ILPP3/443-149/09-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-149/09-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zakupiła obiekt w województwie. w obiekcie tym planuje prowadzenie produkcji drożdży piwowarskich suszonych.

Podstawowym i jedynym surowcem do produkcji drożdży piwowarskich jest gęstwa drożdżowa pozyskiwana z browarów - jest to produkt uboczny z procesu produkcji piwa. Gęstwa drożdżowa zawiera około 10% suchej masy drożdży oraz 6-8% alkoholu etylowego. Gęstwa drożdżowa byłaby transportowana do zakładu cysternami z browarów.

TECHNOLOGIA: Gęstwa drożdżowa magazynowana byłaby w zbiornikach, ze zbiorników gęstwa drożdżowa wprowadzana byłaby do stacji wyparnej, w której nastąpiłoby zagęszczenie gęstwy drożdżowej do około 20% oraz nastąpi odparowanie wody z alkoholem o mocy około 6-9% wypar alkoholowy (drożdżowy).

Zagęszczona gęstwa drożdżowa (mleczko drożdżowe) zostanie przekazana na agregaty suszarnicze. w agregatach suszarniczych nastąpi suszenie mleczka drożdżowego. Po wysuszeniu powstanie gotowy produkt pod nazwą drożdże piwowarskie suszne, które pakowane będą w worki lub big bag. Natomiast woda z alkoholem zostanie sprzedana do składu podatkowego (gorzelnia). Gorzelnia wyprodukuje z wyparu alkoholowego (drożdżowego) gotowy produkt alkohol etylowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do utworzenia składu podatkowego.

2.

Czy Zainteresowana nieposiadając składu podatkowego może sprzedawać wypar alkoholowy (drożdżowy) do składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie musi ona zakładać składu podatkowego. Zainteresowana twierdzi, że obecne prawo pozwala na sprzedawanie wyparu alkoholowego do składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się - wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Natomiast w myśl ust. 2 ww. przepisu - produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Z kolei przepis art. 47 ust. 1 ustawy, stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność, polegającą na produkcji drożdży piwowarskich suszonych.

Surowcem do produkcji drożdży piwowarskich jest gęstwa drożdżowa pozyskiwana z browarów, która jest produktem ubocznym z procesu produkcji piwa. Gęstwa drożdżowa zawiera około 10% suchej masy drożdży oraz 6-8% alkoholu etylowego. Gęstwa drożdżowa byłaby transportowana do zakładu cysternami z browarów.

Planowana produkcja odbywałaby się wg następującej technologii: gęstwa drożdżowa magazynowana byłaby w zbiornikach, ze zbiorników gęstwa drożdżowa wprowadzana byłaby do stacji wyparnej, w której nastąpiłoby zagęszczenie gęstwy drożdżowej do około 20% oraz nastąpi odparowanie wody z alkoholem o mocy około 6-9% wypar alkoholowy (drożdżowy).

Zagęszczona gęstwa drożdżowa (mleczko drożdżowe) zostanie przekazana na agregaty suszarnicze. w agregatach suszarniczych nastąpi suszenie mleczka drożdżowego. Po wysuszeniu powstanie gotowy produkt pod nazwą drożdże piwowarskie suszne, które pakowane będą w worki lub big bag. Natomiast woda z alkoholem zostanie sprzedana do składu podatkowego (gorzelnia). Gorzelnia wyprodukuje z wyparu alkoholowego (drożdżowego) gotowy produkt alkohol etylowy.

Analizując powyższe, w nawiązaniu do pytania nr 1 należy stwierdzić, że czynność polegająca na odzyskiwaniu - odparowaniu wody z alkoholem o mocy około 6-9%, czyli zawierającej w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy przekraczającej 1,2% objętości jest produkcją, która może się odbywać jedynie w składzie podatkowym.

Z uwagi na fakt, iż odpowiedź na pytanie nr 1 w niniejszej interpretacji, dotycząca utworzenia składu podatkowego jest twierdząca, pytanie nr 2 zadane we wniosku z dnia 18 września 2009 r. stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl