ILPP3/443-169/09-2/TW - Zasady prowadzenia ewidencji nabytego gazu, zwolnionego od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-169/09-2/TW Zasady prowadzenia ewidencji nabytego gazu, zwolnionego od podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji zużycia gazu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji zużycia gazu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o podanie interpretacji dotyczącej prowadzenia ewidencji nabytego gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, które jest uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 251). Zgodnie z rozporządzeniem wpisanie do ewidencji danych powinno nastąpić niezwłocznie po odebraniu dostarczonych wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po odebraniu.

Po zatankowaniu gazem zbiorników przez podmiot dostarczający, Spółka otrzymuje dokument dostawy i na jego podstawie wypełnia ewidencję.

Wątpliwości budzi jednak przepis § 5 pkt 3 ww. rozporządzenia, który mówi, że wpisanie do ewidencji danych powinno nastąpić niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy praktyka Spółki polegająca na zapisywaniu po każdym tankowaniu ilości zużytego gazu jest prawidłowa. Czy też należy częściej dokonywać wpisów w ewidencji (jak to jest planowane, przy zakładanym zużyciu, które w późniejszym czasie, to jest przy tankowaniu nowego gazu, będzie weryfikowane).

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro gaz zużywany jest codziennie to według wyżej wymienionego przepisu zachodzi wątpliwość, czy powinno się wpisywać ilość tego zużycia codziennie. Jednak nie ma fizycznych możliwości, aby realizować to w taki sposób, gdyż piec nie posiada zamontowanego licznika wskazującego bieżące zużycie gazu. Nie posiadają licznika także cysterny - one wykazują jedynie ciśnienie.

Spółka dotychczas dokonywała zapisów po każdej kolejnej dostawie gazu, ponieważ po ilości zatankowanego nowego gazu można w sposób nie budzący wątpliwości ustalić ilość zużytego gazu. Wydanie interpretacji jest więc konieczne dla ustalenia, czy praktyka Spółki polegająca na zapisywaniu w ewidencji po każdym tankowaniu ilości zużytego gazu jest prawidłowa.

Dodać przy tym należy, że także organ kontrolujący, w przypadku ewentualnej kontroli, nie będzie mógł sprawdzić prawidłowości zapisów dziennych, to jest faktycznej ilości zużytego gazu, bez nowego tankowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z opisu przestawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje nabycia oraz zużycia gazu. Zainteresowany uważa przy tym, iż może prowadzić ewidencje wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem w oparciu o dane (pomiar) z dnia tankowania.

Szczegółowo zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia uregulowany został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251), zwanego dalej: rozporządzeniem.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia, ewidencja powinna zawierać aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych - w przypadku podmiotu zużywającego.

Z kolei w myśl § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, w ewidencji określa się w szczególności ilość wyrobów zwolnionych i datę ich zużycia na cele uprawniające do zwolnienia - w przypadku podmiotu zużywającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające.

Dodatkowo w § 5 pkt 3 rozporządzenia, wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 4, powinno nastąpić niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający oraz podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

Jak wynika z powyższych przepisów, ewidencja powinna zawierać w szczelności datę zużycia wyrobów zwolnionych od akcyzy z uwagi na przeznaczenie. Przy czym należy podkreślić, iż data zużycia, o której mowa powyżej powinna odzwierciedlać datę rzeczywistego (nawet szacunkowego) zużycia wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Sposób prowadzenia ewidencji wskazany przez Wnioskodawcę, który miałby polegać na ewidencjonowaniu zużycia gazu w dniu tankowania nie znajduje zatem oparcia w obowiązującym stanie prawnym.

W sytuacji jednak, gdy mierniki zużycia wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie mogą być zamontowane na zbiorniku wyjścia należy dopuścić ewidencjonowanie na podstawie danych szacunkowych, tj. ilość zużytych wyrobów może być ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający i weryfikowana podczas rzeczywistej kontroli zużycia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl