uregulowania art. 8 ust. 6 ustawy zauważyć należy, iż w myśl tego przepisu jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Artykuł 8 ust. 6 ustawy in fine zastrzega, iż ustawy mogą stanowić inaczej w kwestii powstawania obowiązku podatkowego. Takim przepisem jest art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przewidujący opodatkowanie produkcji wyrobów akcyzowych.

Nie jest to jednak równoznaczne z naruszeniem zasady sformułowanej w art. 8 ust. 6 ustawy. W tym przypadku działa ona w ten sposób, iż podatnik ma prawo do zastosowania obniżki akcyzy.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Reasumując, obowiązek podatkowy w akcyzie w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w aromatach stosowanych do produkcji napojów alkoholowych (wódek smakowych) powstaje w trybie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a w związku z art. 10 ust. 1 ustawy, tj. na etapie użycia ich do tej produkcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl