ILPP3/443-140/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-140/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) poprzez wskazanie właściwego dla Wnioskodawcy organu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XXX prowadzi działalność podstawową w zakresie wydobycia rud oraz produkcji (z tych rud) i sprzedaży miedzi, metali szlachetnych i innych metali nieżelaznych. Spółka jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne) i huty. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Spółka obecnie nabywa od polskiego podatnika oleje smarowe (oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 87-99). Z uwagi na planowaną zmianę modelu obrotu olejami smarowymi, Spółka występuje o potwierdzenie zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym nowego modelu obrotu olejami smarowymi - opisanego poniżej (tj. niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie nowego modelu obrotu olejami smarowymi).

Aktualny model obrotu olejami smarowymi

Zgodnie z aktualnym modelem obrotu olejami smarowymi nabywanymi przez Spółkę, oleje te nabywane są albo jako oleje konfekcjonowane, albo jako oleje nabywane luzem. W sytuacji nabywania olejów luzem, oleje te są przemieszczane przez Spółkę do kopalni (do dołowych magazynów), a następnie są magazynowane w zbiornikach znajdujących się w kopalni (magazynach dołowych). Oleje smarowe nabywane przez Spółkę z zapłaconą akcyzą są:

* zużywane przez Spółkę jako oleje smarowe oraz oleje hydrauliczne w maszynach/urządzeniach stanowiących własność Spółki i wykorzystywanych w kopalniach,

* wydawane innym podmiotom, które w kopalniach świadczą na rzecz Spółki (na podstawie zawartych umów) usługi z wykorzystaniem tych olejów, przy czym oleje te wykorzystywane są w maszynach/urządzeniach będących własnością usługodawców, za pomocą których świadczą oni na rzecz Spółki usługi wydobywcze i budowlane.

W obu powyższych przypadkach, zużycie przedmiotowych olejów smarowych następuje w kopalniach po ich uprzednim przemieszczeniu z magazynów dołowych i wprowadzeniu do maszyn/urządzeń. Zużycie przedmiotowych olejów smarowych następuje na wyłączne potrzeby Spółki tylko w celach smarowych w maszynach/urządzeniach (tj. celach innych niż napędowe lub opałowe). Możliwe są sytuacje, iż pewne ilości przedmiotowych olejów smarowych, po wprowadzeniu ich do maszyn/urządzeń (zgodnie z zapotrzebowaniem Spółki) w celach smarowych wyciekają z maszyn/urządzeń z uwagi na np. awaryjność maszyn/urządzeń (np. w przypadku zahaczenia maszyn o spąg) oraz trudne warunki pracy w kopalniach. Skutkuje to faktycznymi stratami olejów smarowych, których nabycie nastąpiło z przeznaczeniem do celów smarowych. Jednocześnie, możliwe są sporadyczne przypadki powstania strat olejów smarowych na etapie przemieszczania olejów smarowych z magazynów dołowych do maszyn/urządzeń znajdujących się w kopalniach (czyli strat olejów smarowych po ich nabyciu przez Spółkę).

Nowy model obrotu olejami smarowymi

Aktualnie rozważana jest zmiana struktury obrotu olejami smarowymi nabywanymi przez Spółkę, z uwagi na zmianę statusu dostawcy olejów smarowych do Spółki. Dostawca olejów smarowych (polski podmiot) jest w trakcie uzyskiwania statusu składu podatkowego.

W przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez dostawcę olejów smarowych do Spółki, będzie ona nabywała te oleje (oleje będą nabywane luzem) jako podmiot zużywający w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nabycie przedmiotowych olejów będzie następowało w zwolnieniu od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień), przy zachowaniu wszystkich warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym - Spółka stanie się właścicielem wyrobów akcyzowych po wyprowadzeniu ich ze składu podatkowego w zwolnieniu. Po nabyciu przedmiotowych olejów, będą one przemieszczane do magazynów dołowych zlokalizowanych w kopalniach Spółki, skąd będę następnie dystrybuowane do poszczególnych maszyn/urządzeń za pomocą, których wykonywana jest praca w jej kopalniach. Spółka będzie prowadzić wszelkie ewidencje oraz spełni pozostałe wymogi formalne związane z obrotem, zużyciem wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Jak wskazano powyżej, oleje smarowe nabyte przez Spółkę będą przemieszczane i wprowadzane do maszyn/urządzeń wykorzystywanych w jej kopalniach z przeznaczeniem dla celów smarowych. Jednocześnie, oleje smarowe mogą być wprowadzane (z przeznaczeniem dla celów smarowych):

* do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki wykorzystywanych do prac kopalnianych,

* do maszyn/urządzeń będących własnością usługodawców Spółki, za pomocą których usługodawcy świadczą na rzecz Spółki usługi wydobywcze i budowlane.

W przypadku wydania olejów smarowych do maszyn/urządzeń będących własnością usługodawców Spółki, za pomocą których usługodawcy świadczą na jej rzecz usługi wydobywcze i budowlane. Spółka nie będzie dokonywać sprzedaży olejów smarowych (tj. nie będzie przenosić praw do olejów na rzecz usługodawców) na rzecz tych usługodawców (oleje smarowe będą jedynie wydawane do maszyn/urządzeń usługodawców w celu utrzymania jakości maszyn/urządzeń, za pomocą których świadczone będą usługi na jej rzecz). Spółka nie będzie pobierać wynagrodzenia za oleje smarowe wydane do maszyn/urządzeń usługodawców.

Jednocześnie, możliwe będą sytuacje występowania przypadkowych i niezamierzonych strat i wycieków olejów smarowych:

* po wprowadzeniu olejów do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi (na skutek awarii maszyn/urządzeń),

* na etapie przemieszczania olejów smarowych u podmiotu zużywającego - ze składu podatkowego do magazynu dołowego i z magazynu dołowego do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydanie przez Spółkę (w nowym modelu obrotu olejami smarowymi) olejów smarowych nabytych przez nią ze składu podatkowego w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym) do maszyn/urządzeń (stanowiących własność usługodawców), za pomocą których świadczone są usługi na rzecz Spółki, stanowi zużycie olejów smarowych przez Spółkę, jako podmiot zużywający, zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z podatku akcyzowego - przy założeniu, iż oleje smarowe zostaną zużyte w maszynach/urządzeniach usługodawcy wyłącznie dla celów smarowych (innych niż napędowe opałowe).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. W myśl § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) - zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1 stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż jeśli dany podmiot mający siedzibę w Polsce nabywa ze składu podatkowego oleje smarowe oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 87-99 (przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy) z przeznaczeniem dla celów innych niż napędowe lub opałowe, a następnie zużywa je dla celów innych niż napędowe lub opałowe (np. dla celów smarowych), to zobowiązanie w zakresie podatku akcyzowego po stronie tego podmiotu nie powstanie na żadnym etapie obrotu. Wynika to z faktu, iż podmiot ten będzie traktowany jako podmiot zużywający oleje smarowe ze względu na przeznaczenie.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż nabycie olejów smarowych (oznaczonych kodami CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 87-99) ze składu podatkowego, przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy, nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Opodatkowaniu nie będzie również podlegać zużycie tych olejów smarowych, pod warunkiem zużycia ich dla celów innych niż napędowe i opałowe - m.in. dla celów smarowych. W przedmiotowym przypadku, Spółka będzie wydawać oleje smarowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie do maszyn/urządzeń będących własnością usługodawcy, za pomocą których usługodawca świadczy na jej rzecz usługi. Wydanie olejów smarowych do urządzeń i maszyn usługodawcy będzie skutkować zużyciem tych wyrobów w maszynach/urządzeniach usługodawcy. Zakładając, że przedmiotowe zużycie nastąpi dla celów smarowych w tych maszynach/urządzeniach usługodawcy będzie to oznaczać, że zużycie nastąpiło dla celów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego (zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego). W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od zużycia olejów smarowych w maszynach/urządzeniach usługodawcy. Jednocześnie, wydanie olejów smarowych do maszyn/urządzeń usługodawcy dla celów zużycia ich jako m.in. smary, nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, tj. użycia wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia lub w sposób niezgodny z przeznaczeniem albo dostarczenia wyrobów objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia.

Brak możliwości zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, wynika z faktu, iż oleje smarowe zostaną zużyte wyłącznie dla celów smarowych (a nie napędowych czy opałowych), zaś Spółka będzie stosowała przepisy art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkujące stosowanie zwolnienia. Po drugie zaś, niemożność zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, wynika z faktu, iż Spółka nie dostarczy czy sprzeda olejów smarowych na rzecz usługodawcy (usługodawca nie będzie miał faktycznej możliwości dysponowania czy obrotu tymi wyrobami), lecz wyda je do maszyn/urządzeń usługodawcy aby zostały zużyte dla celów smarowych. W efekcie, hipotezy norm art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, nie zostaną w takich przypadkach wypełnione.

Zdaniem Spółki, wydanie olejów smarowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie do maszyn/urządzeń usługodawców z zamiarem zużycia ich do celów smarowych (dla świadczenia usług na rzecz Spółki) nie stanowi czynności, w konsekwencji której Spółka będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Spółki. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku akcyzowego w dniu 25 lutego 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:

* Wskazania czy straty/wycieki olejów smarowych, nabytych przez Spółkę ze składu podatkowego i zwolnionych ze względu na przeznaczenie, powstałe po wprowadzeniu olejów do maszyn/urządzeń będących jej własnością lub usługodawców świadczących na rzecz Spółki usługi (na skutek awarii maszyn/urządzeń) oraz na etapie przemieszczania olejów smarowych u podmiotu zużywającego - ze składu podatkowego do magazynu dołowego i z magazynu dołowego do maszyn/urządzeń będących własnością Spółki lub usługodawców świadczących na jej rzecz usługi, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - Nr ILPP3/443-140/10-4/TK,

* Wskazania czy zbiorniki lub urządzenia (m.in. magazyny dołowe, dystrybutory), w których magazynowane będą lub za pomocą których będą dystrybuowane oleje smarowe, nabyte przez Spółkę i zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, wymagają legalizacji lub kontroli metrologicznej dla zachowania warunków uprawniających do zwolnienia olejów smarowych z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień - Nr ILPP3/443-140/10-5/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl