ILPP2/4512-1-726/15-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4512-1-726/15-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2015 r. (data wpływu 28 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). Sprzedaż detaliczna prowadzona jest w sklepach Spółki.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów, budowania wizerunku Spółki, budowania postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty, bądź też w celu motywowania kontrahentów, Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz osób trzecich (tekst jedn.: przynosi nieodpłatnie prawo do rozporządzania jak właściciel różnego rodzaju towarami). De facto wydawane w ramach np. akcji promocyjnych, reklamowych, marketingowych (czy jakichkolwiek innych akcji mających na celu np. budowanie wizerunku Spółki czy budowanie postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty) towary przekazywane są jako nagrody bądź podarunki/prezenty - w zależności od charakteru danej akcji (dalej odpowiednio: Prezent, Prezenty) - bądź ostatecznym odbiorcom (konsumentom) oferowanych przez Spółkę towarów, bądź też innym kontrahentom Spółki (dalej odpowiednio: Obdarowany). Tym samym ww. Prezenty są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Jednostkowa cena nabycia Prezentu (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Prezentu, określona w momencie przekazywania Prezentu, nie przekracza/nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą przy tym mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednej osoby zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna "wartość" (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych. Ze względów praktycznych, w celu umożliwienia ich efektywnego transportu, przekazywane Prezenty mogą być - w zależności od ich ilości oraz specyfiki - pakowane w "grupy" po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych).

Jednocześnie Spółka pragnie poinformować, iż nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty. Przy wytworzeniu (nabyciu) wydawanych Prezentów przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany w powyższym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz Obdarowanego/Obdarowanych, mogą być uznane za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany w powyższym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, na rzecz Obdarowanego/Obdarowanych, powinny być uznane za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu.

Zdaniem Spółki, podejście to uzasadniają poniższe argumenty:

1. Obowiązujące przepisy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i opłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przywołanego przepisu wynika, iż zakresem przedmiotowym ustawy o VAT objęte są czynności o charakterze odpłatnym.

Jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT określa przypadki, w których w drodze wyjątku oraz przy spełnieniu ustawowo określonych przesłanek, za odpłatne, a więc podlegające opodatkowaniu, uznaje się również dostawy towarów dokonywane bez wynagrodzenia. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, uznał również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z treści przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika zaś, iż wyłącza on zastosowanie powyższego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (wprowadzającego opodatkowanie nieodpłatnych wydań towarów) w odniesieniu m.in. do przekazywanych prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Natomiast zgodnie z definicją zawarte w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

2. Analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Na wstępie zauważyć należy, że w przepisie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT wyróżnić można dwie kategorie prezentów o małej wartości, dla których przewidziano limity w różnej wysokości. Po pierwsze mamy do czynienia z prezentami, których przekazanie jest ewidencjonowane (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT), po drugie - występują prezenty nieobjęte ewidencjonowaniem (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT).

Zdaniem Spółki, analiza językowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie pozwala na stwierdzenie, iż zamiarem ustawodawcy było połączenie obu dyspozycji pkt 1 oraz pkt 2 ust. 4 art. 7 ustawy o VAT i tym samym zdefiniowanie prezentów o małej wartości poprzez dwie przesłanki, których łączne wypełnienie pozwala na zdefiniowanie prezentu jako prezentu o małej wartości. Ustawodawca, zmierzając bowiem do ustalenia kilku przesłanek wspólnie będących warunkiem zastosowania danej regulacji używa do tego celu odpowiednich łączników ("i", oraz" itp.) albo ich synonimów, co w tej sytuacji nie ma miejsca. Oznacza to, że literalne brzmienie analizowanego przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż wskazanych przesłanek nie należy rozpatrywać łącznie jako części składowych jednego warunku wyłączenia dokonywanych przekazań Prezentu/Prezentów z opodatkowania VAT.

Ponadto, literalne brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia "towaru" w liczbie pojedynczej: "(...) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł", w przeciwieństwie do przepisu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, który już takiego odniesienia do "towaru" w liczbie pojedynczej nie zawiera. Dodatkowo, brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia "jednostkowej" ceny: "(...) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł". Według definicji zawartej w Słowniku PWN (http://sjp.pwn.pl/slownik)"jednostkowy" oznacza odniesienie do pojedynczej rzeczy. Natomiast według definicji słownika PWN Biznes (http://biznes.pwn.pl) koszt jednostkowy to koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji. Wobec czego, zdaniem Spółki pojęcie "jednostkowa", oznacza w analizowanym przepisie, że cenę nabycia lub koszt wytworzenia należy odnosić do pojedynczego towaru wydawanego nieodpłatnie (Prezentu).

Zdaniem Spółki, powyższa analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż limit dotyczącej jednostkowej ceny nabycia/jednostkowego kosztu wytworzenia nie przekraczający 10 zł odnosi się tutaj tylko do jednego towaru, tj. limit ten nie powinien zatem obejmować opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sytuacji w której na rzecz jednej osoby zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna "wartość" (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych (w sytuacji gdy Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty).

W opinii Spółki, powyższego traktowania nie zmienia także fakt, iż Prezenty mogą przy ich przekazywaniu zostać pakowane w "grupy" po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk. Jak to już zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego takie przekazywanie Prezentów wynika jedynie ze względów praktycznych, i ma na celu umożliwienie ich efektywnego transportu (przemieszczania) oraz wręczania Obdarowanym, z tych też względów czynności te jako jedynie techniczny aspekt przekazywania Prezentów nie mogą wpływać na limit (rozumiany w powyżej przedstawiony przez Spółkę sposób) dotyczący jednostkowej ceny nabycia/jednostkowego kosztu wytworzenia Prezentów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

3. Analiza celowościowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Do podobnych wniosków, jak powyżej opisana analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, prowadzi również analiza celowościowa tego przepisu.

Zdaniem Spółki, intencją ustawodawcy wprowadzającego do obowiązującego porządku prawnego analizowanej regulacji było określenie sytuacji, w których brak będzie obowiązku opodatkowywania VAT nieodpłatnych przekazań prezentów wyłącznie z uwagi na niewielką wartość dokonywanych przekazań. W ocenie Spółki ustawodawca dokonał w tym zakresie wyodrębnienia dwóch niezależnych od siebie sytuacji, których wystąpienie (także pojedynczo, co wykazała także powyższa analiza gramatyczna) uprawnia podatnika do nieopodatkowywania dokonywanych przekazań. Brak obowiązku opodatkowywania VAT dotyczy zatem następujących przekazań dokonywanych nieodpłatnie:

* przekazania towarów o łącznej wartości do 100 zł w danym roku podatkowym - na rzecz jednego "odbiorcy" (zgodnie z prowadzoną ewidencją)

oraz

* przekazania towarów o jednostkowej "wartości" nieprzekraczającej 10 zł - bez względu na łączną kwotę przekazań takich towarów dokonanych w danym roku na rzecz konkretnego podmiotu.

Należy przy tym uznać, że samo wyłączenie obowiązku ewidencjonowania, przewidziane w przepisie art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania czy dany podmiot otrzymał "niskocenne" przedmioty, których wartość mogłaby przekroczyć np. 100 zł, gdyż charakter wydań często uniemożliwia taką weryfikację (np. przy masowych akcjach marketingowych).

W konsekwencji w kontekście zadanego przez Spółkę pytania należy uznać, że celem ustawodawcy było wyłączenie zakresu opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań towarów, w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia przekazywanych nieodpłatnie towarów nie przekroczy 10 zł, bez względu na ilość przekazanej danej osobie (odbiorcy) towarów.

4. Praktyka organów podatkowych

W tym miejscu Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że ww. podejście znajduje poparcie w dotychczasowej praktyce organów podatkowych, przykładowo:

* w opinii Rzecznika Generalnego Nila Jääskinena, przedstawionej w dniu 15 kwietnia 2010 r. w sprawie toczącej się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej - C-581/08, EMI Group Ltd przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue Customs, czytamy, że:

o "Prezenty, które reklamują lub promują firmę, zazwyczaj mają charakter masowy i nie są dobierane indywidualnie dla oznaczonych odbiorców. Wydawane są ad hoc, przy czym podatnik lub jego przedstawiciel nie zawsze muszą zadawać sobie sprawę z tożsamości odbiorcy..." (podkreślenie Spółki)

o "W kontekście prezentów o charakterze łącznym, przykładowo w przypadku podatku od dziedziczenia lub progresywnych opłat skarbowych znajdujących się zastosowanie w obrocie nieruchomościami, istotne jest uwzględnienie wszystkich transakcji w określonym przedziale czasu, gdyż istnieje pokusa obejścia skutku progresywnego podatku poprzez podzielenie dużej transakcji na szereg mniejszych. Jednakże w kontekście podatku VAT takie podejście łączne nie znajduje uzasadnienia (...). Uzależniłoby to również status podatkowy przekazania do innego wcześniejszego lub późniejszego przekazania, gdyż przykładowo status podatkowy prezentu nieprzekraczającego określonego ograniczenia uległby późniejszej zmianie, gdyby odbiorca otrzymał inny prezent od tego samego podatnika, co podniosłoby łączną wartość obu prezentów ponad wyznaczony próg. Byłoby to sprzeczne z zamysłem, że każda transakcja powinna być rozpatrywana per se, a charakteru danej transakcji w łańcuchu dostaw nie mogą zmienić wcześniejsze lub późniejsze wydarzenia" (podkreślenie Spółki);

o "Nie dostrzegam żadnego niebezpieczeństwa przekazywania prezentów przez podatników w nieuzasadnionych ilościach, jeśli działają oni istotnie dla celów wykonywanej działalności. Reguły i zasady ogólne dotyczące kontroli podatkowej, nadużywania prawa oraz oszustw podatkowych są wystarczające, aby przezwyciężyć próby obejścia wymogu "małej wartości" w przypadku prezentów zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT" (teza 101);

o "Literalne stosowanie progów łącznych wymagałoby od podatnika prowadzenia wykazu osób, którym przekazuje prezenty. Moim zdaniem wykracza to poza wymogi związane z wystawianiem faktur i prowadzeniem rachunkowości ustalone w szóstej dyrektywie. Co więcej, wymaganie od podatników pamiętania komu przekazali kalendarze, długopisy zaopatrzone w logo lub prezenty o zbliżonym charakterze byłoby zbyt uciążliwe" (podkreślenie Spółki, teza 102).

* w interpretacjach indywidualnych z dnia 31 marca 2015 r. sygn. IPPP3/4512-135/15-2/RD oraz sygn. IPPP3/4512-137/15-2/RD Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowiska podatnika zgodnie z którym: "(...) nieodpłatne przekazania przez Spółkę Produktów, o których mowa w opisie stanu faktycznego nie podlegało (nie podlega) opodatkowaniu VAT, także w przypadku, gdy jednorazowo przekazano danemu kontrahentowi większą ilość Produktów, o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2015 r. sygn. IPPP1/443-398/13-2/ISZ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyraził pogląd, że: "(...) stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne wydanie Prezentów przez Spółkę, których jednostkowy koszt wytworzenia/nabycia określony w momencie przekazania nie przekracza 10 zł, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu Kontrahentowi, nie stanowi dostawy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, również w wypadku, gdy Spółka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT oraz bez względu na status Kontrahenta, któremu przekazywane są Prezenty należało uznać za prawidłowe.",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-1163/14/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy odstępując od uzasadnienia, potwierdził stanowisko podatnika zgodnie z którym: "(...) przekazywane przez nią nieodpłatnie towary (wyroby własne, towary handlowe, gadżety, produkty niezbędne do przeprowadzenia degustacji takie jak tacki, talerzyki, sztućce, "wyrównania" towarów dokonane w związku przeprowadzanymi degustacjami), których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 PLN należy uznać za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, również w przypadku przekazań towarów w zbiorczym opakowaniu. W związku z faktem, że nieodpłatne przekazania prezentów o małej wartości są dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki, nie będą one podlegać opodatkowaniu VAT. Takie przekazania nie stanowią bowiem dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie rodzą obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT",.

* w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2014 r. sygn. IPPP1/443-1222/14-2/MP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyraził pogląd, że: "Na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi. Istotne znaczenie ma, ze jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto. Tym samym, nieodpłatne przekazanie opisanych Towarów nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2014 r., sygn. IBPP1/443-745/14/MG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że: "(...) stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych, których cena nabycia określana w momencie przekazania nie przekroczy 10 zł netto nie będzie podlegać opodatkowaniu jako prezenty o małej wartości, także w przypadku jednorazowego przekazania większej ilości gadżetów o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto, należało uznać za prawidłowe.",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lipca 2014 r., sygn. IPPP3/443-350/14-2/IG Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że: "(...) na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi, ani status tego podmiotu. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia, ze towary te przekazywane będą w opakowaniach zbiorczych (kartonach, zgrzewkach), w których może znajdować się kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych opakowań tego samego rodzaju towaru o tej samej pojemności/wadze. Istotne znaczenie ma, że jednostkowa cena nabycia pojedynczego towaru określona w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł netto. Tym samym powyższe nieodpłatne przekazanie nie będzie stanowić dostawy towarów i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.",

* w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2014 r. sygn. ILPP2/443-408/14-2/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "(...) nieodpłatne wydania przez Spółkę towarów, których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku) - określone w momencie przekazywania - nie przekracza 10 zł, nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od ilości przekazanych towarów danemu podmiotowi i ich łącznej wartości.",

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lipca 2014 r., sygn. IPPP3/443-328/14-2/LK,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lipca 2014 r., sygn. IPPP3/443-316/14-2/LK,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r., sygn. ILPP1/443-129/14-4/AI,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. IPPP2/443-130/14-2/KOM,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2014 r., sygn. ITPP1/443-1375/13/DM,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2013 r., sygn. ILPP2/443-444/13-3/MN,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. IPTPP1/443-293/13-4/RG,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lipca 2013 r., sygn. IPPP1/443-398/13-2/ISZ,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2013 r., sygn. IPPP1/443-96/13-2/ISZ,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL,

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK,

* w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-792/11-2/EN, oraz sygn. ILPP2/443-793/11-4/MR.

5. Podsumowanie

Uwzględniając powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy cena jednostkowa/koszt wytworzenia Prezentu/Prezentów przekazywanych przez nią Obdarowanemu/Obdarowanym nieodpłatnie nie będzie przekraczała 10 zł, wówczas Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowywania VAT takiego przekazania. Zasada tą będzie miała zastosowanie także, w sytuacji, gdy na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana większa ilość takich Prezentów (o jednostkowym koszcie wytworzenia/cenie nabycia poniżej 10 zł), których łączna "wartość" (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych, np. w opakowaniu zbiorczym, przy założeniu, że Spółka nie prowadzi/nie będzie prowadzić w tym zakresie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty, a samo przekazanie Prezentów dokonywane będzie na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Powyższe wynika z literalnej i celowościowej wykładni art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT oraz znajduje potwierdzenie w poglądach doktryny i interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy - przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy - przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Istotne jest zatem, że nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w celu budowania wizerunku Spółki oraz budowania postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty bądź też w celu motywowania kontrahentów, dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz osób trzecich.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a działalność gospodarczą prowadzi m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż detaliczna prowadzona jest w sklepach Spółki.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów, budowania wizerunku Spółki, budowania postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty, bądź też w celu motywowania kontrahentów, Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz osób trzecich (tekst jedn.: przynosi nieodpłatnie prawo do rozporządzania jak właściciel różnego rodzaju towarami). Wydawane w ramach np. akcji promocyjnych, reklamowych, marketingowych (czy jakichkolwiek innych akcji mających na celu np. budowanie wizerunku Spółki czy budowanie postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty) towary przekazywane są jako nagrody bądź podarunki/prezenty - w zależności od charakteru danej akcji (dalej odpowiednio: Prezent, Prezenty) - bądź ostatecznym odbiorcom (konsumentom) oferowanych przez Spółkę towarów, bądź też innym kontrahentom Spółki (dalej odpowiednio: Obdarowany). Tym samym według Zainteresowanego Prezenty są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Wnioskodawca wskazał, że jednostkowa cena nabycia Prezentu (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Prezentu, określona w momencie przekazywania Prezentu, nie przekracza/nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą przy tym mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednej osoby zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna "wartość" (biorąc pod uwagę cenę nabycia/koszt wytworzenia) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych. Ze względów praktycznych, w celu umożliwienia ich efektywnego transportu, przekazywane Prezenty mogą być - w zależności od ich ilości oraz specyfiki - pakowane w "grupy" po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych).

Jednocześnie Spółka poinformowała, iż nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty. Przy wytworzeniu (nabyciu) wydawanych Prezentów Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy nieodpłatne przekazanie towarów o jednostkowej cenie nabycia bądź jednostkowej cenie wytworzenia niższym niż 10 zł, można uznać za prezenty małej wartości w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, oraz czy w konsekwencji nie będzie to podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, również bez względu na ilość prezentów przekazanych jednemu obdarowanemu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku, których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku) - określone w momencie przekazywania - nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Bowiem, jak wskazała Spółka, celem przekazania tych towarów - w zależności od charakteru danej akcji w formie nagrody bądź podarunku - jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży, umocnienie dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcie do nowych klientów, budowanie wizerunku Spółki, budowanie postrzegania marki swojej sieci handlowej oraz marek, pod którymi Spółka sprzedaje produkty oraz w celu motywowania kontrahentów. Tym samym należy uznać, że towary są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów - art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy - na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę towarów jednemu podmiotowi. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się kilkanaście lub kilkadziesiąt sztuk danego towaru. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.

Reasumując, Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany we wniosku, na rzecz Obdarowanego bądź Obdarowanych, powinny być uznane za prezenty o małej wartości, z uwagi na to, że jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku) - określone w momencie przekazywania - nie przekracza 10 zł.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, że Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę nie stanowią i nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym ich wydanie nie podlega i nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl