ILPP3/443-142/12-2/TW - Opodatkowanie skały płonnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-142/12-2/TW Opodatkowanie skały płonnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie opodatkowania skały płonnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie przedmiotowego opodatkowania skały płonnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym prowadzącym działalność w zakresie wydobycia kopalin (rud miedzi) i produkcji z tych rud metali, i jako takie (osoba prawna) jest podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Proces produkcyjny w Spółce jest złożony i rozpoczyna się od wydobycia kopaliny - urobku rudy miedzi w jej oddziałach górniczych (kopalniach). Następnie kopalina - urobek jest przemieszczany do oddziału wzbogacania rud (Oddział X), gdzie podlega przetworzeniu na Koncentrat (w rozumieniu art. 2 pkt 3 UKOP).

Fazy procesu technologicznego przerobu urobku na Koncentrat obejmują kolejno: przesiewanie urobku, kruszenie, trójstopniowe procesy mielenia, klasyfikacji i flotacji oraz odwadnianie koncentratu - zagęszczanie, filtrację ciśnieniową i suszenie termiczne. Koncentrat wyprodukowany w Oddziale X w dalszej kolejności jest przekazywany do hut Spółki, gdzie jako materiał wsadowy podlega przetworzeniu na metale, będące przedmiotem sprzedaży dla odbiorców zewnętrznych.

Z uwagi na tak ukształtowany proces produkcyjny, Wnioskodawca dla celów rozliczenia podatku posiada status podatnika produkującego koncentrat z wydobytego urobku rudy miedzi (art. 4 w związku z art. 2 pkt 2 lit. a UKOP). W związku z tym podstawę opodatkowania podatkiem stanowi ilość miedzi i srebra zawarta w wyprodukowanym w Oddziale X Koncentracie (art. 6 ust. 1 UKOP). Wyprodukowany Koncentrat, stanowiący produkt końcowy procesu wzbogacania rud i nadający się do dalszego przetworzenia w procesach hutniczych podlega zgodnie z UKOP opomiarowaniu, co do ilości wyprodukowanego Koncentratu (według wagi mokrej i suchej) oraz zawartości w nim miedzi i srebra. Pomiar wagi wyprodukowanego każdego dnia Koncentratu dokonywany jest na legalizowanych wagach (art. 15 ust. 2 pkt 1 UKOP), zlokalizowanych na końcu procesu technologicznego. Zgodnie z UKOP na Spółkę nie został nałożony obowiązek opomiarowania wydobywanego urobku przekazywanego do produkcji Koncentratu, ani też półproduktów powstających w kolejnych fazach wzbogacania rud (w Oddziale X), które powstały po częściowej przeróbce urobku rudy miedzi, jednakże nie stanowią jeszcze Koncentratu, w rozumieniu art. 2 pkt 3 UKOP (dalej: Półprodukty).

Zakres działalności podstawowej Wnioskodawcy powoduje, że zmuszony jest on do ciągłej wymiany i modernizacji majątku z uwagi na jego zużycie, jak również występujący postęp techniczno-technologiczny, w tym również w zakresie doboru materiałów wykorzystywanych w procesie produkcyjnym.

W związku z powyższym występują/mogą wystąpić przypadki, w których urobek rudy miedzi wydobyty przez oddziały górnicze, jak również Półprodukty są przekazywane na cele badawcze podmiotom zewnętrznym. Konieczność przekazania tych produktów wynika z potrzeb Spółki w zakresie prowadzonych prac, wymuszających m.in. testowanie i sprawdzanie (poza kopalnią w specjalnie stworzonych sztucznych warunkach) urządzeń/maszyn górniczych i ich prototypów, nowych technologii wydobycia kopaliny, układów mielenia, kruszarek młotkowych, maszyn flotacyjnych nowej generacji, nowych odczynników flotacyjnych, czy też testowania w warunkach laboratoryjnych działania linii pilotażowych do przeróbki urobku, co wymaga użycia do tych prac - w zależności od potrzeb - urobku rudy miedzi lub też Półproduktów. Występują również przypadki, że przedmiotem przekazania na ww. cele jest kopalina wydobyta przez oddziały górnicze Wnioskodawcy, tzw. skała płonna. Skała płonna jest to materiał skalny, znajdujący się w skale otaczającej złoża pokładowe (rud miedzi), który z uwagi na niską zawartość pierwiastków, jest nieużyteczny gospodarczo (o wartościach granicznych opłacalności przerobu takiej kopaliny decyduje Spółka w oparciu o przeprowadzany rachunek ekonomiczny). Niemniej jednak wydobywanie rud miedzi wiąże się nierozłącznie z wydobywaniem oprócz kopaliny użytecznej (rudy miedzi) także zubażających skał płonnych. W sytuacji przekazania do celów badawczych (jw.) kopaliny, stanowiącej skały płonne, Spółka dokumentuje przedmiot przekazania, w szczególności zawartość pierwiastków metali w przekazywanym materiale, poprzez przeprowadzone badania laboratoryjne kopaliny lub też dokumentację geologiczną złoża.

W związku z realizacją powyżej wskazanych prac badawczych, wymagających przekazania urobku rudy miedzi lub Półproduktów lub też skały płonnej, Spółka zawiera z odbiorcami tych produktów - którzy bezpośrednio przeprowadzają wskazane badania - porozumienia/umowy, zgodnie z którymi:

* odbiorca wykorzystujący bezpośrednio otrzymane produkty (skałę płonną, urobek rudy miedzi lub Półprodukty), po przeprowadzeniu badań nie jest zobowiązany do zwrotu Spółce pozostałych po badaniach produktów, gdyż takowe nie powstają (w trakcie badań są całkowicie zużyte/zniszczone, bądź też są dla Spółki bezużyteczne jak skała płonna);

* odbiorca wykorzystujący bezpośrednio otrzymane produkty, po przeprowadzeniu badań, zobowiązany jest przekazać Spółce pozostałe po badaniach produkty, w tym częściowo przetworzone. W takim przypadku Spółka przekazuje je do procesu technologicznego, którego efektem końcowym jest wytworzenie Koncentratu (podlegającego opodatkowaniu). Przy czym, z uwagi na poddanie materiału w trakcie badań określonym procesom, może dochodzić do sytuacji, w której pewne ilości produktów będą podlegać fizycznemu zużyciu; w konsekwencji ilość zwróconych produktów (po badaniach) nie będzie dokonana co do ilości fizycznie zużytej w przeprowadzonych pracach badawczych.

Poza przekazaniami na powyższe cele, Spółka nie dokonuje innego obrotu o charakterze gospodarczym, w szczególności nie sprzedaje wydobytej kopaliny oraz Półproduktów. Spółka ponadto informuje, że została objęta tzw. procedurą urzędowego sprawdzenia, o której mowa w art. 23 UKOP. W aktach urzędowego sprawdzenia został zaakceptowany przebieg dokumentowania ww. procesu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydobyta przez Spółkę kopalina, tzw. skała płonna, podlega opodatkowaniu podatkiem od wydobycia niektórych kopalin, w przypadku gdy nie zostanie przekazana do produkcji Koncentratu lecz na cele badawcze opisane w niniejszym wniosku.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko.

W opinii Spółki wydobyta kopalina, stanowiąca tzw. skałę płonną, nie przekazana do produkcji Koncentratu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od wydobycia niektórych kopalin.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem, zgodnie z art. 3 ust. 1 UKOP jest wydobycie miedzi i srebra, przez co z kolei rozumie się - stosownie do art. 2 pkt 2 UKOP:

a.

wydobycie urobku rudy miedzi albo

b.

wydobycie urobku rudy miedzi i produkcję koncentratu.

Stosownie zaś do zapisu art. 2 pkt 1 UKOP przez urobek rudy miedzi należy rozumieć kopalinę wydobytą ze złóż położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawierającą miedź lub srebro w ilościach-nadających się do przemysłowego wykorzystania.

Jak wynika zatem z ww. przepisów, ustawodawca zawarł warunek, który obligatoryjnie musi być spełniony dla wystąpienia opodatkowania wydobycia miedzi i srebra. A mianowicie, wydobyta kopalina musi stanowić urobek rudy miedzi, tj. musi zawierać miedź lub srebro w ilościach nadających się do przemysłowego wykorzystania. Jednocześnie ustawodawca nie określił co należy rozumieć poprzez "ilość nadającą się do przemysłowego wykorzystania" pozostawiając tą kwestię w kompetencji podatnika.

W związku z powyższym, skoro tzw. skała płonna nie spełnia ustawowej definicji urobku rudy miedzi (co Spółka udokumentuje poprzez badania laboratoryjne wydobytej kopaliny bądź dokumentację geologiczną złoża, dot. miejsca wydobycia tej kopaliny), nie stanowi ona przedmiotu opodatkowania, a tym samym nie jest objęta regulacjami UKOP.

Spółka zauważa, że powyższą interpretację ww. przepisów potwierdza również uzasadnienie do rządowego projektu UKOP (druk sejmowy nr 144), w którym czytamy: "Na podstawie tego przepisu opodatkowaniu będzie podlegał wydobyty metal, a nie ruda metalu. Opodatkowanie ilości wydobytej rudy mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której opodatkowana zostałaby np. skała płonna stanowiąca ok. 98,5% urobku, nieprzedstawiająca żadnej wartości".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz. U. z 2012 r. Nr 362), zwanej dalej ustawą, ilekroć w ustawie jest mowa o urobku rudy miedzi - rozumie się przez to kopalinę wydobytą ze złóż położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawierającą miedź lub srebro w ilościach nadających się do przemysłowego wykorzystania.

Z kolei w świetle art. 2 pkt 2 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wydobyciu miedzi oraz srebra - rozumie się przez to:

a.

wydobycie urobku rudy miedzi albo

b.

wydobycie urobku rudy miedzi i produkcję koncentratu.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie wydobycia kopalin (rud miedzi) i produkcji z tych rud metali, i jako takie (osoba prawna) jest podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Proces produkcyjny w Spółce jest złożony i rozpoczyna się od wydobycia kopaliny - urobku rudy miedzi w jej oddziałach górniczych (kopalniach). Następnie kopalina - urobek jest przemieszczany do oddziału wzbogacania rud (Oddział X), gdzie podlega przetworzeniu na Koncentrat (w rozumieniu art. 2 pkt 3 UKOP).

W związku z powyższym występują/mogą wystąpić przypadki, w których urobek rudy miedzi wydobyty przez oddziały górnicze, jak również Półprodukty są przekazywane na cele badawcze podmiotom zewnętrznym.

Występują również przypadki, że przedmiotem przekazania na ww. cele jest kopalina wydobyta przez oddziały górnicze Wnioskodawcy, tzw. skała płonna. Skała płonna jest to materiał skalny, znajdujący się w skale otaczającej złoża pokładowe (rud miedzi), który z uwagi na niską zawartość pierwiastków, jest nieużyteczny gospodarczo (o wartościach granicznych opłacalności przerobu takiej kopaliny decyduje Spółka w oparciu o przeprowadzany rachunek ekonomiczny). Niemniej jednak wydobywanie rud miedzi wiąże się nierozłącznie z wydobywaniem oprócz kopaliny użytecznej (rudy miedzi) także zubażających skał płonnych. W sytuacji przekazania do celów badawczych (jw.) kopaliny, stanowiącej skały płonne, Spółka dokumentuje przedmiot przekazania, w szczególności zawartość pierwiastków metali w przekazywanym materiale, poprzez przeprowadzone badania laboratoryjne kopaliny lub też dokumentację geologiczną złoża.

W opinii tut. Organu, mając na uwadze definicję urobku rudy miedzi z art. 2 pkt 1 ustawy prawidłowa jest interpretacja, w której, skałę płonną nie nadającą się do przemysłowego wykorzystania, zaś przekazaną na cele badawcze, w przypadku gdy nie powraca ona do procesu technologicznego prowadzącego do produkcji koncentratu, uznaje się za niepodlegającą rygorom ustawy.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie opodatkowania skały płonnej. Natomiast kwestia dotycząca podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie przedmiotowego opodatkowania urobku rudy miedzi zostanie rozstrzygnięta w odrębnym piśmie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl