ILPP3/443-181/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-181/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany również Spółką) jest firmą budowlano-montażową, która na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupiła w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochody ciężarowe typu van, tj. Mercedesy (...) i Volkswagen (...), wskazane poniżej.

*

22 października 2004 - Mercedes, Dopuszczalna ładowność (kg) 1.457, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

8 czerwca 2005 - Mercedes, Dopuszczalna ładowność (kg) 1.457, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

16 marca 2006 - Mercedes, Dopuszczalna ładowność (kg) 1.457, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

13 grudnia 2005 - Mercedes, Dopuszczalna ładowność (kg) 1.457, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

12 marca 2008 - Mercedes, Dopuszczalna ładowność (kg) 1.457, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

11 września 2009 - Volkswagen, Dopuszczalna ładowność (kg) 2.065, Dopuszczalna masa całkowita (kg) 3.500, ilość miejsc 6

*

A - Dopuszczalna ładowność kg

*

B - Dopuszczalna masa całkowita kg

Wymienione pojazdy, firma zakwalifikowała do grupy samochodów wielozadaniowych zaliczanych do pozycji CN 8704, od których akcyza nie jest należna.

Pojazdy te charakteryzują się:

*

oddzielną kabiną dla kierowcy i pasażerów oraz oddzielną zamkniętą częścią przeznaczoną do transportu towarów,

*

zamontowaną na stałe przegrodą pomiędzy częścią dla pasażerów i dla transportowanych towarów,

*

obecnością drzwi przesuwnych na boku pojazdu oraz otwieranych z tyłu pojazdu przeznaczonych do załadunku i rozładunku towarów,

*

brakiem wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. pasy bezpieczeństwa, dywaniki, wentylacja, popielniczki).

*

część tylna pojazdu służy wyłącznie do transportu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wymienione w stanie faktycznym samochody ciężarowe Wnioskodawca zaklasyfikował do właściwej pozycji CN, tj. 8704...

Czy od któregoś z wymienionych w stanie faktycznym samochodów ciężarowych winna być zapłacona akcyza...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie analizy istniejących przepisów i wyjaśnień opisane powyżej samochody ciężarowe można zaliczyć do pozycji CN 8704, które nie podlegają akcyzie. Podatkiem akcyzowym objęte są pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób. Powyższe pojazdy, ze względu na przypisane cechy, służą do przewozu towarów, a nie zasadniczo tylko do przewozu osób.

W notach wyjaśniających do Scalonej Nomenklatury (Dz. Urz. UE c Nr 50 z 2006 r. z późn. zm.) podano cechy charakterystyczne dla pozycji CN 8704. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych należą tzw. pojazdy "wielozadaniowe", np. typu van, do których zaliczają się ww. samochody. Omawiane pojazdy charakteryzują się:

*

oddzielną kabiną dla kierowcy i pasażerów oraz oddzielną zamkniętą częścią przeznaczoną tylko do transportu towarów,

*

zamontowaną na stałe przegroda pomiędzy częścią dla pasażerów i dla transportowanych towarów,

*

obecnością drzwi przesuwnych na boku pojazdu oraz otwieranych z tyłu pojazdu przeznaczonych do załadunku i rozładunku towarów,

*

brakiem wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. pasy bezpieczeństwa, dywaniki, wentylacja, popielniczki).

Natomiast na podstawie decyzji klasyfikacyjnej podjętej przez Komitet Systemu Zharmonizowanego na 22 sesji w listopadzie 1998 r., można wyciągnąć wniosek, że kryterium jakie rozstrzyga o tym czy dany pojazd jest samochodem osobowym czy ciężarowym jest stosunek ładowności części pasażerskiej do ładowności części towarowej, przy założeniu, że pasażer waży 70 kg. Przy tym parametrze klasyfikującym Mercedesy (...) i Volkswagen (...), są to samochody ciężarowe, przynależne do grupy CN 8704 (np.: 70 kg x 6 osób = 350 kg, 1.432 kg - 350 kg = 1.082 kg przeznaczone jest na transport towarów).

Wnioskodawca wskazał, że informacja Komisji z dnia 31 marca 2007 r. zawarta w (Dz. Urz. UE c Nr 74, poz. 1) Jednolite Zastosowanie Nomenklatury Scalonej (CN) (Klasyfikacja towarów) w Notach wyjaśniających zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 rozporządzenia Rady EWG Nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (2007/C 74/01), do Nomenklatury Scalonej WE wprowadza do grupy 8703 zapis: "Niniejsza pozycja obejmuje "pojazdy wielofunkcyjne", takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby, jak i towary. 2. Typu van z więcej niż jednym rzędem siedzeń musi spełniać wskazania podane w Notach wyjaśniających do pozycji 8703".

Zapis ten nie obejmuje samochodów wymienionych powyżej, ponieważ samochody te nie spełniają wskazań podanych w notach wyjaśniających do pozycji 8703. Zapis 50% długości rozstawu osi dotyczy natomiast tylko pojazdu typu pick up, a nie van (wcześniejszy pkt 1 tej samej noty)

Jednocześnie art. 3 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym zakłada, że zmiany w klasyfikacji nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały one określone w ustawie.

Wszystkie przepisy, decyzje, noty wyjaśniające dotyczące klasyfikacji samochodów do CN 8704 współistnieją ze sobą, a kolejne informacje wyjaśniające nie powodują anulowania poprzednich cech klasyfikacyjnych, natomiast służą tylko doprecyzowaniu niejasności. w związku z powyższym uważamy, że ogół przepisów Nomenklatury Scalonej (Klasyfikacji Towarów), Not wyjaśniających, opisów cech pojazdów w poszczególnych grupach, daje podstawy do zaliczenia samochodów, o które pytamy do grupy CN 8704.

Powyższe samochody jak i im podobne, w przeszłości nie podlegały akcyzie i Zainteresowany uważa, że również obecnie nie są opodatkowane akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów.

Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o wskazany w stanie faktycznym symbol CN 8704.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) Nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE l Nr 256 z 7 września 1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Artykuł 100 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zakupiła w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochody ciężarowe typu van Mercedesy (...) i Volkswagen (...). Wymienione pojazdy, firma zakwalifikowała do grupy samochodów wielozadaniowych zaliczanych do pozycji CN 8704.

W związku z powyższym, będące przedmiotem zapytania samochody zaliczone przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 nie są samochodami osobowymi i nie podlegają tym samym podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN 8704 dla przedmiotowych samochodów jest właściwy, to stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl