ILPP3/443-118/09-6/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-118/09-6/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), o udzielenie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi i treści oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu:

1.

prawidłowe - w zakresie zezwolenia na prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący,

2.

nieprawidłowe - w zakresie upoważnienia do uzupełniania oświadczeń.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Pismem z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) i pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie kodu CN wyrobów będących przedmiotem zapytania, własnego stanowiska w sprawie opisanego stanu faktycznego oraz doprecyzowania pytania przyporządkowanego do stanu faktycznego jak również informacji, że Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego ani działalności jako zarejestrowany handlowiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu olejami napędowymi przeznaczonymi do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi oraz olejami opałowymi o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, jak również sprzedaje używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, które są wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Obrót tymi towarami odbywa się pomiędzy przedsiębiorcami w trybie zawieszonej akcyzy w składzie podatkowym lub z przemieszczeniem tych towarów w trybie zawieszonej akcyzy. Spółka sprowadza również takie wyroby ze składów podatkowych na terenie Wspólnoty Europejskiej.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, iż nie prowadzi składu podatkowego ani działalności jako zarejestrowany handlowiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na działalność przedstawioną w stanie faktycznym konieczne jest zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego.

2.

Czy można stosować upoważnienie do uzupełnienia oświadczeń w zakresie numerów faktur, czy również o inne dane, takie jak np. ilość.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Ponieważ Wnioskodawca dokonuje obrotu takimi towarami w składzie podatkowym bez ich wyprowadzania ze składu lub też wyprowadza te wyroby, ale ze składu podatkowego, który nie jest położony na terenie kraju - to nie jest zobowiązany do uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze podmiotu pośredniczącego, bowiem takiej działalności nie prowadzi.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl art. 89 ust. 7 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Specyfiką prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest zawieranie ustnychumów lub też zawieranie ich za pomocą faksu lub poczty elektronicznej w krótkich odstępach czasu. Faktura jest wystawiana dopiero po dostarczeniu towaru do nabywcy. Ilość tego towaru też może nieznacznie się różnić od zamówienia z uwagi na specyfikę produktu (wyroby energetyczne), który sprzedaje Wnioskodawca.

Nie zawsze jest możliwe uzyskanie oświadczenia woli, o którym mowa w ustawie zawierającego wszystkie ustawowo wymagane elementy.

Wskazać również należy, iż przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Między innymi na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania obniżonych stawek akcyzy oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wszystkie wymogi określone w omawianych przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej właściwej dla paliw opałowych przeznaczonych do celów opałowych.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji niektórych pojęć, m.in. wywodzących się z szeroko rozumianej cywilistyki, niemniej jednak w przepisach tych definiowane są z reguły pojęcia stworzone dla potrzeb poszczególnych ustaw podatkowych (wyrażenia nomenklaturowe). W konsekwencji przepisy ustaw podatkowych zawierają niekiedy własne definicje terminów występujących również w innych aktach prawnych (np. w Kodeksie cywilnym), nadając tym terminom znaczenie niezbędne dla prawidłowej interpretacji przepisów podatkowych. Nie dotyczy to jednak przedmiotowej sytuacji, w której dopuszczalne jest upoważnienie, czy też pełnomocnictwo do złożenia określonego oświadczenia woli w imieniu osoby wskazanej w ustawie. Zdaniem Zainteresowanego, należy uznać, że jest prawnie dopuszczalne złożenie oświadczenia niepełnego z jednoczesnym upoważnieniem dla osoby, którą może być Sprzedający, do uzupełnienia tego oświadczenia o dane natury formalnej, takie jak dokładna ilość, czy też numer faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

1.

prawidłowe - w zakresie zezwolenia na prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący,

2.

nieprawidłowe - w zakresie upoważnienia do uzupełniania oświadczeń.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 2 pkt 23 ustawy, podmiot pośredniczący jest to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Z opisu stanu faktycznego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu olejami napędowymi przeznaczonymi do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi oraz olejami opałowymi o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, jak również sprzedaje używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, które są wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zainteresowany wskazał, że dokonuje obrotu takimi towarami w składzie podatkowym bez ich wyprowadzania ze składu lub też wyprowadza te wyroby, ale ze składu podatkowego, który nie jest położony na terenie kraju.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca nie uzyska zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, gdyż takiej działalności nie prowadzi.

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

Zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl ust. 7 art. 89 oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Odnosząc powyższe do zagadnienia dotyczącego upoważnienia do reprezentowania Wnioskodawcy, będącego przedmiotem wniosku, zauważyć należy, że w Krajowym Rejestrze Sądowym jest ujawniony sposób reprezentacji Spółki jak i osoby mogące ją reprezentować. Zatem sprawdzając w odpisie aktualnym z rejestru przedsiębiorców z KRS można ustalić, które osoby są uprawnione do reprezentowania spółki i z jakiego tytułu (członkostwo w zarządzie czy prokura), a także jaki sposób reprezentacji obowiązuje w Spółce.

Spółka może także być reprezentowana przez pełnomocnika. W tym celu konkretnej osobie Spółka powinna udzielić pełnomocnictwa. Wymagana prawem forma pełnomocnictwa uzależniona jest od czynności, do dokonywania których uprawniony jest pełnomocnik. Z reguły wystarczającą formą pełnomocnictwa jest forma pisemna. Analizując oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, podpisane w imieniu Spółki przez pełnomocnika należałoby sprawdzić treść pełnomocnictwa. Prócz wynikającego z niego zakresu umocowania należy zwrócić uwagę na to czy Spółka udzielając je była należycie reprezentowana. W praktyce więc należy zbadać zarówno czy osobie składającej podpis na oświadczeniu udzielono pełnomocnictwa, jak i czy udzielono go skutecznie.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe jak i cyt. wyżej przepisy zauważa się, że aby oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 było skuteczne winno być ono podpisane przez nabywcę, zgodnie ze sposobem reprezentacji Spółki przedstawionym w KRS lub przez osobę upoważnioną przez nabywcę (pełnomocnika, którym może być również pracownik Spółki) do dokonywania określonych czynności w imieniu Spółki obejmujących swym zakresem również podpisywanie przedmiotowych oświadczeń stwierdzających, że nabywane wyroby będą wykorzystywane do celów opałowych lub będą sprzedawane do celów opałowych, uprawniających do zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9,10 i 15.

W myśl powyższego w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w cyt. przepisach. W celu zabezpieczenia swoich interesów Wnioskodawca może np. żądać od nabywcy przedstawienia dokumentów (KRS, pełnomocnictwa) upoważniających osobę (y) do występowania w imieniu nabywcy. W przypadku bowiem oświadczenia podpisanego w imieniu nabywcy przez osoby nieuprawnione może zostać ono zakwestionowane np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego jako nieuprawniające do zastosowania przez Wnioskodawcę stawek akcyzy określonych w powyższych przepisach.

Zgodnie z powyższym zauważa się, iż Wnioskodawca w celu zabezpieczenia swoich interesów winien sprawdzić, czy podpis złożony na oświadczeniu jest zgodny z formą reprezentacji nabywcy. Zatem Wnioskodawca może mieć wgląd w sposób reprezentacji nabywającej przedmiotowe wyroby spółki.

Reasumując jeżeli oświadczenie nie jest prawidłowo sporządzone, zgodnie z art. 89 ust. 6 lub 7 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. i nie jest podpisane przez osobę (y) umocowane do reprezentacji w tym zakresie Spółki będącej nabywcą, oświadczenie to nie spełnia warunków dla zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Tym samym, jeżeli osoby występujące w imieniu nabywcy nie są prawidłowo umocowane do reprezentowania nabywcy, stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż złożenie oświadczenia niepełnego jest wystarczające, aby oświadczenie uprawniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, było podpisane przez osobę (y) z ramienia nabywcy - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl