ILPP3/443-148/09-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-148/09-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskania oświadczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskania oświadczeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją podpałek do grilla i brykietów kominkowych. Oferuje w Polsce szeroką gamę wyrobów do grilla i kominków. Na terenie Polski współpracuje m.in. z sieciami marketów.

Obecnie planuje wdrożenie nowych produktów, jakimi są frakcje ropopochodne: lekka i średnia o kodach CN 2710 11 21 oraz CN 2710 19 29 jako specjalne oleje opałowe do przenośnych piecyków grzewczych o jednorazowym wsadzie oleju do 10 litrów, (obecnie na rynku są oferowane piecyki o wsadzie 4,0-7,6 litra). Produkty te będą sprzedawane w małych opakowaniach równych lub mniejszych niż 20 litrów (wstępnie planuje opakowania 4-5 litrowe).

Produkty będą obciążone podatkiem akcyzowym wysokości 232,00 zł/1000 litrów zgodnie z zapisem ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) art. 89 ust. 1 pkt 15a.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży frakcji o kodach CN 2710 11 21 oraz CN 2710 19 29, jako specjalnych olejów opałowych do przenośnych piecyków grzewczych, w opakowaniach równych bądź mniejszych niż 20 litrów Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania oświadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zapisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, Poz. 11 z późn. zm.) brak jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie. w art. 89 ustawy, ustępy 5-16 odnoszą się do lekkiego oleju opałowego i innych produktów znajdujących zastosowanie jako lekki olej opałowy stosowany do celów grzewczych. Zainteresowany uważa, że jego produkty dotyczą zastosowania niszowego i jego zdaniem nie uwzględnionego w ww. zapisach: przenośnie piecyki grzewcze służą do miejscowego ogrzewania i dogrzewania pomieszczeń analogicznie do przenośnych grzejników elektrycznych z dmuchawą (tzw. farelek), nie stanowią więc stałego źródła ogrzewającego pomieszczenia.

Wnioskodawca wskazał, iż analiza dostępnych produktów na rynku wykazała, iż nabywcy produktów oferowanych w sieciach marketów w opakowaniach do 20 litrów jako paliwo opałowe do przenośnych piecyków grzewczych nie składają oświadczenia o jego zastosowaniu. Nie bez znaczenia jest fakt, iż uzyskiwanie oświadczeń blokowałoby ciągłość sprzedaży w sieciach marketów poprzez spowolnienie tempa obsługi nabywców przy kasach.

Biorąc powyższe pod uwagę Zainteresowany uważa, że sprzedaż przedmiotowych produktów w opakowaniach do 20 litrów oferowanych jako specjalny olej opałowy do przenośnych piecyków grzewczych nie powinna być objęta obowiązkiem uzyskania oświadczeń od nabywców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE l 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży frakcji ropopochodnych (lekkiej i średniej) o kodach CN: 2710 11 21, 2710 19 29, jako specjalnych olejów opałowych do przenośnych piecyków grzewczych o jednorazowym wsadzie do 10 litrów. Sprzedaż tych olejów będzie się odbywała w opakowaniach do 20 litrów.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą obowiązku uzyskania oświadczeń od nabywcy ww. wyrobów.

Wyjaśnić należy, iż w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych wskazano w poz. 27 wyroby o kodzie CN 2710.

Wyroby te, są więc wyrobami akcyzowymi. Przy czym są to równocześnie wyroby energetyczne w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany zaznaczył, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy, ww. wyroby są opodatkowane stawką 232 zł/1000 litrów.

Wskazać należy, iż prawodawca uzależnił zastosowania tej stawki od spełnienia dodatkowych warunków.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ww. art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 89 ust. 6 i 7 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy,

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów,

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia,

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia,

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Jednocześnie przedmiotowe oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Natomiast, w świetle art. 89 ust. 5 pkt 2 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Zgodnie z art. 89 ust. 8 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość nabywcy;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl art. 89 ust. 9 i ust. 10 ustawy, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 1 ustawy, w celu potwierdzenia jej tożsamości. Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 1 ustawy, gdy dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 1.

Stosownie do art. 89 ust. 14 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Zainteresowany jest więc związany postanowieniami dotyczącymi uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 oraz miesięcznego zestawienia oświadczeń, gdyż przedmiotem obrotu, który dokonuje są wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy, co do których jest odesłanie w art. 89 ust. 14 ustawy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl