ILPP3/443-10/13-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-10/13-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (...) obejmującą:

* działalność polegającą na obrocie detalicznym paliwem w ramach trzynastu stacji paliw;

* działalność handlową prowadzoną na stacjach paliw związaną z obrotem dobrami (...);

* działalność polegającą na tworzeniu i utrzymywaniu obowiązkowych zapasów paliw na rzecz osób trzecich;

* działalność polegającą na świadczeniu usług magazynowych i przeładunkowych paliw.

Magazynowanie paliw odbywa się w bazie paliwowej obejmującej osiem zbiorników stanowiących skład podatkowy utrzymywany w związku z wytwarzaniem i magazynowaniem paliwa. Zainteresowany rozważa przekształcenie prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka z o.o.). Po przekształceniu Wnioskodawca planuje kontynuować dotychczasową działalność w zakresie wytwarzania i magazynowania paliwa. Spółce z o.o. będą przysługiwać wszelkie prawa majątkowe i wartości niematerialne i prawne związane z dotychczasową działalnością Zainteresowanego i przekształcenie nie będzie mieć wpływu na zmianę dotychczasowej działalności w zakresie wytwarzania i magazynowania paliwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z planowanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o. spółka ta będzie zobowiązana do ubiegania się o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

2.

Czy w związku z planowanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej Zainteresowanego w Spółkę z o.o. dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w związku z tym dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym po stronie Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania 1

W jego ocenie w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o. spółka ta nie będzie zobowiązana do ubiegania się o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) (dalej: k.s.h.), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 5841 § 1 k.s.h., przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia), natomiast w myśl art. 5842 § 1 k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

W świetle powyższych przepisów przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. brzmieniem art. 49 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Na mocy art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanego, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o., Spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Zainteresowanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonym obecnie przez Wnioskodawcę składem podatkowym.

Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy, pomimo iż w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się Spółką z o.o., Spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw Zainteresowanego związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Powyższe konkluzje Wnioskodawcy zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystanie w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.

W zakresie pytania 2

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z planowanym przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej Zainteresowanego w Spółkę z o.o., nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w związku z tym nie dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym po jego stronie.

Artykuł 42 ustawy, określa przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, w tym poprzez wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w art. 44 ustawy, ustawodawca wskazał szczególne przypadki, w których zakończeniu ulega procedura zawieszenia poboru akcyzy, np. cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (np. z dniem cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego).

Artykuł 45 ustawy ustanawia jedną z podstawowych zasad funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z tym przepisem, zastosowanie tej procedury powoduje, że obowiązek podatkowy ciążący na danym wyrobie akcyzowym w związku z jego wyprodukowaniem na terenie kraju nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe tak długo, jak zastosowanie znajduje ta procedura.

Tak więc dopiero zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (np. poprzez wyprowadzenie na skutek sprzedaży wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, w którym zostały wyprodukowane, w celu wydania ich do konsumpcji lub na skutek cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego) powoduje przekształcenie obowiązku podatkowego istniejącego w stosunku do danych wyrobów akcyzowych w skonkretyzowany obowiązek zapłaty akcyzy, tj. zobowiązanie podatkowe, ciążące na podmiocie, który dokonał czynności powodującej zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (np. podmiot, który nabył dane wyroby akcyzowe i przemieścił je do swojego składu podatkowego).

Jak wskazano powyżej w stanowisku Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, na mocy art. 49 ust. 10 ustawy, ustawodawca przewidział możliwość wstąpienia przez następcę prawnego lub podmiot przekształcony w prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez jego poprzednika prawnego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeśli nowym podmiotem jest następca prawny lub podmiot przekształcony, nie dochodzi do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez poprzednika prawnego i tym samym procedura zawieszenia poboru akcyzy, obowiązująca w stosunku do poprzednika prawnego, jest kontynuowana w stosunku do następcy prawnego lub podmiotu przekształconego.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy, zdaniem Zainteresowanego, stwierdzić iż w związku z tym, że nowym podmiotem prowadzącym skład podatkowy Wnioskodawcy będzie jego następca prawny - Spółka z o.o., nie dojdzie do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego przez Zainteresowanego, a tym samym nie nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym po stronie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl