ILPP2/4512-1-744/15-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4512-1-744/15-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 5 października 2015 r. (data wpływu 6 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług - prowizji uzyskanej od "A" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług - prowizji uzyskanej od "A".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawca chciałby założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą w przeważającej części na działalności związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi. Wnioskodawca będzie chciał podpisać umowę agencyjną z "A" który nie jest płatnikiem podatku VAT. Na mocy umowy agencyjnej z "A" Wnioskodawca będzie zawierał w imieniu i na rzecz "A" umowy z uczestnikami gier, których przedmiotem będą gry losowe. Za należyte wykonanie umowy Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie prowizyjne, liczone indywidualnie dla jego kolektury, w wysokości określonej zgodnie z tabelami ujętymi w odpowiednim załączniku do umowy agencyjnej, liczone od obrotu ze sprzedaży w imieniu i na rzecz "A" gier losowych, z dołu za miesiąc poprzedni. Obrotem będzie osiągnięta przez Wnioskodawcę w danym miesiącu kalendarzowym suma łącznej wartości sprzedaży zakładów na gry liczbowe oraz łączna wartość sprzedaży losów loterii pieniężnych, pomniejszona o ustawowe dopłaty do stawek w grach oraz ustawowe dopłaty do ceny losów pobrane zgodnie z ustawą o grach hazardowych.

Według Wnioskodawcy prowizja od sprzedaży w ramach prowadzenia przyszłej działalności gospodarczej związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi na rzecz "A" powinna być zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT, ze względu na uregulowanie zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, według którego zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prowizja uzyskana od "A" za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów pieniężnych będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

2. Czy prowizja od sprzedaży w ramach przyszłej prowadzonej działalności gospodarczej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi na rzecz "A" winna być obciążona podatkiem VAT czy podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług związanych z opodatkowaniem podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, prowizja od sprzedaży w ramach prowadzenia przyszłej działalności gospodarczej związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi na rzecz "A" powinna być zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT ze względu na uregulowanie zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, według którego zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41. ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże z art. 146a pkt 1 ustawy wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca w ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż zwalnia się od podatku VAT jedynie działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, która podlega opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Podkreślić w tym miejscu należy, że prowadzenie działalności w zakresie gier losowych to przede wszystkim ich organizowanie, urządzanie i prowadzenie.

Zauważyć jednak należy, że sprzedaż kuponów z zakładami oraz sprzedaż losów loterii pieniężnych przez osoby prowadzące kolektury, czy inne punkty sprzedaży, które funkcjonują w oparciu o umowę typu pośrednictwa i otrzymują wynagrodzenie prowizyjne, nie jest działalnością w zakresie gier losowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 1 stycznia 2016 r. chciałaby założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą w przeważającej części na działalności związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi. Wnioskodawca planuje podpisać umowę agencyjną z "A", który nie jest płatnikiem podatku VAT. Na mocy umowy agencyjnej z "A" Wnioskodawca będzie zawierał w imieniu i na rzecz "A" umowy z uczestnikami gier, których przedmiotem będą gry losowe. Za należyte wykonanie umowy Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie prowizyjne, liczone indywidualnie dla jego kolektury, w wysokości określonej zgodnie z tabelami ujętymi w odpowiednim załączniku do umowy agencyjnej, liczone od obrotu ze sprzedaży w imieniu i na rzecz "A" gier losowych, z dołu za miesiąc poprzedni. Obrotem będzie osiągnięta przez Wnioskodawcę w danym miesiącu kalendarzowym suma łącznej wartości sprzedaży zakładów na gry liczbowe oraz łączna wartość sprzedaży losów loterii pieniężnych, pomniejszona o ustawowe dopłaty do stawek w grach oraz ustawowe dopłaty do ceny losów pobrane zgodnie z ustawą o grach hazardowych.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego opisanego we wniosku stwierdzić należy, że sprzedaż zakładów na gry liczbowe oraz sprzedaż losów loterii pieniężnych w imieniu i na rzecz "A", nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje działalności w rozumieniu ustawy o grach hazardowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, uznaje się za nieprawidłowe.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z "A" mogą natomiast korzystać ze zwolnienia od podatku zgodnie z procedurami dotyczącymi drobnych przedsiębiorców określonymi w art. 113 ustawy.

Reasumując, prowizja uzyskana od "A", za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów loterii pieniężnych nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, i od takiej prowizji powinien zostać naliczony podatek VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Prowizja od sprzedaży Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi na rzecz "A" winna być obciążona podatkiem VAT i nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej wskazania:

1. Czy prowizja uzyskana od "A" za świadczone usługi zawierania umów sprzedaży zakładów oraz losów pieniężnych będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

2. Czy prowizja od sprzedaży w ramach przyszłej prowadzonej działalności gospodarczej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi na rzecz "A" winna być obciążona podatkiem VAT czy podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług związanych z opodatkowaniem podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Natomiast, w zakresie pytania dotyczącego wskazania czy kwota należności pobieranej przez Wnioskodawcę od uczestnika będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (we wniosku sformułowane jako pytanie nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/4512-1-744/15-2/EN z dnia 5 stycznia 2016 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl