ILPP3/443-131/13-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-131/13-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie działalności jako podmiotu zużywającego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie działalności jako podmiotu zużywającego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem 3 zakładów Elektrowni A, Elektrowni B oraz Elektrowni C oraz pośrednio właścicielem spółki D (w skrócie D). Aktualnie D jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego AKC-PR.

Do celów rozpalania kotła nr 9 bloku energetycznego (...) MW stosowany jest lekki olej opałowy LOO.

Instalacja składa się:

1. Stanowisk spustowych z cystern drogowych - 3 szt. i kolejowych - 4 szt.;

2. Stacji pomp do rozładunku i instalacji zasilania kotła nr 9;

3. Zbiornika pomiarowego (nr 1) do magazynowania LOO.

Zbiorniki pomiarowe podlegają okresowej rewizji Urzędu Dozoru Technicznego oraz legalizacji przez Obwodowy Urząd Miar, co wiąże się z koniecznością opróżnienia i ich wyłączenia z eksploatacji.

Z uwagi na ciągłość dostaw energii elektrycznej i pracy elektrownia musi mieć zapewnioną ciągłą gotowość eksploatacyjną.

Zainteresowany zamierza dokonać inwestycji, polegającej na rozbudowie istniejącej instalacji w celu zapewnienia przez nią obsługi Elektrowni A, obejmującej:

1. Budowę zbiornika pomiarowego (nr 2) dla LOO.

2. Wykonanie instalacji umożliwiającej:

a.

wykorzystanie stanowisk z pkt 1 (Obsługującej aktualnie blok nr 9 - Elektrowni D) do rozładunku LOO również do zbiornika nr 2 (projektowanego do obsługi bloków Elektrowni A);

b.

zasilanie LOO ze zbiornika nr 1 (Elektrownia D) bloku nr 9 (Elektrownia D) i bloków nr 1÷5 (Elektrownia A) oraz zasilanie ze zbiornika LOO nr 2 (Elektrownia A) bloków nr 1÷5 (Elektrownia A) i bloku nr 9 (Elektrownia D);

c.

przemieszczenia LOO pomiędzy zbiornikami pomiarowymi obu Elektrowni;

d.

pomiar zużycia LOO na bloku nr 9 i blokach nr 1÷5 oraz pomiar przemieszczenia LOO pomiędzy zbiornikami nr 1 i nr 2, przy pomocy instalacji pomiarowych, po ocenie zgodności albo zalegalizowanymi.

W czasie normalnej pracy Elektrownia D będzie wykorzystywała zbiornik nr 1 dla bloku nr 9, a Elektrownia A zbiornik nr 2 dla bloków nr 1÷5. W uzasadnionych przypadkach eksploatacyjnych w szczególności, awaryjnych, w czasie przerw technicznych lub innych przyczyn technologicznych, zostanie stworzona możliwość zasilania bloków obu Elektrowni ze zbiornika nr 1 albo nr 2.

Wykonanie instalacji umożliwiającej przemieszczanie LOO pomiędzy zbiornikami umożliwi ich okresowe opróżnianie i zwiększy bezpieczeństwo eksploatacyjne obu Elektrowni i produkcji energii elektrycznej.

Elektrownie będą zużywać LOO do celów produkcji energii elektrycznej i prowadzić książkę: Ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz będą podmiotami zużywającymi. Nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej wyczerpującej znamiona właściwe dla podmiotu pośredniczącego określonego w art. 2 ust. 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż nie planują prowadzić działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych (LOO) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (produkcja energii elektrycznej) ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, jak również pochodzących z importu.

Obie Elektrownie planują świadczyć sobie wzajemnie usługę magazynowania LOO i usługę zasilania kotłów bloków energetycznych przy rozpalaniu jako podmioty zużywające.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wzajemne wykonywanie usług magazynowania LOO, przemieszczania LOO pomiędzy zbiornikami pomiarowymi i zasilania nim kotłów bloków energetycznych nr 1÷5 Elektrowni A należących do Wnioskodawcy oraz kotła bloku energetycznego nr 9 należącego do Elektrowni D może być realizowane przez oba przedsiębiorstwa w ramach działalności jako podmioty zużywające.

Zdaniem Wnioskodawcy, wzajemne wykonywanie sobie usług magazynowania LOO, przemieszczania LOO pomiędzy zbiornikami pomiarowymi i zasilania nim kotłów bloków energetycznych współpracujących ze sobą elektrowni może być realizowane w ramach działalności jako podmiotów zużywających.

Elektrownie będą zużywać LOO do celów produkcji energii elektrycznej i prowadzić książkę: Ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz będą podmiotami zużywającym. Nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej wyczerpującej znamiona właściwe dla podmiotu pośredniczącego, określonego w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż nie planują prowadzić działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych (LOO) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (produkcja energii elektrycznej) ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego jak również pochodzących z importu.

Obie Elektrownie planują świadczyć sobie wzajemnie usługę magazynowania LOO w swoich zbiornikach pomiarowych i usługę zasilania kotłów bloków energetycznych przy rozpalaniu - jako podmioty zużywające.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem 3 zakładów Elektrowni A, Elektrowni B oraz Elektrowni C oraz pośrednio właścicielem spółki Elektrownia D (w skrócie Elektrownia D).

Do celów rozpalania kotła nr 9 bloku energetycznego (...) MW stosowany jest lekki olej opałowy LOO.

Instalacja składa się:

1. Stanowisk spustowych z cystern drogowych - 3 szt. i kolejowych - 4 szt.;

2. Stacji pomp do rozładunku i instalacji zasilania kotła nr 9;

3. Zbiornika pomiarowego (nr 1) do magazynowania LOO.

Zainteresowany zamierza dokonać inwestycji, polegającej na rozbudowie istniejącej instalacji w celu zapewnienia przez nią obsługi Elektrowni A, obejmującej:

1. Budowę zbiornika pomiarowego (nr 2) dla LOO.

2. Wykonanie instalacji umożliwiającej:

a.

wykorzystanie stanowisk z pkt 1 (Obsługującej aktualnie blok nr 9 - Elektrowni D) do rozładunku LOO również do zbiornika nr 2 (projektowanego do obsługi bloków Elektrowni A);

b.

zasilanie LOO ze zbiornika nr 1 (Elektrownia D) bloku nr 9 (Elektrownia D) i bloków nr 1÷5 (Elektrownia A) oraz zasilanie ze zbiornika LOO nr 2 (Elektrownia A) bloków nr 1÷5 (Elektrownia A) i bloku nr 9 (Elektrownia D);

c.

przemieszczenia LOO pomiędzy zbiornikami pomiarowymi obu Elektrowni;

d.

pomiar zużycia LOO na bloku nr 9 i blokach nr 1÷5 oraz pomiar przemieszczenia LOO pomiędzy zbiornikami nr 1 i nr 2, przy pomocy instalacji pomiarowych, po ocenie zgodności albo zalegalizowanymi.

W czasie normalnej pracy Elektrownia D będzie wykorzystywała zbiornik nr 1 dla bloku nr 9, a Elektrownia A zbiornik nr 2 dla bloków nr 1÷5. W uzasadnionych przypadkach eksploatacyjnych w szczególności, awaryjnych, w czasie przerw technicznych lub innych przyczyn technologicznych, zostanie stworzona możliwość zasilania bloków obu Elektrowni ze zbiornika nr 1 albo nr 2.

Wykonanie instalacji umożliwiającej przemieszczanie LOO pomiędzy zbiornikami umożliwi ich okresowe opróżnianie i zwiększy bezpieczeństwo eksploatacyjne obu Elektrowni i produkcji energii elektrycznej.

Elektrownie będą zużywać LOO do celów produkcji energii elektrycznej i prowadzić książkę: Ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz będą podmiotami zużywającymi. Nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej wyczerpującej znamiona właściwe dla podmiotu pośredniczącego określonego w art. 2 ust. 23 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż nie planują prowadzić działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych (LOO) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (produkcja energii elektrycznej) ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, jak również pochodzących z importu.

Obie Elektrownie planują świadczyć sobie wzajemnie usługę magazynowania LOO i usługę zasilania kotłów bloków energetycznych przy rozpalaniu jako podmioty zużywające.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zainteresowany ma wątpliwość czy wykonywanie usług magazynowania LOO, przemieszczania LOO pomiędzy zbiornikami pomiarowymi i zasilania nim kotła bloku energetycznego nr 9 należącego do Elektrowni D może być realizowane w ramach działalności jako podmiot zużywający.

Zatem mając na uwadze powyższe uregulowania należy stwierdzić, że prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności jako podmiot zużywający nie ogranicza jego działań dotyczących świadczenia przez niego jakichkolwiek usług.

Na mocy art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108) zwanego dalej rozporządzeniem, określił wzór dokumentu dostawy stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W części 11 w rubryce 6 należy wpisać "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)".

Wnioskodawca planuje świadczenie usługi magazynowania LOO i usługi zasilania kotłów bloków energetycznych przy rozpalaniu Elektrowni D przy czym usługi te zamierza realizować jako podmiot zużywający.

Zatem w opisanym przypadku nastąpi naruszenie warunków zwolnienia, gdyż LOO zużyje Elektrownia D a nie Zainteresowany, który zadeklarował cel na który zużyje olej.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności jako podmiot zużywający nie ogranicza jego działań dotyczących świadczenia przez niego jakichkolwiek usług.

Stanowisko uznano natomiast za nieprawidłowe, gdyż Wnioskodawca nabywając lekki olej opałowy (LOO) zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku przekazania go do zużycia innemu podmiotowi (Elektrowni D), nie działa w tym przypadku jako podmiot zużywający.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej działalności Wnioskodawcy jako podmiotu zużywającego. Natomiast w zakresie działalności Elektrownia D jako podmiotu zużywającego, zostało wydane 24 marca 2014 r. odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP3/443-131/13-3/TK.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl