ILPP3/443-122/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-122/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentu dostawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podmiot zamierza uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.). w składzie podatkowym ma być prowadzona działalność polegająca na produkcji własnych wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego). Ponadto prowadzący skład podatkowy występować będzie jako podmiot zużywający alkohol etylowy. Alkohol ten ma być zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie przepisu art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy (dot. alkoholu etylowego skażonego) i pkt 3 powołanej ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku gdy będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem wskazanym w tych przepisach. w celu pozyskania alkoholu etylowego będzie on kupowany od producenta (posiadającego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego) oraz na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, przemieszczany między składami podatkowymi na terytorium kraju. Po otrzymaniu tego alkoholu będzie on kierowany do magazynu znajdującego się na terenie składu podatkowego, a następnie przekazywany do produkcji wyrobów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym alkohol etylowy będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy pomimo, że nie zostałby spełniony warunek zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy, a w związku z tym również warunek określony w art. 32 ust. 11 powołanej ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu pozostałych warunków zwolnienia, o których mowa w art. 32 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź jest twierdząca, co wykazane jest poniżej.

Alkohol ten będzie objęty zwolnieniem od akcyzy, po spełnieniu większości warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 powołanej ustawy o podatku akcyzowym. Nie spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy - do przemieszczanych wyrobów akcyzowych nie zostanie dołączony dokument dostawy. w związku z tym, nie może być również spełniony warunek, o którym mowa w art. 32 ust. 11 ustawy - nabywca wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Warunek określony w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy (a w związku z tym, również warunek określony w art. 32 ust. 11 ustawy) nie będzie spełniony, ponieważ wyroby zostaną przemieszczone na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 51 ust. 1 powołanej ustawy, do czego prowadzący skład podatkowy ma prawo.

W momencie zakupu może nie być jeszcze podjęta ostateczna decyzja do jakich celów alkohol zostanie przeznaczony. Bądź do działalności, o której mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy (związanej z uzyskanym zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego), bądź do działalności, o której mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy (pozwalającej na uzyskanie zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie). Podmiot spełni jedynie te warunki zwolnienia, które są możliwe do spełnienia.

Jeżeli alkohol etylowy nie będzie zużyty do celów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy, nie będzie on podlegał zwolnieniu od akcyzy. w przeciwnym przypadku pomimo, że do przemieszczanych wyrobów akcyzowych nie zostanie dołączony dokument dostawy to i tak będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. w składzie podatkowym ma być prowadzona działalność polegająca na produkcji własnych wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego). Ponadto prowadzący skład podatkowy występować będzie jako podmiot zużywający alkohol etylowy. Alkohol ten ma być zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie przepisu art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy (dot. alkoholu etylowego skażonego) i pkt 3 ustawy w przypadku gdy będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem wskazanym w powołanych przepisach. w celu pozyskania alkoholu etylowego będzie on kupowany od producenta (posiadającego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego) oraz na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, przemieszczany między składami podatkowymi na terytorium kraju. Po otrzymaniu tego alkoholu będzie on kierowany do magazynu znajdującego się na terenie składu podatkowego a następnie przekazywany do produkcji wyrobów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są ze zwolnieniem ww. alkoholu od akcyzy w przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Z kolei w myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:

a.

do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,

b.

do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,

c.

do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,

d.

bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

W opisanym we wniosku przypadku, Wnioskodawca będzie podmiotem prowadzącym skład podatkowy występującym jako podmiot zużywający.

Wyjaśnić zatem należy, iż dokument dostawy wystawiany jest tylko w określonych - w przepisach prawa podatkowego - przypadkach. Brak jest wśród nich przemieszczania alkoholu etylowego w prowadzonym składzie podatkowym.

Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075), zwanego dalej rozporządzeniem, dokument dostawy jest wystawiany przez:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku:

a.

dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,

b.

zwrotu wyrobów zwolnionych przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do jego składu podatkowego;

2.

podmiot pośredniczący - w przypadku:

a.

importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego,

b.

zwrotu do niego wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający,

3.

zarejestrowanego odbiorcę, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego,

4.

podmiot zużywający - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych.

Reasumując, alkohol etylowy będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy pomimo, że nie zostanie spełniony warunek zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy i w związku z tym również warunek określony w art. 32 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym, przy zastrzeżeniu, iż Wnioskodawca spełnieni pozostałe warunki zwolnienia, o których mowa w art. 32 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl