ILPP3/443-17/07-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-17/07-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 4 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu 17 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu 17 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do pozostałych cieczy stosowanych do tych samych celów co oleje mineralne i kodzie CN 3811 z zerową stawką akcyzy.

Wyrób jest komponentem uzyskiwanym w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych.

Sprzedaż dokonywana jest z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy w oparciu o administracyjny dokument towarzyszący (ADT), fakturę VAT oraz wewnętrzny dokument rozchodu (WZ). Zamiar dokonania wysyłki produktu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest zgłaszany do Naczelnika Urzędu Celnego we W.

Produkt sprzedawany jest także podmiotom, które nie mają statusu składu podatkowego oraz osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej. W takich przypadkach wystawiana jest tylko faktura VAT oraz wewnętrzny dokument rozchodu (WZ), a sprzedaż produktu odbywa się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zamiar takiej wysyłki zgłaszany jest do Naczelnika Urzędu Celnego we W.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy produkowany wyrób może być sprzedawany osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą jak również osobom prawnym i fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej, które nie posiadają statusu składu podatkowego tylko na podstawie faktury VAT i ze stawką 0%.

Czy taka wysyłka powinna być zgłaszana do naczelnika urzędu celnego.

Zdaniem Wnioskodawcy wystarczającym dokumentem potwierdzającym sprzedaż produkowanego wyrobu jest faktura VAT. Tylko w sytuacji, gdy wyrób jest sprzedawany do składu podatkowego powinien być wystawiany administracyjny dokument towarzyszący. Sprzedaż poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie wymaga zgłoszenia do naczelnika urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Z kolei art. 62 ust. 1 ustawy stanowi, iż do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod pozycją 10 załącznika nr 2 do ustawy sklasyfikowano towary objęte symbolem 24.66.32 oraz kodem CN 3811, a więc zgodnie z cyt. wyżej definicją wyroby te zalicza się do paliw silnikowych i tym samym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Istotną kwestią w opisanym przez Firmę przypadku jest ustalenie zasad obrotu przedmiotowym wyrobem.

W zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy zastosowanie znajdują uregulowania art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 1 pkt 2 cyt. wyżej ustawy. Zgodnie z ich treścią pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

* produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub

* przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Z kolei szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2a rozporządzenia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są one zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

Wyroby oznaczone symbolem 24.66.32 - preparaty przeciwstukowe; dodatki do olejów mineralnych itp. oraz kodem CN 3811 - środki przeciwstukowe (...) ujęte zostały w pozycji 21 załącznika do rozporządzenia.

Należy jednak zauważyć, iż pomimo tego że wyroby, które produkuje Wnioskodawca wymienione są w ww. załączniku, to zgodnie z treścią cyt. wyżej § 2a ust. 1 procedurę tą należy jednak stosować, gdy wyroby są zużywane do takich celów jak: napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

W innych przypadkach z uwagi na zamieszczenie tego wyrobu w załączniku do rozporządzenia jak i fakt opodatkowania zerową stawką stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wykluczone.

Należy również zauważyć, iż w świetle art. 36 ust. 1 ustawy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany zawiadomić najpóźniej w terminie 3 dni przed dniem dokonania wysyłki właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wynika zatem z powyższego naczelnika urzędu celnego należy zawiadomić tylko w przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane będą wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z kolei w myśl art. 36 ust. 2 ustawy w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.

Spółka trafnie zatem rozpoznaje obowiązek udokumentowania przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszonego poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi w kraju z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się natomiast do komponentów produkowanych przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy wyroby są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Nadawanie takiego przeznaczenia nie wymaga więc zastosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego i może być realizowane na podstawie dokumentów handlowych niezależnie od formy organizacyjno-prawnej nabywcy.

Należy jednak zaznaczyć, iż w takim przypadku wobec faktu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w szczególności sprzedaży przedmiotowych komponentów, powstaje obowiązek podatkowy. Zgodnie z art. 18 ust. 1 cyt. wyżej ustawy na Podatniku ciąży wówczas obowiązek składania deklaracji dla podatku akcyzowego właściwej dla paliw silnikowych.

Ponadto należy dodać, iż w myśl postanowień art. 24 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W przypadku takiej sprzedaży komponentów przez Wnioskodawcę do obowiązków sprzedającego należy odebranie od nabywcy oświadczenia, że wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się zgodnie z postanowieniami § 24l cyt. wyżej rozporządzenia z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl