ILPP3/443-19/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-19/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podmiotu pośredniczącego oraz podmiotu zużywającego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podmiotu pośredniczącego oraz podmiotu zużywającego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi, produkcji miedzi oraz produkcji metali szlachetnych i pozostałych metali nieżelaznych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

W ramach działalności Zainteresowany nabywa od innego podmiotu - nie będącego składem podatkowym, ani też podmiotem pośredniczącym - oleje smarowe klasyfikowane do kodów Nomenklatury Scalonej (kody CN) znajdujące się w przedziale 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, które wykorzystuje w działalności, podczas eksploatacji maszyn i urządzeń używanych do prac górniczych w kopalniach miedzi należących do Wnioskodawcy. Część tych olejów smarowych Spółka odsprzedaje podmiotowi zewnętrznemu z przeznaczeniem do maszyn i urządzeń używanych przez ten podmiot do prac górniczych zleconych przez Zainteresowanego.

W świetle uregulowań ustawy o podatku akcyzowym (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), produkcja wyrobów akcyzowych (w tym olejów smarowych) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, co w konsekwencji powoduje, iż cena olejów jaką ponosi Spółka za ich nabycie zawiera w sobie kwotę podatku akcyzowego.

Obowiązujące w tym zakresie przepisy przewidują możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego ww. olejów smarowych w przypadku dostarczenia takich wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, (§ 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym), przy spełnieniu dodatkowych obowiązków wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Obecnie Spółka planuje nabywać oleje smarowe za pośrednictwem składu podatkowego innego podmiotu krajowego.

W związku z powyższym planuje ona uzyskać status:

a.

podmiotu pośredniczącego - w stosunku do olejów, które będą nabywane celem dalszej odsprzedaży do podmiotu trzeciego zużywającego oleje w ramach prowadzonych prac górniczych, (które w przypadku sprzedaży podlegać będą zwolnieniu z mocy § 10 ww. rozporządzenia),

b.

podmiotu zużywającego - w stosunku do olejów, które będą nabywane i bezpośrednio zużywane przez Wnioskodawcę w ramach prac górniczych na cele określone w § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia,

- przy spełnieniu wszystkich wymogów przewidzianych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, ciążących zarówno na podmiocie zużywającym (m.in. przedstawienia pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego Spółki, prowadzenia ewidencji ilości dostarczonych ze składu podatkowego, wyrobów akcyzowych zwolnionych dostarczonych od podmiotu pośredniczącego), jak i na podmiocie pośredniczącym (m.in. uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności, jako podmiot pośredniczący, prowadzenia ewidencji ilości wyrobów nabytych w składzie podatkowym i dostarczonych do podmiotu zużywającego, wystawiania dokumentu dostawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest stwierdzenie, że Wnioskodawca jako osoba prawna, dla celów rozliczania podatku akcyzowego może jednocześnie uzyskać status podmiotu pośredniczącego oraz status podmiotu zużywającego, co uprawniać będzie go do nabywania tych olejów ze zwolnieniem od akcyzy - zarówno przy statusie podmiotu pośredniczącego, jak i przy statusie podmiotu zużywającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (...).

Natomiast w myśl art. 2 pkt 23 ww. ustawy, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Z powyższych przepisów wynika, że podmiot pośredniczący prowadzi działalność w zakresie dostarczania zwolnionych wyrobów akcyzowych podmiotowi zużywającemu. z kolei, podmiot zużywający w ramach prowadzonej działalności, zużywa wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy.

Zdaniem Spółki, ustawa o podatku akcyzowym nie wyklucza skupienia w jednym podmiocie funkcji podmiotu pośredniczącego i zużywającego. Powyższe znajduje potwierdzenie w art. 32 ust. 3 pkt 1 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, przewidującym określone, możliwe do wystąpienia przypadki przemieszczania wyrobów akcyzowych, tj. ich dostarczenia:

* ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub

* ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

* od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

O ile zatem, dostarczenie wyrobów akcyzowych będzie się odbywało w ramach powyższych schematów, przy jednoczesnym dopełnieniu wszystkich pozostałych obowiązków - w tym obowiązków w zakresie uzyskania zezwolenia przez podmiot pośredniczący, prowadzenia wymaganych ewidencji (odrębnie dla podmiotu pośredniczącego i podmiotu zużywającego) - Spółka będzie mogła nabywać wyroby akcyzowe (oleje smarowe, korzystające ze zwolnienia na mocy § 10 ww. rozporządzenia), jako podmiot zużywający je na potrzeby własne i jako podmiot pośredniczący - z przeznaczeniem ich odpowiednio do zużycia lub odsprzedaży dla podmiotów zużywających, na cele objęte zwolnieniem od akcyzy.

Zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy - odnośnie uzyskania przez jeden podmiot gospodarczy dwóch statusów dla celów rozliczania podatku akcyzowego - znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów, jak i rozstrzygnięciach sądów administracyjnych. Przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2009 r. nr IPPP3/443-507/09-2/SM Minister Finansów dopuszcza możliwość aby jeden podmiot gospodarczy prowadził zarówno skład podatkowy, jak i prowadził działalność w charakterze podmiotu pośredniczącego,

* w wyroku WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 1573/09 z dnia 14 stycznia 2001 r. skład orzekający uznał, że ustawa o podatku akcyzowym nie wyklucza skupienia funkcji podmiotu pośredniczącego i podmiotu zużywającego w jednym podmiocie prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl