ILPP3/443-140/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-140/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o wszystkie wymagane elementy wniosku na formularzu ORD-IN oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z standardami postępowania przy produkcji mieszanin pozajelitowych opracowanymi przez Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego oraz Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego do dezynfekcji opakowań poszczególnych leków, które następnie są wykorzystywane do wytworzenia leku recepturowego (mieszaniny odżywczej) w worku (...) oraz dezynfekcji loży laminarnej, w której następuje ten proces, niezbędny jest alkohol etylowy - zgodnie z zaleceniami producenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do wyżej przedstawionego procesu wytwarzanie leku (mieszaniny odżywczej niezbędnej dla pacjenta) można stosować alkohol etylowy bez akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w aptekach do wytwarzania leków recepturowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

1.

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;

2.

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

W myśl natomiast § 14 ust. 2 rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Alkohol etylowy używany zatem do celów medycznych m.in. w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej jest zwolniony od akcyzy pod określonymi warunkami. Jednym z nich - wynikającym bezpośrednio z uregulowań rozporządzenia - jest zużycie tego wyrobu do wytwarzania leków recepturowych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zużywać alkohol etylowy do produkcji mieszanin pozajelitowych, dezynfekcji opakowań poszczególnych leków, które następnie są wykorzystywane do wytworzenia leku recepturowego (mieszaniny odżywczej) w worku (...) oraz do dezynfekcji loży laminarnej. Wskazuje przy tym, iż standardy postępowania przy produkcji ww. leków recepturowych są opracowane przez Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego oraz Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne i w tym procesie niezbędny jest alkohol etylowy - zgodnie z zaleceniami producenta.

Zauważyć zatem należy, iż prawodawca zwolnił od akcyzy alkohol etylowy zużywany do wytwarzania leków recepturowych. w zakresie tego zwolnienia mieści się zatem nie tylko alkohol etylowy zawarty w samym leku recepturowym - przepis zawężałby bowiem zwolnienie tylko do tego przypadku - lecz także ten, który zostaje zużyty do wytworzenia tego leku.

Jest to zatem każdy przypadek zużycia tego wyrobu, pod warunkiem, że jest on używany do celów medycznych i że będzie stosowany wyłącznie do wytwarzania (w szczególności zgodnie z recepturą) leków recepturowych w aptekach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl