ILPP3/443-116/09-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-116/09-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych. Pismem z dnia 5 października 2009 r. uzupełniono ww. wiosek w zakresie opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. produkcją chemikaliów oraz handlem hurtowym i detalicznym produktami chemicznymi.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego, nie prowadzi składu podatkowego, nie jest też zarejestrowanym handlowcem, ani podmiotem pośredniczącym.

Na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - jak wskazuje Zainteresowany - powstały wątpliwości dotyczące niżej przedstawionych sytuacji.

1.

Spółka zamierza rozpocząć produkcję gotowych wyrobów chemicznych, mających następnie zastosowanie w produkcji farb i lakierów, z użyciem następujących substancji:

* toluen, CN 2902 30 00,

* ksyleny (orto-, meta-, para-, o kodach CN: 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00),

* ksylen, mieszanina izomerów CN 29 02 44 00,

* benzyna specjalna "Nossol" CN 2710 11 21.

Zainteresowany zamierza rozpocząć produkcję gotowych wyrobów chemicznych z użyciem ww. substancji, które to wyroby chemiczne będą rozpuszczalnikami organicznymi, nieujętymi w żadnym z załączników do ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Spółka zamierza rozpocząć handel hurtowy i detaliczny produktami wyprodukowanymi z substancji określonych w punkcie 1, oraz samymi substancjami opisanymi w punkcie 1 w czystej nie zmienionej postaci.

Takie wyroby nie byłyby sprzedawane do celów opałowych, ani napędowych.

3.

Zainteresowany zamierza podjąć sprzedaż hurtową następujących produktów:

* oleje ropy naftowej, CN 2710,

* wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne, CN 2712,

* olej sojowy ex CN 1507,

* pozostałe oleje ex CN 1510 00,

* olej palmowy i jego frakcje, ex CN 1511,

* olej kokosowy, ex CN 1513,

* pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex CN 1515 do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Ad. 1 i ad. 2

Czy produkcja wyrobów z użyciem substancji określonych w punkcie pierwszym opisu, jak też sprzedaż tych substancji w ich czystej postaci jest związana z powstaniem obowiązku podatkowego i czy musi odbywać się w składzie podatkowym.

Ad. 3

Czy sprzedaż wyrobów określonych w opisie zdarzenia przyszłego do celów innych niż napędowe lub opałowe będzie wiązała się z powstaniem obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 1, 2, 3

W jaki sposób Wnioskodawca powinien udokumentować, że sprzedane lub wyprodukowane wyroby nie będą używane do celów opałowych lub napędowych.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko.

Ad. 1 i ad. 2

W przekonaniu Zainteresowanego, produkcja gotowych wyrobów z surowców wymienionych w tym punkcie nie podlega opodatkowaniu i nie musi być dokonywana w składzie podatkowym. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Wyrobami akcyzowymi są zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 2 powoływanej ustawy, wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy. Wskazane we wniosku substancje są, co prawda wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, ale nie znajdują się w katalogu zawartym w załączniku Nr 1. Zatem produkcja tych surowców musi się odbywać w składzie podatkowym, natomiast ich sprzedaż, czy też produkcja innych wyrobów z użyciem tych substancji nie jest objęta obowiązkiem podatkowym i może odbywać się poza składem podatkowym.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane we wniosku substancje nie są objęte obowiązkiem akcyzowym, o ile nie będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Powstaje jednak problem z udokumentowaniem takich transakcji dla określenia celu, w jakim następuje sprzedaż. W ustawie precyzyjnie określono w jaki sposób ma następować dokumentacja obrotu olejem opałowym w celu zastosowania obniżonych stawek akcyzowych. Jeżeli przyjąć stanowisko Zainteresowanego co do zasady, to należałoby uznać, że oświadczenie sformułowane w analogiczny sposób od odbiorcy produktów stanowi podstawę do uznania, że wyroby, o których mowa we wniosku nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei, w świetle art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, zostały wskazane wyroby akcyzowe objęte kodem CN 2710 (oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe), natomiast w poz. 35 tego załącznika, wyroby klasyfikowane do kodu CN 2902 (węglowodory cykliczne).

Jednocześnie, w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy, zostały wymienione wyroby objęte kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69, a w poz. 23 tego załącznika wyroby o kodzie CN ex 2902, tj. węglowodory cykliczne, wyłącznie:

* 2902 20 00, 1) Benzen,

* 2902 30 00, 2) Toluen,

* 2902 41 00, 3) o-Ksylen,

* 2902 42 00, 4) m-Ksylen,

* 2902 43 00, 5) p-Ksylen,

* 2902 44 00, 6) mieszaniny izomerów ksylenu.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy, do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycjami:

* CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715,

* CN 2901 i 2902.

Z powyższych przepisów wynika, iż substancje, z których Zainteresowany będzie produkował wyroby chemiczne w postaci rozpuszczalników są wyrobami akcyzowymi oraz, że z zasady stosuje się do nich procedurę zawieszonego poboru akcyzy.

Zamiarem Wnioskodawcy jest przy tym produkcja gotowych wyrobów chemicznych, które nie będą wyrobami wskazanymi w żadnym z załączników do ustawy. Przedmiotem wątpliwości Spółki jest proces produkcji oraz obrót uzyskanymi wyrobami, jak też i samymi substancjami opisanymi w punkcie 1 w czystej nie zmienionej postaci.

Takie wyroby nie będą - jak wskazuje Spółka - sprzedawane ani do celów opałowych, ani napędowych.

Wyjaśnić zatem należy, iż wskazane we wniosku wyroby, tj.:

* toluen, CN 2902 30 00,

* ksyleny (orto-, meta-, para-, o kodach CN: 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00),

* ksylen, mieszanina izomerów CN 29 02 44 00,

* benzyna specjalna "Nossol" CN 2710 11 21.

objęte są (niezależnie od zastosowanej stawki) wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 z późn. zm.).

Należy bowiem wyjaśnić, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. c) oraz lit. f) dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 z późn. zm.), jedynie następujące produkty energetyczne podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12/EWG:

* produkty objęte kodami CN 2710 11-2710 19 69. Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 i 2710 19 29, przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosuje się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem;

* produkty objęte kodami CN 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 i 2902 44.

Jak wynika z powyższego wyroby będące przedmiotem wniosku z zasady podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania określonymi w dyrektywie 92/12/EWG. Jest to więc niezależne od stawki, którymi są objęte przedmiotowe wyroby.

Jednakże powyższy monitoring, jest prowadzony aż do momentu, gdy wyroby te zostaną dopuszczone do konsumpcji. Przy czym podkreślić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów ich przemieszczanie będzie musiało odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy co wiąże się również np. z instytucją składu podatkowego.

Zakończenie tej procedury, związane z określonym przeznaczeniem nabywanych wyrobów kończy jednak wskazany powyżej nadzór. W takich przypadkach istotne jest bowiem rzeczywiste przeznaczenie wyrobu, z jakim wyroby będą sprzedawane.

Z chwilą zakończenia procedury zawieszonego poboru akcyzy wskazane we wniosku surowce muszą być bowiem przeznaczone do innych celów niż opałowe lub napędowe.

Wtedy to, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, określona zostaje dla nich stawka akcyzy w wysokości 0 zł.

Stąd też, zarówno zużycie przedmiotowych wyrobów przez Spółkę - w sposób określony we wniosku o wydanie interpretacji - jak i ich dalsza dystrybucja z wskazanym przeznaczeniem (do celów innych niż jako paliwa silnikowe lub opałowe, których definicje zawarte zostały w przepisach art. 86 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy), nie będzie już podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zauważyć bowiem należy, iż w świetle art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z kolei w myśl art. 16 ust. 8 ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Z powyższego wynika, iż o ile Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (nie wykona bowiem czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą), to przed rozpoczęciem produkcji rozpuszczalników zobowiązany będzie dopełnić obowiązku wskazanego w cyt. powyżej art. 16 ust. 8 ustawy.

Dodać przy tym należy, że w świetle art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Odnośnie drugiego z zadanych we wniosku pytań, dotyczącego wyrobów przestawionych w punkcie 3 zdarzenia przyszłego wyjaśnić należy, iż wskazane wyroby należy podzielić na dwie grupy. W pierwszej będą oleje ropy naftowej, o kodzie CN 2710 oraz wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne kod CN 2712, natomiast w grupie drugiej pozostałe wyroby, tj.:

* olej sojowy ex CN 1507,

* pozostałe oleje ex CN 1510 00,

* olej palmowy i jego frakcje, ex CN 1511,

* olej kokosowy, ex CN 1513,

* pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex CN 1515 do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe.

Pierwsza z ww. grup, to zarówno wyroby akcyzowe (odpowiednio wskazane w poz. 27 i 29 załącznika nr 1 do ustawy) jak i wyroby energetyczne wymienione w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednakże ich hurtowa sprzedaż nie będzie powodowała powstania obowiązku, zgodnie z cyt. powyżej art. 8 ust. 6 ustawy, o ile na uprzednim etapie obrotu zostały one dopuszczone do konsumpcji.

Jeśli została od tych wyrobów zadeklarowana oraz uiszczona akcyza w należnej wysokości, to obrót dokonywany przez Wnioskodawcę w ramach określonego przeznaczenia nie będzie z reguły powodował powstania obowiązku podatkowego.

Odnośnie drugiej grupy wyrobów zauważyć należy, iż ich uznanie za wyroby akcyzowe i energetyczne uzależnione zostało od tego czy wyroby te będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż przedmiotowe wyroby będą przeznaczone (sprzedawane) do innych celów niż napędowe lub opałowe, więc w ogóle nie będą wyrobami akcyzowymi.

Ich obrót nie może zatem powodować powstania obowiązku podatkowego.

Odnośnie natomiast kwestii udokumentowania sprzedaży lub produkcji wyrobów do innych celów niż opałowe lub napędowe trafnie zauważa Wnioskodawca, że: "W ustawie precyzyjnie określono w jaki sposób ma następować dokumentacja obrotu olejem opałowym w celu zastosowania obniżonych stawek akcyzowych. Jeżeli przyjąć stanowisko Zainteresowanego co do zasady, to należałoby uznać, że oświadczenie sformułowane w analogiczny sposób od odbiorcy produktów stanowi podstawę do uznania, że wyroby, o których mowa we wniosku nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych".

Istotne jest bowiem rzeczywiste przeznaczenie wyrobu, z jakim wyrób jest produkowany lub dystrybuowany (co może wynikać z dokumentacji produkcyjnej czy handlowej), a nie jego przeznaczenie hipotetyczne, czyli możliwość użycia na inne cele wynikające z właściwości fizykochemicznych tych wyrobów.

W tej mierze zgodnie z art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Wobec powyższego za dowód, że dany wyrób jest produkowany jak i oferowany przez Wnioskodawcę do określonych celów, należy uznać dokumentację produkcyjną i handlową, z których wynikałoby, że wyrób akcyzowy będzie oferowany do wykorzystania w określonym celu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl