ILPP3/443-101/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-101/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku. Pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 11 listopada 2010 r.) uzupełniono wniosek w zakresie kodu CN wyrobu będącego przedmiotem zapytania i sprecyzowania pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem olejów smarowych oraz preparatów smarowych, zwanych popularnie olejami syntetycznymi. Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z:

* oleju napędowego - ok. 53% masy produktu, kod CN 2710 19 41,

* solyent nafty - ok. 35% masy produktu, kod CN 2707 50,

* oleju bazowego - ok. 10% masy produktu, kod CN 2710 19,

* RME - ok. 2% masy produktu, kod CN 3824 90 91,

* dodatki - ok. 0,5% masy produktu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wyrób posiadał będzie kod CN 3403 19 90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wytworzony preparat smarowy o kodzie CN 3403 19 90 jest wyrobem akcyzowym, obciążonym podatkiem akcyzowym w kwocie 0 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż stawka akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 wynosi 1 180,00 zł/1000litrów. Natomiast legalną definicję olejów smarowych zawiera pkt 27 Załącznika nr 1 do ustawy, w którym ustawodawca stwierdza, iż kodem 2710 winne być oznaczane "oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Zdaniem Zainteresowanego skoro ponad 30% masy preparatu, który zamierza on wytwarzać stanowić będą oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej (pkt 24 Załącznika nr 1 do ustawy) a więc nie olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych zawierał będzie w swej masie mniej niż 70%, wytworzony produkt nie będzie olejem smarowym (kod CN 2710) a właśnie preparatem smarowym (kod CN grupy 3403), który w punkcie 37 Załącznika nr 1 do ustawy zdefiniowany został następująco: "Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych".

W ust. 2 art. 89 ustawy wskazano, iż "stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł." Ponieważ produkt o kodzie CN 3403 jest produktem energetycznym (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy), nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 w pkt od 1-13 i nie jest przeznaczony do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, jest produktem akcyzowym, którego stawka podatku wynosi 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Polskie uregulowania dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych, zawarte zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 Załącznika nr 1 zostały wymienione wyroby o kodzie CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby, objęte pozycją CN 3403.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest producentem olejów smarowych oraz preparatów smarowych, zwanych olejami syntetycznymi. Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z:

* oleju napędowego - ok. 53% masy produktu, kod CN 2710 19 41,

* solvent nafty - ok. 35% masy produktu, kod CN 2707 50,

* oleju bazowego - ok. 10% masy produktu, kod CN 2710 19,

* RME - ok. 2% masy produktu, kod CN 3824 90 91,

* dodatki - ok. 0,5% masy produktu.

Zainteresowany wskazał, iż wyrób ten posiadał będzie kod CN 3403 19 90 i nie zostanie przeznaczony do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z powyższego przepisu wynika, iż stawka 0 zł ma zastosowanie w ograniczonym zakresie, a mianowicie wyłącznie do wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i to pod warunkiem, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż:

* paliwo opałowe,

* dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

* do napędu silników spalinowych,

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Przenosząc zdarzenie opisane we wniosku na grunt ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, że wyrób o kodzie CN 3403 19 90 jest wyrobem energetycznym podlegającym regulacji tej ustawy. Jako wyrób niewymieniony w art. 86 ust. 1 pkt 1-13 ustawy będzie opodatkowany stawką akcyzy 0 zł, gdyż nie będzie przeznaczony do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych. Natomiast w sytuacji, gdy ww. wyrób będzie przeznaczony przez Wnioskodawcę, oferowany na sprzedaż jako komponent do produkcji paliw silnikowych lub paliw opałowych podlegać będzie w zależności od przeznaczenia opodatkowaniu akcyzą zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14-15a ustawy jako pozostałe paliwo silnikowe, bądź pozostałe paliwo opałowe.

Reasumując, wyrób o kodzie CN 3403 19 90 sprzedawany na cele inne niż opałowe lub napędowe podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 0 zł. Natomiast ww. wyrób sprzedawany jako komponent do produkcji paliwa silnikowego lub paliwa opałowego podlegać będzie stosownie opodatkowaniu stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub 15 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl