ILPP3/443-105/09-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-105/09-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe na terenie kraju zlokalizowane w XX. W ramach prowadzonej działalności dokonuje obrotu aromatami zawierającymi alkohol (CN 3302 10 90).

Aromaty nabywane są z Niemiec lub Francji w procedurze zawieszonej akcyzy (na ADT), natomiast w Polsce sprzedawane są do podmiotów zużywających z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy, o ile kupujący jest podmiotem zarejestrowanym do podatku akcyzowego lub nalicza się akcyzę w przypadku pozostałych nabywców.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy aromaty zawierające alkohol może nabywać wewnątrzwspólnotowo tylko podmiot prowadzący skład podatkowy.

2.

Czy sprzedaż aromatów z zastosowaniem zwolnienia może mieć miejsce tylko w przypadku, gdy kupujący jest podmiotem zarejestrowanym w trybie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, aromaty zawierające alkohol, mieszczące się w grupie towarów CN 3302 10 90, zalicza się do napojów alkoholowych, gdyż zgodnie z definicją zawartą w art. 92 ustawy o podatku akcyzowym, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Zainteresowany twierdzi, że alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu CN. Zatem wszystkie aromaty zawierające powyżej 1,2% objętości alkoholu są napojami alkoholowymi.

W związku z powyższym sprzedaż takich wyrobów może korzystać ze zwolnienia z akcyzy w trybie art. 32 ust. 4 pkt 3d ustawy, z zachowaniem warunków, o których mowa w ust. 5-13 wspomnianego artykułu. Spółka uważa, iż oznacza to, że zwolniona jest z akcyzy sprzedaż aromatów, jeżeli nabywca zużywa je do produkcji artykułów spożywczych, w których zawartość alkoholu etylowego nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów. Dodatkowymi warunkami zastosowania zwolnienia jest objęcie dostawy zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie do przemieszczanych wyrobów "dokumentu dostawy" oraz prowadzenie ewidencji wyrobów objętych zwolnieniem. Ponadto kupujący musi przedstawić pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Zastosowanie zwolnienia ma miejsce tylko w przypadku dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe aromatów może nastąpić w zawieszonej akcyzie jeśli są przemieszczane między składami podatkowymi, a dopiero dalsza odsprzedaż do uprawnionych podmiotów korzysta ze zwolnienia z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 43 ww. załącznika określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe na terenie kraju zlokalizowane w XX. W ramach prowadzonej działalności dokonuje obrotu aromatami zawierającymi alkohol (CN 3302 10 90).

Aromaty nabywane są z Niemiec lub Francji w procedurze zawieszonej akcyzy (na ADT), natomiast w Polsce sprzedawane są do podmiotów zużywających z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy, o ile kupujący jest podmiotem zarejestrowanym do podatku akcyzowego lub nalicza się akcyzę w przypadku pozostałych nabywców.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisie art. 8 ustawy wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Zatem co do zasady, alkohol zawarty w aromacie jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę zapisy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, skoro alkohol etylowy zawarty w ww. aromatach lub esencjach jest zwolniony od podatku akcyzowego, zwolnione od podatku będzie także nabycie wewnątrzwspólnotowe aromatu.

Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy, mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień.

Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

W ww. rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Spółka nie ma zatem obowiązku prowadzenia ewidencji czy składania zabezpieczenia akcyzowego.

Niemniej jednak w interesie Spółki będzie wskazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego, tj. do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 5-6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 (...).

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Ww. wyroby o kodzie CN 3302 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nie są one objęte także stawką inną niż stawka zerowa (są zwolnione od tego podatku).

Należy również zaznaczyć, iż instytucja zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca - w myśl przepisów art. 57 ust. 1 oraz art. 60 ust. 1 ustawy - jest ściśle związana z nabywaniem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wysyłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie dotyczy wyrobów zwolnionych od akcyzy.

Biorąc zatem pod uwagę uregulowania ww. przepisów stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy powyżej 1,2% objętości, przeznaczonych do produkcji napojów bezalkoholowych - Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków.

Ponadto, wskazać należy, iż w opisanym stanie faktycznym nie jest wymagane prowadzenie składu podatkowego, posiadanie statusu zarejestrowanego handlowca bądź niezarejestrowanego handlowca, nie jest wymagane przemieszczenie aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, czy składanie zabezpieczenia akcyzowego. Przy czym bez znaczenia jest fakt, czy po zrealizowaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowe aromaty są od razu wykorzystywane w procesie produkcji, czy tylko magazynowane. Istotnym elementem jest przeznaczenie tych wyrobów, zgodnie z cyt. powyżej przepisem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl