ILPP3/443-128/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-128/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia z dnia 12 lipca 2009 r., (data wpływu 31 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie definicji podmiotu zużywającego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. Spółka z o.o. XX złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w XX wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie definicji podmiotu zużywającego. Pismem z dnia 23 lipca 2009 r. nr XX Naczelnik Urzędu Celnego w XX, działając na podstawie art. 15 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem pośredniczącym, odsprzedającym oleje smarowe podmiotom zużywającym.

Oleje smarowe korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Zainteresowany jest uprawniony do odsprzedaży podmiotom zużywającym olejów smarowych o kodach CN 2710 19 81, CN 2710 19 83, CN 2710 19 87, CN 2710 19 91, CN 2710 19 99.

Wnioskodawca uważa, iż ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje dokładnie pojęcia "podmiot zużywający". W związku z powyższym powstała wątpliwość czy firmę produkującą maszyny i wykorzystującą oleje smarowe z kodami CN 2710 19 81, CN 2710 19 83, CN 2710 19 87, CN 2710 19 91, CN 2710 19 99 do przekładni, układów hydraulicznych, sprężarek, turbin nowo powstałych maszyn, które zostaną odsprzedane, można nazwać podmiotem zużywającym.

Oleje odsprzedane danej firmie zostaną wykorzystane do innych celów niż napędowe, opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy, oleje te muszą zostać przekazane od pomiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Dlatego aby spełnić § 10 pkt 2 rozporządzenia, firma produkująca maszyny musi być podmiotem zużywającym. Oleje wykorzystane do produkcji maszyn stanowią ich integralną część, są niezbędne do funkcjonowania maszyn i nie służą dalszej odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firmę produkującą maszyny i wykorzystującą oleje smarowe o kodach CN 2710 19 81, CN 2710 19 83, CN 2710 19 87, CN 2710 19 91, CN 2710 19 99 do przekładni, układów hydraulicznych, sprężarek, turbin nowo powstałych maszyn, które zostaną odsprzedane, można nazwać podmiotem zużywającym.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym nie wyjaśnia dokładnie pojęcia "podmiot zużywający". Zainteresowany uważa, że firmę produkującą maszyny i wykorzystującą oleje smarowe do turbin przekładni itp. należy nazwać podmiotem zużywającym, gdyż oleje stanowią część składową maszyn i nie służą dalszej odsprzedaży.

Sprzedawana jest maszyna, a zawarty w niej olej służy do jej prawidłowego funkcjonowania i jest wykorzystany zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 2 pkt 23 ustawy, podmiot pośredniczący jest to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Stosownie do przepisów art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza dostarczać jako podmiot pośredniczący oleje smarowe przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, klasyfikowane do kodów CN 2710 19 81, CN 2710 19 83, CN 2710 19 87, CN 2710 19 91, CN 2710 19 99 do firmy produkującej maszyny i wykorzystującej oleje smarowe do przekładni, układów hydraulicznych, sprężarek, turbin nowo powstałych maszyn, które zostaną odsprzedane.

Zatem są to wyroby mieszczące się w ramach wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przedstawione we wniosku zdarzenie mieści się również w ramach przypadków określonych w art. 32 ust. 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, podmiot produkujący maszyny i wykorzystujący oleje smarowe o kodach CN 2710 19 81, CN 2710 19 83, CN 2710 19 87, CN 2710 19 91, CN 2710 19 99 do przekładni, układów hydraulicznych, sprężarek, turbin nowo powstałych maszyn, które zostaną odsprzedane, będzie podmiotem zużywającym.

Reasumując, firma produkująca maszyny jako podmiot zużywający, w opisanym zdarzeniu przyszłym, posiada prawo do zwolnienia od akcyzy przy wypełnieniu warunków zwolnienia przewidzianych dla podmiotu zużywającego i określonych w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy, tj. będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego jako podmiot prowadzący działalność w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy oraz będzie dokonywała potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl