ILPP3/443-12/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-12/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ww. Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 29 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje w roku 2008 uczestniczyć w aukcjach samochodowych organizowanych przez inny podmiot. W ramach tych aukcji Spółka zamierza nabywać samochody, których sprzedawcami będą podmioty z siedzibą na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej, zarejestrowane jako podatnicy podatku od wartości dodanej (dalej także jako: Dostawca).

Organizator aukcji posiadać będzie pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz sprzedawcy, z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę. Jeśli więc Spółka zaproponuje w trakcie aukcji najwyższą cenę i żaden inny uczestnik aukcji jej nie podwyższy, to nastąpi tzw. przybicie. Spółka stanie się właścicielem danego samochodu w momencie zapłaty ceny sprzedaży.

Po zakończeniu licytacji Wnioskodawca będzie zobowiązany do podpisania umowy sprzedaży samochodu z organizatorem aukcji, działającym jako pełnomocnik Dostawcy, w jego imieniu i na jego rzecz. Umowę sprzedaży, jak wskazano, zawierać będzie wyżej wskazany podmiot, działając w imieniu i na rzecz Dostawcy, jako jego pełnomocnik.

Samochód wstawiony na aukcję przez Dostawcę pozostanie jego własnością, aż do momentu przybicia w trakcie licytacji i zapłaty przez nabywcę ceny sprzedaży. Dopiero w tym momencie Zainteresowany nabędzie prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Wcześniej, to znaczy przed przybiciem i zapłaceniem ceny sprzedaży prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przysługuje wyłącznie Dostawcy, nie przysługuje natomiast ani Spółce ani organizatorowi aukcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie samochodu przez Spółkę w trybie opisanym w stanie faktycznym jest nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu, a obowiązek rozliczenia podatku akcyzowego będzie spoczywał na Spółce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów zrealizowaną przez Dostawcę na rzecz Spółki. Nie zmienia tego fakt, że do wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (samochodu) dochodzi w wyniku aukcji zorganizowanej w Polsce przez polski podmiot.

Przywóz samochodu z kraju Dostawcy celem wstawienia go na aukcję jest neutralny podatkowo. Nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zainteresowany twierdzi również, iż przywóz samochodu do Polski nie aktualizuje obowiązku w podatku akcyzowym. Dopiero przybicie w trakcie licytacji i zapłata ceny sprzedaży przenoszące własność samochodu na Spółkę powodują, że na podstawie art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem staje się Spółka jako podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem jak właściciel.

Rozliczenie podatku akcyzowego nastąpi więc przez Wnioskodawcę jako podmiot, który nabędzie samochód w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Względy wykładni systemowej wskazują, że wzajemne zależności między ustawą o podatku od towarów i usług oraz ustawą o podatku akcyzowym potwierdzają, że na gruncie podatku akcyzowego Spółka w momencie przybicia i przeniesienia własności wylicytowanego samochodu nabywa prawo do rozporządzania tym samochodem jak właściciel, a tym samym w stosunku do Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Spółka będzie więc zobowiązana złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie pięciu dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dokonać wpłaty należnego podatku akcyzowego na rachunek urzędu celnego nie później niż z chwilą rejestracji samochodu, bowiem przy rejestracji Zainteresowany będzie zobowiązany przedstawić dokument wydany przez naczelnika urzędu celnego potwierdzający uiszczenie podatku akcyzowego.

W razie ewentualnej późniejszej odsprzedaży przez Spółkę samochodu nabytego na aukcji, przed jego zarejestrowaniem, Spółka będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy czym Spółka rozliczając należny podatek akcyzowy będzie miała prawo odliczyć podatek akcyzowy zapłacony z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego samochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z powyższą definicją nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest czynność polegająca na przemieszczeniu wyrobów akcyzowych.

Niewątpliwe prawodawca wprowadzając tak szeroką definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego, wykluczył ewentualne wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokonywanych przez podatników czynności z zakresu obrotu gospodarczego wyrobami akcyzowymi.

Tym niemiej, niniejszy przepis ogranicza się wyłącznie do kwestii czynności a dla ustalenia, w niniejszej sprawie, zakresu opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych, zasadnym jest wskazać na istotne okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę.

Zauważyć zatem należy, iż Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stwierdza, iż: cyt. "przywóz samochodu z kraju Dostawcy celem wstawienia go na aukcję jest neutralny podatkowo. Nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia (...)".

Wnioskodawca zakłada przy tym, iż w momencie przybicia i przeniesienia własności wylicytowanego samochodu powstaje w stosunku do niej obowiązek podatkowy i będzie zobowiązana złożyć deklarację uproszczoną.

Wobec przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż okoliczności wskazują na to, że to kontrahent zagraniczny po przywozie do Polski samochodów osobowych zamierza dokonywać ich sprzedaży. W tym celu - posiadając cały czas prawo do rozporządzania samochodami jak właściciel - upoważnił inny polski podmiot do dokonywania w jego imieniu i na jego rzecz czynności sprzedaży w ramach umowy agencyjnej.

W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż nie każdy przywóz wyrobów akcyzowych na terytorium kraju podlega opodatkowaniu. Obowiązek opodatkowania czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego zależy od ziszczenia się kolejnych przesłanek niezbędnych do jego zaistnienia.

Jednym z podstawowych założeń ustawy o podatku akcyzowym jest zasada, w myśl której podatnikiem jest osoba, która dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu (art. 11 ust. 1 ustawy).

Równocześnie przepisy ustawy wskazują, które czynności podlegają opodatkowaniu, co bezpośrednio związane jest z zagadnieniem powstawania obowiązku podatkowego.

Zwrócić należy uwagę, iż w świetle art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Natomiast obowiązek podatkowy w myśl art. 6 ust. 1 ustawy, powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem obrotu gospodarczego będą samochody osobowe.

W tej kwestii ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania, które należy stosować w pierwszej kolejności. Oznacza to, iż w zakresie, który regulują przepisy szczególne nie stosuje się przepisów ogólnych.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, iż podatnikami w świetle art. 80 ust. 1 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, są importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

Powyższy przepis pozawala na ustalenie osoby, którą należy uznać za podatnika podatku akcyzowego.

Z kolei w kwestii ziszczenia się obowiązku opodatkowania tej czynności, zastosowanie znajduje przepis art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy, w myśl którego obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak wynika z powyższych rozważań, istotą niniejszej sprawy jest ustalenie po czyjej stronie powstaje obowiązek podatkowy, tj. kto wykonuje czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zwrócić należy również uwagę na fakt, iż w przypadku przedmiotowego nabycia ustalenie momentu przemieszczenia na terytorium Polski jest niezwykle trudne, a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego, ustawodawca przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego pomocniczo posłużył się dwiema innymi czynnościami prawnymi, które są dokumentowane, w związku z czym pozwalają na ścisłe określenie ram czasowych, w których powstaje obowiązek podatkowy. Najwcześniejszą z tych czynności jest nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Dostawca, zamierza przywozić do Polski samochody osobowe, które będą następnie przedmiotem aukcji. Do momentu sprzedaży Wnioskodawcy, prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel zachowuje Dostawca, cedując na organizatora aukcji niezbędne uprawnienia do przeprowadzenia niniejszej operacji gospodarczej.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie kontrahent zagraniczny, nabył prawo rozporządzania samochodami osobowymi jak właściciel na terenie państwa członkowskiego.

Tym samym dokonując przemieszczenia wyrobu akcyzowego na terytorium kraju - dysponując niniejszym prawem - wzbudza powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.

W świetle powyższego stwierdzić trzeba, iż to na Dostawcy spoczywa obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej wynikającej z uregulowań art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z kolei z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju ciąży na nim obowiązek składania deklaracji podatkowych w trybie art. 18 ustawy.

Twierdzenie Zainteresowanego, iż: cyt. "rozliczenie podatku akcyzowego nastąpi więc przez Spółkę jako podmiot, który nabędzie samochód w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia" nie jest zatem oparte na prawdzie.

Ponadto zaznaczyć należy, iż przepis art. 82 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją przez podatnika, o którym mowa w ust. 4, podatnik ten jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Równocześnie - mając na uwadze pytanie Spółki - należy wyjaśnić, iż brak wywiązania się przez kontrahenta zagranicznego ze swoich obowiązków, niesie za sobą określone konsekwencje zarówno dla organizatora aukcji jak i dla Wnioskodawcy.

W tej mierze w świetle art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Rozwiązania prawne przyjęte w art. 4 ust. 3 ustawy, służą zabezpieczeniu się przed sytuacjami, gdy niesolidny dostawca nie rozliczy ciążącego na nim obowiązku zapłaty akcyzy.

W związku z powyższym w przypadku, gdy kontrahent Spółki nie zadeklaruje kwoty akcyzy w należnej wysokości w terminie określonym w art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązek opodatkowania akcyzą samochodów osobowych spoczywać będzie w pierwszej kolejności na organizatorze aukcji (z tytułu posiadania oraz sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją na terenie kraju) w drugiej natomiast na Wnioskodawcy (z tytułu nabycia wyrobu z nie zapłaconą w należnej wysokości akcyzą).

Ponadto informuję, iż w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług wydana została w dniu 16 kwietnia 2008 r. odrębna interpretacja nr ILPP2/443-94/08-3/SJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl