ILPP3/443-112/09-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-112/09-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych.

Pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. nr (...) Naczelnik Urzędu Celnego w Y, działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy w związku z art. 14b z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Ministrowi Finansów.

Pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. nr (...) Departament Polityki Podatkowej Ministerstwa Finansów - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego - przekazał przedmiotowy wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w (...).

Pismem z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu do Biura KIP 16 lipca 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie m.in. doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza, drogą wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, kupować od kontrahenta niemieckiego oleje smarowe do smarowania silników samochodów osobowych, ciężarowych, ciągników i maszyn rolniczych, smarowania przekładni, łożysk w tychże pojazdach i maszynach. Następnie zamierza sprzedawać ww. produkty do instytucji i osób prowadzących warsztaty samochodowe, serwisy, sklepy, jak i klientów indywidualnych.

Produkty te są typowymi wyrobami, oferowanymi szeroko na rynku przez wielu innych dystrybutorów. Są one konfekcjonowane w różnej wielkości opakowania (1l, 5l, 20l, 55l i 200l) i w takiej postaci - gotowych wyrobów, zapakowanych oryginalnie przez producenta - będzie je sprzedawać. Kontrahent jest renomowanym i uznanym producentem na rynku niemieckim, stąd też produkty te spełniają wszystkie wymogi dotyczące właściwości i parametrów technicznych związanych z eksploatacją, jakości i bezpieczeństwa.

Produkty te są sklasyfikowane, zgodnie z deklaracją producenta, do grupy kodów CN 2710 19 81 (oleje silnikowe), CN 2710 19 87 (oleje przekładniowe), CN 2710 19 91 (oleje antykorozyjne), CN 2710 19 99 (pozostałe oleje smarowe). Oleje te, które mają być przedmiotem nabycia i dystrybucji, użyte zostaną zgodnie z ich przeznaczeniem. Będą zużywane w pojazdach i maszynach w celu zapewnienia ich prawidłowego działania, nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe.

Zainteresowany otrzymał potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe olejów smarowych: CN 2710 19 81 (oleje silnikowe), CN 2710 19 87 (oleje przekładniowe), CN 2710 19 91 (oleje antykorozyjne), CN 2710 19 99 (pozostałe oleje smarowe) jest zwolnione z podatku akcyzowego.

2.

Czy zwolnienie z akcyzy uwarunkowane jest spełnieniem wymogów zawartych art. 32, art. 57 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnione jest od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe produktów opisanych we wniosku: CN 2710 19 81 (oleje silnikowe), CN 2710 19 87 (oleje przekładniowe), CN 2710 19 91 (oleje antykorozyjne), CN 2710 19 99 (pozostałe oleje smarowe), gdyż spełniają warunki opisane w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), który brzmi: zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy

Zwolnienie z akcyzy uwarunkowane jest spełnieniem wymogów opisanych w art. 32 i art. 57 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), a w szczególności:

a.

zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy, zwolnienie stosuje się w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, w związku z czym, zdaniem Strony, jest On zobowiązany uzyskać pozwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w trybie opisanym w art. 57 ust. 3 ustawy. Wniosek o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej, a także planowaną lokalizację miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, rodzaj wyrobów akcyzowych, które będą nabywane wewnątrzwspólnotowo, proponowane zabezpieczenie akcyzowe oraz informację o liczbie wydanych temu podmiotowi zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec;

b.

powinien złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

c.

zobowiązany jest do dołączania do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem z akcyzy, zwanym " dokumentem dostawy";

d.

zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono "oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe". Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Artykuł 89 ust. 1 ustawy określa stawki akcyzy na wyroby energetyczne. W myśl art. 39 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

- określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Na tej podstawie, w § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników - w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wśród czynności wymienionych w art. 32 ust. 3 ustawy, na szczególną uwagę zasługują dwa przypadki wskazane przez prawodawcę. Są to przepisy art. 32 ust. 3 pkt 4 i pkt 5 ustawy, w świetle których zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający lub nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również m.in.: objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, a także prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 32 ust. 5 ustawy.

Jeżeli Wnioskodawca otrzymał od naczelnika urzędu celnego zezwolenie na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany handlowiec (w trybie art. 57 ustawy), a nabywane wyroby nie są przeznaczone jako oleje smarowe do silników, wówczas wyroby te korzystają ze zwolnienia, na podstawie § 10 rozporządzenia.

W przeciwnym wypadku, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 71 - 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, są objęte stawką 1180,00 zł/1000 litrów, a nabycie wewnątrzwspólnotowe opisanych w zdarzeniu przyszłym olejów, może być dokonane w oparciu o art. 78 ustawy, jako nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. W takim wypadku, podatnik jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Reasumując, czynnością która podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jest nabycie wewnątrzwspólnotowe. Przedstawione we wniosku oleje są wyrobami akcyzowymi. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, wyroby o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 87, 2710 19 91, 2710 19 99 są objęte stawką 1180,00 zł/1000 litrów, bądź też mogą korzystać ze zwolnienia, na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia, jeżeli nie są wykorzystywane jako oleje smarowe do silników oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Ponadto, aby Wnioskodawca mógł nabywać wewnątrzwspólnotowo wymienione we wniosku wyroby, musi spełniać określone w ustawie procedury, dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl