ILPP3/443-1/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-1/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana XX przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów energetycznych zużywanych do produkcji energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego zakresie zwolnienia wyrobów energetycznych zużywanych do produkcji energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Zainteresowany zamierza uruchomić instalację do przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych na znajdujący zastosowanie w przemyśle komponent paliw płynnych. w tym celu zostanie złożony Naczelnikowi Urzędu Celnego w YY wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. w składzie podatkowym Zainteresowanego będzie się znajdowała instalacja służąca do rozfrakcjonowania surowców węglowodorowych między innymi na frakcję oleju napędowego oraz frakcję oleju opałowego. Na skutek procesu destylacji "oleju szerokiej frakcji KTSF" w instalacji znajdującej się na terenie składu podatkowego uzyskane zostają ww. komponenty z odpadów tworzyw sztucznych PP1. Produkt w postaci komponentu w zależności od przeznaczenia może zostać zakwalifikowany jako olej napędowy: według Nomenklatury Scalonej (CN) zaliczony do grupy o kodzie CN - od 2710 19 31 do 2710 19 49 lub jako olej opałowy: kod CN - od 2710 19 51 do 2710 19 69. Uzyskiwane w opisany sposób wyroby energetyczne zużywane będą w procesie produkcji energii elektrycznej i zostaną dostarczane ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, którym będzie również Wnioskodawca. Dostarczanie wymienionych wyrobów energetycznych odbywać się będzie na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Docelowym miejscem dostarczania przedmiotowych wyrobów będzie zbiornik zewnętrzny położony poza składem podatkowym prowadzonym przez Zainteresowanego. Proces zużywania komponentu w procesie wytwarzania energii energetycznej będzie odbywał się w pomieszczeniu magazynowni, w skład której wejdzie zbiornik zewnętrzny wraz z agregatem prądotwórczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca produkując energię elektryczną z wyrobów energetycznych w postaci komponentu z odpadów tworzyw sztucznych, dostarczanych ze składu podatkowego, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1 i art. 32, przy zachowaniu warunków opisanych w ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach procesu technologicznego będzie on dostarczał ze składu podatkowego do zbiornika zewnętrznego, stanowiącego własność Firmy, położonego poza terenem składu podatkowego, wyroby energetyczne w postaci komponentów z odpadów tworzyw sztucznych, które zostaną zużyte w procesie produkcji energii elektrycznej. Proces zużywania komponentu w procesie wytwarzania energii energetycznej będzie odbywał się w pomieszczeniu magazynowni, w skład której wejdzie zbiornik zewnętrzny wraz z agregatem prądotwórczym. Zastosowanie w opisanym stanie, znajduje przepis art. 32 ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1 i art. 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zgodnie bowiem, z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13. z kolei art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, że wskazanym w powołanym przepisie przypadkiem jest dostarczenie wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Jednocześnie Zainteresowany będzie spełniać wszystkie wymagania, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. w związku z powyższym, firma XX jest uprawniona do skorzystania ze wskazanego zwolnienia. Przepis art. 32 ust. 3 pkt 1 nie zawiera żadnego dodatkowego warunku, aby podmiotem zużywającym musiał być inny podmiot, niż ten który dostarcza wyroby energetyczne ze składu podatkowego. Warunkiem koniecznym skorzystania ze zwolnienia jest jedynie dostarczenie wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. w przypadku, gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie zakresu podmiotowego zastosowania przedmiotowej regulacji, to niewątpliwie zamiast określenia "dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego", użyto by zwrotu: "dostarczenia wyrobów przez podmiot prowadzący skład podatkowy". Definicję podmiotu zużywającego zawiera art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy o akcyzie, w myśl którego podmiot zużywający, to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Jak już wyżej wskazano wyroby energetyczne będą zużywane przez Firmę w procesie produkcji energii elektrycznej, a dostarczanie wyrobów ze składu podatkowego będzie się odbywało w oparciu o administracyjny dokument towarzyszący.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Wnioskodawca zamierza uruchomić instalację do przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych na znajdujący zastosowanie w przemyśle komponent paliw płynnych. w tym celu złoży wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. w składzie podatkowym będzie się znajdowała instalacja służąca do rozfrakcjonowania surowców węglowodorowych między innymi na frakcję oleju napędowego oraz frakcję oleju opałowego. Na skutek procesu destylacji "oleju szerokiej frakcji KTSF" w instalacji uzyskane zostają ww. komponenty z odpadów tworzyw sztucznych PP1. Produkt w postaci komponentu, w zależności od przeznaczenia, może zostać zakwalifikowany jako olej napędowy: według Nomenklatury Scalonej (CN) zaliczony do grupy o kodzie CN - od 2710 19 31 do 2710 19 49 lub jako olej opałowy: kod CN - od 2710 19 51 do 2710 19 69. Uzyskiwane wyroby energetyczne zużywane będą w procesie produkcji energii elektrycznej. Zostaną one dostarczane ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego, którym będzie również Wnioskodawca. Dostarczanie wymienionych wyrobów energetycznych odbywać się będzie na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Docelowym miejscem dostarczania przedmiotowych wyrobów będzie zbiornik zewnętrzny położony poza terenem składu podatkowego prowadzonego przez Zainteresowanego. Proces zużywania komponentu w procesie wytwarzania energii energetycznej będzie odbywał się w pomieszczeniu magazynowni w skład której będzie wchodził zbiornik zewnętrzny wraz z agregatem prądotwórczym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uprawnienia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku dostarczenia z prowadzonego przez niego składu podatkowego wyrobów energetyczych do podmiotu zużywającego, którym jest on sam, w celu zużycia ich w procesie produkcji energii elektrycznej.

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy to:

* dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

* dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

* dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

* nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

* nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Między innymi, na skład podatkowy dostarczający wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej do podmiotu zużywającego nałożono obowiązki podatkowe, których wypełnienie będzie uprawniało ten podmiot do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy i będąc jednocześnie podmiotem zużywającym będzie mógł dostarczyć wyroby energetyczne podmiotowi zużywającemu te wyroby do produkcji energii elektrycznej, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl