ILPP3/443-1/09-2/TW - Czy działalność polegająca na prowadzeniu portalu internetowego wirtualnej giełdy sportowej, nie podlega uregulowaniom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych i w związku z tym nie wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia przewidzianego przez ustawę o grach i zakładach wzajemnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-1/09-2/TW Czy działalność polegająca na prowadzeniu portalu internetowego wirtualnej giełdy sportowej, nie podlega uregulowaniom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych i w związku z tym nie wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia przewidzianego przez ustawę o grach i zakładach wzajemnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie zezwoleń na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie zezwoleń na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Planowana przez Wnioskodawcę działalność będzie polegała na prowadzeniu portalu internetowego wirtualnej giełdy sportowej.

Użytkownicy strony będą mogli kupować i sprzedawać wirtualne akcje klubów piłkarskich. Kurs akcji danego klubu będzie zależał od kilku czynników. Przede wszystkim zależeć będzie od ilości akcji danego klubu, która jest w obrocie (czym więcej akcji danego klubu w obrocie, tym wzrosty i spadki kursu akcji będą mniej gwałtowne). Cena akcji będzie zależała również od współczynnika klubu (kluby bardziej renomowane, mające lepszych zawodników, będą miały wyższy współczynnik). Ostatnim czynnikiem jaki będzie wpływał na cenę akcji jest wynik (zwycięstwo, remis bądź porażka) danej drużyny uzyskany na boisku.

Kurs akcji wyznaczany będzie automatycznie (system komputerowy będzie go generował) na podstawie ww. czynników.

Najważniejsza zasada wirtualnej giełdy sportowej to taka, że wysokość zysków osiąganych z handlu akcjami jednych użytkowników jest równa stratom jakie ponoszą pozostali użytkownicy tzn. łączna suma wzrostów wyrażona w złotówkach będzie równa sumie spadków wyrażonej w złotówkach.

Przychody Zainteresowanego będą pochodziły z prowizji od ustalenia ceny akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. działalność polegająca na prowadzeniu portalu internetowego wirtualnej giełdy sportowej, nie podlega uregulowaniom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych i w związku z tym nie wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia przewidzianego przez ustawę o grach i zakładach wzajemnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, definicje ustawowe gry losowej oraz zakładu wzajemnego zawiera art. 2 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

Grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to gry liczbowe, loterie pieniężne, wideoloterie, gra telebingo, loterie fantowe, gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, gra bingo fantowe i pieniężne, loterie promocyjne, audiotekstowe.

Zgodnie z utrwalonym poglądem, gra losowa wymaga spełnienia trzech elementów: zależności wyniku od przypadku, istnienia regulaminu, nabycia losu lub innego udziału w grze.

Wirtualna giełda sportowa, którą Wnioskodawca planuje uruchomić, nie spełnia przesłanek koniecznych do uznania działalności za grę, a zatem nie podlega ona przewidzianym przez ww. ustawę zezwoleniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Warunki urządzania, zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych regulują przepisy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z zakresem uregulowania ustawy, tj. koniecznością uzyskania stosownego zezwolenia. Zdaniem Strony przedmiotowe zezwolenie nie jest wymagane odnośnie zamierzonej działalności, gdyż nie spełnia ona przesłanek koniecznych do uznania jej za grę losową.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 3 ustawy, urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie.

Z kolei w myśl art. 24 ust. 1 ustawy, zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie czynności wskazanych w art. 3 ustawy, dozwolone jest wyłącznie na zasadach określonych w ustawie, przy czym na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach wymagane jest zezwolenie, które udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Zainteresowany uważa, iż skoro jego działalność nie jest grą liczbową ww. zezwolenie nie jest konieczne. Jednakże z uregulowania cyt. powyżej art. 24 ust. 1 ustawy wynika, iż przedmiotowe zezwolenie wydawane jest nie tylko na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, lecz również na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych lub gier na automatach.

Reasumując, nie jest prawidłowe stanowisko, w świetle którego: "Wirtualna giełda sportowa, którą Wnioskodawca planuje uruchomić, nie spełnia przesłanek koniecznych do uznania działalności za grę, a zatem nie podlega ona przewidzianym przez ww. ustawę zezwoleniom", gdyż przedmiotowe zezwolenie wymagane jest również na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych lub gier na automatach.

Ponadto należy dodać, iż zgodnie z treścią art. 2 ust. 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, w drodze decyzji, czy gra losowa, zakład wzajemny, gra na automacie lub gra na automacie o niskich wygranych posiadająca cechy wymienione w ust. 1, 2, 2a i 2b jest grą losową, zakładem wzajemnym, grą na automacie albo grą na automacie o niskich wygranych w rozumieniu ustawy.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydaje interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.).

W świetle ww. art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jak wynika zatem z powyższego prawodawca zastrzegł do wyłącznej kompetencji ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozstrzyganie w formie decyzji czy wskazane w art. 2 ust. 3 ustawy, czynności są grą losową, zakładem wzajemnym, grą na automacie albo grą na automacie o niskich wygranych w rozumieniu ustawy.

Stąd też o tym czy czynności, które zamierza wykonywać Zainteresowany są grą losową, zakładem wzajemnym, grą na automacie albo grą na automacie o niskich wygranych w rozumieniu ustawy może rozstrzygać w formie decyzji wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych.

W przypadku zatem wątpliwości w ww. zakresie Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia w trybie art. 2 ust. 3 ustawy, stosownego wniosku do ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl