ILPP3/443-177/09-5/TK - Obowiązek wskazania w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego urządzeń grzewczych wykorzystywanych przez nabywcę oleju opałowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-177/09-5/TK Obowiązek wskazania w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego urządzeń grzewczych wykorzystywanych przez nabywcę oleju opałowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego ilości urządzeń grzewczych wykorzystywanych przez nabywcę oleju opałowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego ilości urządzeń grzewczych wykorzystywanych przez nabywcę oleju opałowego

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji oleju opałowego przeznaczonego na cele grzewcze.

Przy sprzedaży tego produktu Spółka jako sprzedawca jest zobowiązana do pobierania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze. Kwestia pobierania tego typu oświadczeń uregulowana została w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W praktyce jednak Spółka na tle regulacji ustawowej ma szereg wątpliwości jakie wymogi powinno spełniać oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze, aby odpowiadało ono kryteriom ustawowym, w opisanych poniżej przypadkach szczególnych.

Nierzadko Spółka fizycznie dostarczając olej nie zastaje nabywcy (czyli osoby, na którą wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze) osobiście (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców), względnie w imieniu nabywcy olej chcą odebrać oraz podpisać oświadczenie o przeznaczeniu oleju osoby trzecie dysponujące pisemnym lub tylko ustnym upoważnieniem nabywcy, ewentualnie również wraz z dowodem osobistym nabywcy (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców).

W praktyce rynkowej Spółka zobowiązana jest dostarczać olej oraz wystawiać faktury na rzecz podmiotów o pośrednim statusie prawnym, niebędących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej ani podmiotami prowadzącymi taką działalność, jak np. Parafie Kościelne, Wspólnoty Mieszkaniowe czy Gminne Zarządy Oświaty.

Spółka spotyka się z różnymi interpretacjami pojęcia "czytelny podpis" oraz "liczba posiadanych urządzeń grzewczych" jako elementów koniecznych oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Nabywca oleju opałowego jest obowiązany podać w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego, m.in. ilość posiadanych urządzeń grzewczych - czy chodzi tu o wszystkie posiadane przez nabywcę urządzenia grzewcze, czy tylko urządzenia faktycznie wykorzystywane dla celów opałowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywca oleju opałowego jest obowiązany podać w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego wszystkie urządzenia grzewcze aktualnie wykorzystywane dla celów opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego należy wskazać wszystkie posiadane urządzenia grzewcze, czy tylko aktualnie wykorzystywane.

W myśl art. 89 ust. 6-8 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Reasumując, biorąc pod uwagę ww. uregulowania wynikające z art. 89 ust. 6 pkt 3, ust. 7, ust. 8 pkt 4 ustawy, nabywca olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych, olejów opałowych lub innych wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem ma obowiązek wpisać w przedmiotowym oświadczeniu wszystkie posiadane urządzenia grzewcze, w których mogą być wykorzystane te wyroby, a nie jedynie te urządzenia, do których jest realizowana aktualna dostawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl