ILPP3/443-155/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-155/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obecnie posiada w magazynie w składzie podatkowym tytoń oznaczony banderolami z roku 2009. w myśl art. 136 ustawy o podatku akcyzowym banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego tracą ważność z końcem lutego następnego roku kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Ponieważ firma Wnioskodawcy planuje wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów oznaczonych banderolami z roku 2009 dopiero w przyszłym roku, powstaje pytanie czy na te wyroby należy nanieść drugą banderolę podatkową, odpowiadającą rokowi kalendarzowemu, w którym wyrób będzie wyprowadzany ze składu podatkowego, a co za tym idzie rokiem, w którym na wyrób ten zostanie naliczony podatek akcyzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja, w której wyrób tytoniowy będzie opuszczał skład podatkowy w innym roku niż miało miejsce jego wyprodukowanie, wymaga nałożenia drugiej banderoli podatkowej. Wyprowadzenie takiego wyrobu ze składu podatkowego z banderolą z roku poprzedniego jest niemożliwe, ponieważ straci ona ważność.

Nieuzasadnione byłoby również nakładanie banderoli legalizacyjnej, gdyż takie banderole stosuje się na wyroby, które już zostały dopuszczone do obrotu. Ponadto usunięcie "starych" banderol z wyrobów będzie niemożliwe, ponieważ są one nakładane w sposób uniemożliwiający ich zdjęcie bez uszkodzenia wyrobu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (...).

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (...).

Wnioskodawca planuje wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów oznaczonych banderolami z roku 2009 w roku następnym. Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest oznaczanie w tym składzie podatkowym wyrobów tytoniowych z ww. banderolą podatkową, nową banderolą z roku 2010.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

Zgodnie natomiast z ust. 6 i 7 tego przepisu znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał.

Trafnie zatem wskazuje Wnioskodawca, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym tym rokiem wytworzenia.

Analizując problematykę związaną z oznaczaniem wyrobów akcyzowych przytoczyć w szczególności należy treść przepisu art. 116 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Z kolei art. 116 ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jak wynika z powyższego, przepis art. 116 ust. 3 ustawy dotyczy sytuacji, w której wyroby akcyzowe nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zauważyć należy, iż uregulowanie stanu prawnego takich wyrobów akcyzowych, które nie czynią zadość wymogom określonym w art. 117 ust. 1 ustawy, następuje wyłącznie poprzez naniesienie na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Mając to na uwadze, należy zauważyć, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym (zarówno znajdujących się pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również poza tą procedurą) naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy.

Należy dodać, że możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ustawy. w myśl art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

W świetle ww. przepisu, przesłanką zdjęcia banderol jest ich przeznaczenie do sprzedaży poza Polską, natomiast w omawianej sytuacji magazynowane przez Wnioskodawcę papierosy przeznaczone są na rynek krajowy.

W związku z powyższym stwierdzić trzeba, że zasadniczo przepisy ustawy akcyzowej nie zawierają normy prawnej, która wyłączałaby możliwość naniesienia na wyroby tytoniowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczone podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym, legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego. w odniesieniu do wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przepisy akcyzowe wskazują wprost, że w takiej sytuacji uregulowanie stanu prawnego wyrobów (i dopuszczenie ich do obrotu) nie może nastąpić w inny sposób niż poprzez naniesienie na nie legalizacyjnych znaków akcyzy.

Prawodawca dopuszcza więc generalną możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole według wzoru obowiązującego poprzednio.

Jednocześnie, w odniesieniu do opisanej powyżej sytuacji, nie zachodzi konieczność oznaczania wyrobów tytoniowych legalizacyjnymi znakami akcyzy, zgodnie z normą wynikającą z art. 116 ust. 3 ustawy. Należy bowiem wskazać, że powołany przepis odnosi się wyłącznie do produktów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym nie dotyczy opisanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego.

Reasumując, przepisy ustawy o podatku akcyzowym dopuszczają możliwość oznaczania papierosów podatkowymi znakami akcyzy w sytuacji, gdy wcześniej na te same wyroby nałożone zostały podatkowe znaki akcyzy według uprzednio obowiązującego wzoru, pod warunkiem, że oznaczenie wyrobów tytoniowych nowymi banderolami akcyzowymi z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu, zostanie dokonane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (tj. przed dniem wyprowadzenia papierosów ze składu podatkowego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl