ILPP3/443-112/10-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-112/10-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 21 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu ciężarowego przerobionego na samochód osobowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu ciężarowego przerobionego na samochód osobowy.

Pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) uzupełniono wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, pytania i stanowiska Wnioskodawczyni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni po dokonaniu pierwszej rejestracji samochodu ciężarowego zakwalifikowanego zgodnie z normami prawnymi do kategorii CN 8704 zamierza dokonać przeróbek w tym samochodzie. Chce ona zmienić ten samochód w samochód osobowy posiadający klasyfikację kategorii CN 8703 poprzez jego przeróbkę i uzyskanie stosownych homologacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w takiej sytuacji Wnioskodawczyni zobowiązana będzie zapłacić podatek akcyzowy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanej sytuacji, w przypadku gdy dokona ona przeróbek w pojeździe już po jego pierwszej rejestracji w kraju, powodując zmianę klasyfikacji tego pojazdu z samochodu ciężarowego z kategorii CN 8704 na osobowy kategorii CN 8703, poprzez uzyskanie homologacji, po jego stronie nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tego tytułu. Z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy, wynika że obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego powstaje przy pierwszej sprzedaży na terytorium kraju wyłącznie samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, podlegają wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe. Ustawa określa także organizację obrotu wyrobami akcyzowymi oraz oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Artykuł 100 ust. 4 ustawy, zawiera definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy. W myśl tego przepisu są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z kolei przedmiotem opodatkowania w przypadku samochodów osobowych (na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy) jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawczyni po dokonaniu pierwszej rejestracji samochodu ciężarowego zakwalifikowanego zgodnie z normami prawnymi do kategorii CN 8704 zamierza dokonać przeróbek w tym samochodzie. Chce ona zmienić ten samochód w samochód osobowy posiadający klasyfikację kategorii CN 8703 poprzez jego przeróbkę i uzyskanie stosownych homologacji.

Stosownie do przedstawionego wyżej stanu prawnego samochody ciężarowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez sprzedającego spełniające wymagania klasyfikacyjne pozwalające do ich przyporządkowania do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji, gdy Wnioskodawczyni po dokonanym zakupie wcześniej nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu ciężarowego dokona jego rejestracji w tym charakterze, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a następnie dokona jego przerobienia na samochód osobowy, to czynność ta nie będzie mieścić się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 100 ustawy.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z powyższym przerobienie pojazdu ciężarowego zarejestrowanego w tym charakterze na terytorium kraju na samochód osobowy nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, a tym samym obowiązku zapłaty akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu ciężarowego, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 21 grudnia 2010 r. nr ILPP3/443-112/10-3/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl