ILPP2/4512-1-572/15-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4512-1-572/15-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2015 r. (data wpływu 27 lipca 2015 r.) uzupełnionym pismem z 25 września 2015 r. (data wpływu 30 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono dnia 30 września 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) zajmuje się nauką tańca dzieci i młodzieży oraz organizowaniem warsztatów tanecznych podczas wypoczynku zimowego jak i letniego dla dzieci tańczących w Zespole oraz ich rodzeństwa.

Celem Stowarzyszenia jest wspieranie działalności dzieci i młodzieży na płaszczyźnie artystycznej i wychowawczej, a w szczególności: pozyskiwanie środków finansowych umożliwiających rozwój działalności artystycznej, w tym zaciąganie kredytów bankowych; udzielanie pomocy w rozwijaniu kontaktów krajowych i poza granicami kraju; promowanie i propagowanie działalności artystycznej uprawianej przez Zespół; wydawanie publikacji i wydawnictw związanych z dorobkiem Zespołu; organizacja wypoczynku wakacyjnego w formie warsztatów artystycznych; szkoleniem oraz doskonaleniem kadry instruktorskiej; pozyskiwaniem środków finansowych na rzecz współpracy z osobami niepełnosprawnymi.

Zespół często uczestniczy w Festiwalach i koncertach.

Członkami Stowarzyszenia są rodzice lub opiekunowie dzieci tańczących w Zespole. Wszystkie wpływy są ewidencjonowane na kontach ksiąg handlowych. Wpłaty gotówkowe są ewidencjonowane kwitariuszem - druki ścisłego zarachowania, a wpłaty na konto są ewidencjonowane na koncie rachunku bankowego. Rachunkowość Wnioskodawcy jest prowadzona przez zewnętrzne biuro rachunkowe w programie komputerowym. Członkowie Stowarzyszenia wpłacają co miesiąc zarówno na rachunek bankowy jak i gotówką składki członkowskie oraz darowizny na rzecz Stowarzyszenia. Całkowity przychód jest przeznaczony na działalność statutową. Dodatkowo wpływają darowizny od osób niezrzeszonych na różnego rodzaju imprezy organizowane przez Wnioskodawcę, np. wyjazdy dla dzieci, które tańczą w Zespole, z reguły są to wpływy na konto. Zespół prowadzi również działalność charytatywną - koncerty, np. na rzecz chorych dzieci. Dochód z biletów na takie koncerty jest w całości przekazywany na rzecz osób potrzebujących. Działalnością gospodarczą są koncerty na rzecz różnych podmiotów gospodarczych - wówczas są wystawiane faktury uproszczone. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: pozyskiwanie środków ze składek członkowskich, organizowanie zbiórki środków pieniężnych od zakładów pracy, instytucji i firm prowadzących działalność gospodarczą; występowanie do władz różnych szczebli ze stosownymi postulatami i opiniami; prowadzenie działalności gospodarczej wg odrębnych przepisów; organizację imprez artystycznych oraz reklamy; organizację kwesty ulicznej; podejmowanie działań integracyjnych z osobami niepełnosprawnymi oraz pobudzanie świadomości społeczeństwa w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych; pisanie projektów związanych z rozwojem i krzewieniem kultury; współdziałanie z Młodzieżowym Domem Kultury w zakresie prowadzenia Zespołu; prowadzenie działań profilaktycznych i pomocowych w obszarze uzależnień i zagrożeń patologią społeczną, w szczególności alkoholizmem i narkomanią.

Członkowie Zespołu dopłacają za warsztaty organizowane dla dzieci pieniądze na zakwaterowanie i wyżywienie organizowane przez ośrodki, w których Zespół będzie wypoczywał. Stowarzyszenie pokrywa ze swoich środków koszt transportu dzieci na warsztaty lub koncerty, wyjścia w atrakcyjne miejsca, np. muzea, stroje do tańca dla dzieci i młodzieży, opłaca koszt sal do ćwiczeń, energię, księgowość itp. Natomiast dopłacone środki przez Członków Stowarzyszenia są przekazywane na konto organizatorów za pośrednictwem Stowarzyszenia.

Wszystkie środki pochodzące z biletów na Koncertach Zespołu są spożytkowane na rzecz działalności statutowej Stowarzyszenia.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1. Stowarzyszenie ma osobowość prawną i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, wykonuje działalność gospodarczą, której celem jest działalność statutowa Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Wszystkie przychody Stowarzyszenia są w całości przeznaczone na cele statutowe. Działalnością gospodarczą w Stowarzyszeniu jest sprzedaż biletów na koncerty (jeśli są odpłatne, ponieważ większość koncertów jest granych na cele charytatywne np. dla Miasta, dla instytucji, które wspierają Stowarzyszenie, dla dzieci lub osób chorych, dla Fundacji które pomagają dzieciom, ludziom starszym, zwierzętom). Środki pozyskane z koncertów w całości są przeznaczone na cele statutowe.

2. Stowarzyszenie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze artystycznym i wychowawczym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz ich członków w zamian na składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Czynności te są wykonywane w zamian za składki członkowskie. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie działalności dzieci i młodzieży na płaszczyźnie artystycznej i wychowawczej, a w szczególności:

o pozyskiwanie środków finansowych umożliwiających rozwój działalności artystycznej, w tym zaciąganie kredytów bankowych,

o udzielanie pomocy w rozwijaniu kontaktów krajowych i poza granicami kraju,

o promowanie i propagowanie działalności artystycznej uprawianej przez Zespół - koncerty,

o wydawanie publikacji i wydawnictw związanych z dorobkiem Zespołu, są to głównie albumy ze zdjęciami członków zespołu z wyjazdów Festiwalowych, prób, wyjazdów zimowych i letnich,

o organizacja wypoczynku wakacyjnego w formie warsztatów artystycznych,

o organizowanie wypoczynku letniego jak i zimowego jako tzw. zielone szkoły,

o szkoleniem oraz doskonaleniem kadry instruktorskiej,

o pozyskiwaniem środków finansowych na rzecz współpracy z osobami niepełnosprawnymi.

3. Całość środków pozyskanych przez Stowarzyszenie zarówno w postaci składek członkowskich, jak i darowizn pozyskanych od członków Stowarzyszenia, Urzędu Miasta i innych instytucji państwowych oraz ludzi dobrej woli jak i z koncertów (jeśli są odpłatne) jest przekazywana na działalność statutową Stowarzyszenia. Jeśli na koniec roku pozostaną wolne środki nierozdysponowane w trakcie roku są przekazywane w kolejnym roku na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

Pieniądze pozyskane przez Stowarzyszenie są przeznaczone na: bieżące opłaty za wynajem lokalu; usługi księgowe; usługi transportowe, które towarzyszą wyjazdom dzieci na festiwale, koncerty, wyjazdy pozostałe; rekwizyty do występów; stroje; baletki do prób; buty do tańca; środki dydaktyczne na zajęcia; drobne upominki dla dzieci tańczących w Zespole z okazji świąt; na drobne nagrody w konkursach organizowanych dla dzieci w czasie wyjazdów na tzw. zielone szkoły; upominki dla dzieci kończących naukę w Zespole, itp.

4. Zwolnienie podmiotowe w kwocie 20.000,00 zł zostało przekroczone wcześniej, ze składek członkowskich, darowizn, opłat przyjętych od członków na warsztaty w okresie letnim lub zimowym, wpłat przyjętych na festiwale.

5. Główną działalnością Stowarzyszenia jest:

o 94.99.19.0 Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane;

o 94.99.16.0 Usługi świadczone przez stowarzyszenia kulturalne i rekreacyjne;

o 85.52.19.0 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej;

o 85.52.11.0 Usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca;

o 47.00.61.0 Sprzedaż detaliczna książek;

o 92.31.2 Usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego;

o 47.00.69.0 Sprzedaż detaliczna pamiątek i wyrobów artystycznych;

o 47.00.63.0 Sprzedaż detaliczna materiałów piśmiennych.

Stowarzyszenie nie sprzedaje usług zakwaterowania a jedynie pośredniczy w ich zamówieniu. Jest organizatorem warsztatów i wyjazdów. Członkowie Stowarzyszenia wpłacają środki na wyjazdy letnie lub zimowe, na festiwal a Stowarzyszenie jedynie przekazuje łączną kwotę za całą grupę.

6. Warsztaty organizowane przez Stowarzyszenie są w różnej formie:

o warsztaty taneczne w siedzibie Stowarzyszenia: jeśli są odpłatne to obejmują one przyjęcie środków pieniężnych od członków Zespołu i przekazanie kwoty w całości dla nauczycieli różnych rodzajów tańca, zarówno takich jak na co dzień się uczą jak i innych, np. hip hop od nauczycieli z innych szkół tańca; Stowarzyszenie ze środków ze składek członkowskich czy darowizn ponosi opłatę za sale do ćwiczeń. Jeśli warsztaty organizuje Stowarzyszenie nieodpłatne (więcej jest takich warsztatów nieodpłatnych) to jego koszty są ponoszone ze składek członkowskich, darowizn, wpłat pozyskanych z Urzędu Miasta lub innych państwowych instytucji i koncertów;

o "zielone szkoły nauki tańca" warsztaty w okresie letnim lub zimowym wyjazdowe: Stowarzyszenie znajduje ośrodek z noclegami i wyżywieniem oraz z odpowiednimi pomieszczeniami do prowadzenia prób tanecznych, przyjmuje od członków Stowarzyszenia środki na letni wypoczynek dzieci i przekazuje je w całości na konto właścicieli ośrodków. Stowarzyszenie ze środków pozyskanych w postaci darowizn czy pomocy z organizacji państwowych czy Urzędu Miasta dopłaca do transportu dzieci. Dodatkowo dzieci mają zapewnione na miejscu zorganizowane różnego rodzaju konkursy, za które dostają nagrody (środki na nagrody pochodzą ze składek członkowskich i darowizn), Stowarzyszenie organizuje dla dzieci różne atrakcje na miejscu wyjazdu np. wyjścia do muzeum, lub innych ciekawych miejsc. Wyjazdy takie mają na celu integrację dzieci należących do Zespołu, naukę tańca, odpoczynek dla dzieci;

o wyjazdy Festiwalowe: członkowie opłacają koszty pobytu podczas Festiwalu zarówno w kraju jak i za granicą takie jak wpisowe, koszty noclegu, wyżywienia, Stowarzyszenie po pobraniu opłaty od członków zespołu przesyła zebrane środki do organizatorów Festiwalu. Festiwale mają na celu promocję Zespołu, pokazywanie umiejętności dzieci. Zespół może zaprezentować się na wyjazdach. Tak więc, Stowarzyszenie występuje jedynie jako pośrednik w zebraniu środków potrzebnych na wyjazdy i w całości przekazuje środki. Żadne z tych usług nie są wykonywane przez Stowarzyszenie bezpośrednio. Z reguły całkowity koszt transportu dzieci jest pokrywany przez Stowarzyszenie ze składek członkowskich i darowizn. Stowarzyszenie wynajmuje firmę przewozową i płaci za przewóz dzieci.

Stowarzyszenie świadcząc usługi związane z organizacją wyjazdu na festiwale, warsztaty letnie czy zimowe nie otrzymuje za te usługi żadnej odpłatności. Koszty organizacji wyjazdu zostały pokryte w części z majątku Stowarzyszenia (pochodzącego ze składek członkowskich czy darowizn) oraz w części z wpłat dokonanych przez członków Stowarzyszenia, będących zwrotem kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie.

7. Świadcząc usługi wymienione w pkt 6 wezwania Stowarzyszenie działa na rzecz członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Stowarzyszenie powinno mieć zainstalowaną kasę rejestrującą w związku z przyjmowaniem składek członkowskich oraz darowizn od członków Zespołu.

2. Czy kasa rejestrująca powinna być używana w zakresie przyjmowania gotówką środków od członków Stowarzyszenia na warsztaty organizowane przez Stowarzyszenie w okresie letnim i zimowym, które są niejako tylko przekazywane przez Stowarzyszenie na poczet głównych Organizatorów - w przypadku Festiwali.

3. Czy kasa rejestrująca powinna być używana w trakcie koncertów charytatywnych - sprzedaż biletów - środki są przekazywane dla instytucji lub osób na rzecz których jest prowadzona kwesta.

4. Czy kasa rejestrująca powinna być używana przy sprzedaży gadżetów typu: smycze, długopisy, notesiki, książki o Zespole, kubki, zakładając że nie przekracza w roku limitu 20.000,00 zł.

5. Czy kasa rejestrująca powinna być używana przy sprzedaży biletów na koncertach Zespołu.

Zdaniem Wnioskodawcy, kasa rejestrująca nie jest obowiązkowa w przypadku wykazanej działalności. Prowadzona jest pełna księgowość więc wszystkie przychody są już dokładnie ewidencjonowane. Dodatkowo działalność Stowarzyszenia nie ma na celu uzyskania dochodów, wszystkie środki są wydane na cele statutowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Z kolei, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towaru lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia) wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanymi świadczeniami powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie 102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. W ocenie organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Mając powyższe argumenty na uwadze należy stwierdzić, że czynność uznaje się za odpłatną gdy są spełnione następujące warunki:

* istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy - który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy - do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

I tak, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak, w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 31 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania usługi o symbolu ex 85, tj. usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Z kolei, pod poz. 33 ww. załącznika wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania usługi o symbolu PKWiU 94 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Z cytowanych wyżej przepisów § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika, że zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów.

W związku z tym każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obliczając powyższą kwotę limitu obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - jako wymienione w załączniku do rozporządzenia - zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Do limitu obrotu wlicza się sprzedaż z wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. 20.000 zł, określa się sumując całą sprzedaż dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w tym również sprzedaż z tytułu czynności zwolnionych, wymienionych w załączniku zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zajmuje się nauką tańca dzieci i młodzieży oraz organizowaniem warsztatów tanecznych podczas wypoczynku zimowego jak i letniego dla dzieci tańczących w Zespole oraz ich rodzeństwa. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie działalności dzieci i młodzieży na płaszczyźnie artystycznej i wychowawczej. Zespół często uczestniczy w Festiwalach i koncertach. Członkami Stowarzyszenia są rodzice lub opiekunowie dzieci tańczących w Zespole. Wszystkie wpływy są ewidencjonowane na kontach ksiąg handlowych. Wpłaty gotówkowe są ewidencjonowane kwitariuszem - druki ścisłego zarachowania, a wpłaty na konto są ewidencjonowane na koncie rachunku bankowego. Rachunkowość Wnioskodawcy jest prowadzona przez zewnętrzne biuro rachunkowe w programie komputerowym. Członkowie Stowarzyszenia wpłacają co miesiąc zarówno na rachunek bankowy jak i gotówką składki członkowskie oraz darowizny na rzecz Stowarzyszenia. Całkowity przychód jest przeznaczony na działalność statutową. Dodatkowo wpływają darowizny od osób niezrzeszonych na różnego rodzaju imprezy organizowane przez Wnioskodawcę, np. wyjazdy dla dzieci, które tańczą w Zespole, z reguły są to wpływy na konto. Zespół prowadzi również działalność charytatywną - koncerty, np. na rzecz chorych dzieci. Dochód z biletów na takie koncerty jest w całości przekazywany na rzecz osób potrzebujących. Działalnością gospodarczą są koncerty na rzecz różnych podmiotów gospodarczych - wówczas są wystawiane faktury uproszczone. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez: pozyskiwanie środków ze składek członkowskich, organizowanie zbiórki środków pieniężnych od zakładów pracy, instytucji i firm prowadzących działalność gospodarczą; występowanie do władz różnych szczebli ze stosownymi postulatami i opiniami; prowadzenie działalności gospodarczej wg odrębnych przepisów; organizację imprez artystycznych oraz reklamy; organizację kwesty ulicznej; podejmowanie działań integracyjnych z osobami niepełnosprawnymi oraz pobudzanie świadomości społeczeństwa w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych; pisanie projektów związanych z rozwojem i krzewieniem kultury; współdziałanie z Młodzieżowym Domem Kultury w Gorzowie Wlkp. w zakresie prowadzenia Zespołu; prowadzenie działań profilaktycznych i pomocowych w obszarze uzależnień i zagrożeń patologią społeczną, w szczególności alkoholizmem i narkomanią.

Członkowie Zespołu dopłacają za warsztaty organizowane dla dzieci pieniądze na zakwaterowanie i wyżywienie organizowane przez ośrodki, w których Zespół będzie wypoczywał. Stowarzyszenie pokrywa ze swoich środków koszt transportu dzieci na warsztaty lub koncerty, wyjścia w atrakcyjne miejsca, np. muzea, stroje do tańca dla dzieci i młodzieży, opłaca koszt sal do ćwiczeń, energię, księgowość itp. Natomiast dopłacone środki przez Członków Stowarzyszenia są przekazywane na konto organizatorów za pośrednictwem Stowarzyszenia. Wszystkie środki pochodzące z biletów na Koncertach Zespołu są spożytkowane na rzecz działalności statutowej Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie ma osobowość prawną i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, wykonuje działalność gospodarczą, której celem jest działalność statutowa Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Wszystkie przychody Stowarzyszenia są w całości przeznaczone na cele statutowe. Działalnością gospodarczą w Stowarzyszeniu jest sprzedaż biletów na koncerty (jeśli są odpłatne, ponieważ większość koncertów jest granych na cele charytatywne np. dla Miasta Gorzowa, dla instytucji, które wspierają Stowarzyszenie, dla dzieci lub osób chorych, dla Fundacji które pomagają dzieciom, ludziom starszym, zwierzętom). Środki pozyskane z koncertów w całości są przeznaczone na cele statutowe.

Stowarzyszenie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze artystycznym i wychowawczym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz ich członków w zamian na składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Czynności te są wykonywane w zamian za składki członkowskie.

Całość środków pozyskanych przez Stowarzyszenie zarówno w postaci składek członkowskich, jak i darowizn pozyskanych od członków Stowarzyszenia, Urzędu Miasta i innych instytucji państwowych oraz ludzi dobrej woli jak i z koncertów (jeśli są odpłatne) jest przekazywana na działalność statutową Stowarzyszenia. Jeśli na koniec roku pozostaną wolne środki nierozdysponowane w trakcie roku są przekazywane w kolejnym roku na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

Pieniądze pozyskane przez Stowarzyszenie są przeznaczone na: bieżące opłaty za wynajem lokalu; usługi księgowe; usługi transportowe, które towarzyszą wyjazdom dzieci na festiwale, koncerty, wyjazdy pozostałe; rekwizyty do występów; stroje; baletki do prób; buty do tańca; środki dydaktyczne na zajęcia; drobne upominki dla dzieci tańczących w Zespole z okazji świąt; na drobne nagrody w konkursach organizowanych dla dzieci w czasie wyjazdów na tzw. zielone szkoły; upominki dla dzieci kończących naukę w Zespole, itp.

Zwolnienie podmiotowe w kwocie 20.000,00 zł zostało przekroczone wcześniej, ze składek członkowskich, darowizn, opłat przyjętych od członków na warsztaty w okresie letnim lub zimowym, wpłat przyjętych na festiwale.

Główną działalnością Stowarzyszenia jest: 94.99.19.0 Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane; 94.99.16.0 Usługi świadczone przez stowarzyszenia kulturalne i rekreacyjne; 85.52.19.0 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej; 85.52.11.0 Usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca; 47.00.61.0 Sprzedaż detaliczna książek; 92.31.2 Usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego; 47.00.69.0 Sprzedaż detaliczna pamiątek i wyrobów artystycznych; 47.00.63.0 Sprzedaż detaliczna materiałów piśmiennych.

Stowarzyszenie nie sprzedaje usług zakwaterowania a jedynie pośredniczy w ich zamówieniu. Jest organizatorem warsztatów i wyjazdów. Członkowie Stowarzyszenia wpłacają środki na wyjazdy letnie lub zimowe, na festiwal a Stowarzyszenie jedynie przekazuje łączną kwotę za całą grupę.

Warsztaty organizowane przez Stowarzyszenie są w różnej formie:

* warsztaty taneczne w siedzibie Stowarzyszenia: jeśli są odpłatne to obejmują one przyjęcie środków pieniężnych od członków Zespołu i przekazanie kwoty w całości dla nauczycieli różnych rodzajów tańca, zarówno takich jak na co dzień się uczą jak i innych, np. hip hop od nauczycieli z innych szkół tańca; Stowarzyszenie ze środków ze składek członkowskich czy darowizn ponosi opłatę za sale do ćwiczeń. Jeśli warsztaty organizuje Stowarzyszenie nieodpłatne (więcej jest takich warsztatów nieodpłatnych) to jego koszty są ponoszone ze składek członkowskich, darowizn, wpłat pozyskanych z Urzędu Miasta lub innych państwowych instytucji i koncertów;

* "zielone szkoły nauki tańca" warsztaty w okresie letnim lub zimowym wyjazdowe: Stowarzyszenie znajduje ośrodek z noclegami i wyżywieniem oraz z odpowiednimi pomieszczeniami do prowadzenia prób tanecznych, przyjmuje od członków Stowarzyszenia środki na letni wypoczynek dzieci i przekazuje je w całości na konto właścicieli ośrodków. Stowarzyszenie ze środków pozyskanych w postaci darowizn czy pomocy z organizacji państwowych czy Urzędu Miasta dopłaca do transportu dzieci. Dodatkowo dzieci mają zapewnione na miejscu zorganizowane różnego rodzaju konkursy, za które dostają nagrody (środki na nagrody pochodzą ze składek członkowskich i darowizn), Stowarzyszenie organizuje dla dzieci różne atrakcje na miejscu wyjazdu np. wyjścia do muzeum, lub innych ciekawych miejsc. Wyjazdy takie mają na celu integrację dzieci należących do Zespołu, naukę tańca, odpoczynek dla dzieci;

* wyjazdy Festiwalowe: członkowie opłacają koszty pobytu podczas Festiwalu zarówno w kraju jak i za granicą takie jak wpisowe, koszty noclegu, wyżywienia, Stowarzyszenie po pobraniu opłaty od członków zespołu przesyła zebrane środki do organizatorów Festiwalu. Festiwale mają na celu promocję Zespołu, pokazywanie umiejętności dzieci. Zespół może zaprezentować się na wyjazdach. Tak więc, Stowarzyszenie występuje jedynie jako pośrednik w zebraniu środków potrzebnych na wyjazdy i w całości przekazuje środki. Żadne z tych usług nie są wykonywane przez Stowarzyszenie bezpośrednio. Z reguły całkowity koszt transportu dzieci jest pokrywany przez Stowarzyszenie ze składek członkowskich i darowizn. Stowarzyszenie wynajmuje firmę przewozową i płaci za przewóz dzieci.

Stowarzyszenie świadcząc usługi związane z organizacją wyjazdu na festiwale, warsztaty letnie czy zimowe nie otrzymuje za te usługi żadnej odpłatności. Koszty organizacji wyjazdu zostały pokryte w części z majątku Stowarzyszenia (pochodzącego ze składek członkowskich czy darowizn) oraz w części z wpłat dokonanych przez członków Stowarzyszenia, będących zwrotem kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie. Świadcząc ww. usługi wymienione Stowarzyszenie działa na rzecz członków Stowarzyszenia.

Ad. 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Stowarzyszenie ma obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej w związku z przyjmowaniem składek członkowskich oraz darowizn od Członków Zespołu.

Jak wynika z opisu sprawy Członkowie Stowarzyszenia wpłacają co miesiąc zarówno na rachunek bankowy jak i gotówką składki członkowskie, a także dokonywane są darowizny na rzecz Stowarzyszenia. Całkowity przychód jest przeznaczony na działalność statutową. Dodatkowo wpływają darowizny od osób niezrzeszonych na różnego rodzaju imprezy organizowane przez Wnioskodawcę, np. wyjazdy dla dzieci, które tańczą w Zespole, z reguły są to wpływy na konto.

Trzeba wyjaśnić, że pobierane składki członkowskie należy podzielić na takie, które są związane z funkcjonowaniem Stowarzyszenia jako struktury określonego podmiotu prawnego oraz takie składki, z którymi wiąże się określone świadczenie wzajemne. Przy ustalaniu charakteru pobranej kwoty znaczenie ma także cel, na który zostanie ona przeznaczona przez Stowarzyszenie. Jeżeli składka nie jest przeznaczona na utrzymanie struktury Stowarzyszenia (np. kosztów bieżącego funkcjonowania), lecz nabywa się za to rzeczy lub obiekty, z których następnie mogą swobodnie korzystać członkowie Stowarzyszenia, to mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, jak przy odpłatnej usłudze.

Wskazać należy, że w sytuacji, gdy w zamian za uiszczanie składek członkowskich, Członek Stowarzyszenia otrzymuje określone świadczenie np. prawo do uczestnictwa w zajęciach tanecznych, wówczas składki te w istocie stanowić będą w tej części opłatę za możliwość nauki tańca. W tym przypadku można bowiem uznać, że składka na rzecz Stowarzyszenia ma charakter zapłaty za usługę (możliwość uczestnictwa w zajęciach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi stowarzyszenia (możliwość uczestnictwa w zajęciach).

W konsekwencji w opisanej sytuacji, kiedy składkom członkowskim można przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie (wpłaty składek członkowskich zgodnie ze statutem Stowarzyszenia dają możliwość uczestniczenia w zajęciach tanecznych lub innych świadczeniach) opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca w ramach pobieranej od Członków miesięcznej składki członkowskiej udostępnia swoim Członkom możliwość korzystania z zajęć tanecznych lub dochodzi po stronie Stowarzyszenia do innych świadczeń na rzecz Członków, a także pokrywa koszty bieżącego funkcjonowania Stowarzyszenia, to część składki stanowi zapłatę za realizację usług lub dostawę towarów (stanowi sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy) i podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a część przeznaczona na utrzymanie Stowarzyszenia i jego bieżącą działalność, która to część nie jest odpłatnością za jakąkolwiek dostawę towarów czy świadczenie usług na rzecz Członków, nie podlega opodatkowaniu, tj. pozostaje poza zakresem obowiązywania ustawy o VAT, zatem nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem, jeśli Stowarzyszenie wykonuje usługę lub dokonuje dostawy towarów na rzecz swoich Członków w zamian za składki członkowskie przez nich wpłacone, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i stanowi sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy. W takiej sytuacji, kiedy wpłata jest związana z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienioną w art. 5 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca jest zobowiązany do rejestracji przy zastosowaniu kasy fiskalnej czynności, która odpowiada wpłaconej części składki członkowskiej. Jednakże, jeżeli składki członkowskie dotyczą czynności skwalifikowanych pod symbolem PKWiU 94.99.19.0 (usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane) to Wnioskodawca nie jest zwolniony przedmiotowo z ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 33 załącznika do tego rozporządzenia.

Z kolei, wpłata składki członkowskiej w części niezwiązanej z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, że wpłata nie jest związana z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienioną w art. 5 ust. 1 ustawy to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rejestracji wpłaty tej części składki członkowskiej przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży w świetle art. 2 pkt 22 ustawy, która dokonana została na rzecz określonej w art. 111 ust. 1 ww. ustawy kategorii podatników.

Jak wynika z opisu sprawy, Członkowie Stowarzyszenia wpłacają co miesiąc oprócz składek członkowskie darowizny na rzecz Stowarzyszenia, dodatkowo wpływają darowizny od osób niezrzeszonych na różnego rodzaju imprezy organizowane przez Wnioskodawcę, np. wyjazdy dla dzieci, które tańczą w Zespole, z reguły są to wpływy na konto.

Mając na uwadze przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z okoliczności sprawy wynika, że przekazanie darowizny pieniężnej nie będzie związane w żaden sposób z uzyskaniem świadczenia wzajemnego. Zatem należy stwierdzić, że czynność otrzymania przez Wnioskodawcę darowizny pieniężnej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w omawianym przypadku nie dojdzie ani do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani do świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, że otrzymanie darowizn przez Stowarzyszenie nie wiąże się po stronie Wnioskodawcy z żadną czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek ewidencjonowania przedmiotowych darowizn za pomocą kasy rejestrującej.

Ad. 2

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ustalenia czy kasa rejestrująca powinna być używana w zakresie przyjmowania gotówką środków od Członków Stowarzyszenia na warsztaty organizowane przez Stowarzyszenie w okresie letnim i zimowym, które są niejako tylko przekazywane przez Stowarzyszenie na poczet głównych Organizatorów, również w przypadku Festiwali.

Z opisu sprawy wynika, że Członkowie Zespołu dopłacają za warsztaty organizowane dla dzieci pieniądze na zakwaterowanie i wyżywienie organizowane przez ośrodki, w których Zespół będzie wypoczywał. Stowarzyszenie pokrywa ze swoich środków m.in. koszt transportu dzieci na warsztaty taneczne lub wyjazdy Festiwalowe. Natomiast dopłacone środki przez Członków Stowarzyszenia są przekazywane dla nauczycieli warsztatów tanecznych oraz na konto organizatorów Festiwali. Stowarzyszenie nie sprzedaje usług zakwaterowania a jedynie pośredniczy w ich zamówieniu. Członkowie Stowarzyszenia wpłacają środki na wyjazdy letnie lub zimowe, na festiwal a Stowarzyszenie jedynie przekazuje łączną kwotę za całą grupę.

Jak wskazał Wnioskodawca w przypadku wyjazdów Festiwalowych Członkowie opłacają koszty pobytu podczas Festiwalu zarówno w kraju jak i za granicą takie jak wpisowe, koszty noclegu, wyżywienia, Stowarzyszenie po pobraniu opłaty od Członków zespołu przesyła zebrane środki do organizatorów wyjazdów lub Festiwalu. Stowarzyszenie występuje jedynie jako pośrednik w zebraniu środków potrzebnych na wyjazdy i w całości przekazuje środki. Żadne z tych usług nie są wykonywane przez Stowarzyszenie bezpośrednio. Z reguły całkowity koszt transportu dzieci jest pokrywany przez Stowarzyszenie ze składek członkowskich i darowizn. Stowarzyszenie wynajmuje firmę przewozową i płaci za przewóz dzieci. Koszty organizacji wyjazdu zostały pokryte w części z majątku Stowarzyszenia (pochodzącego ze składek członkowskich czy darowizn) oraz w części z wpłat dokonanych przez Członków Stowarzyszenia, będących zwrotem kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie. Świadcząc ww. usługi wymienione Stowarzyszenie działa na rzecz swoich Członków.

Z powołanego wcześniej art. 8 ust. 2a ustawy wynika, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z kolei, zgodnie natomiast z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.

Jak wynika z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia - w przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Przekazywanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej (§ 5 ust. 3 cyt. rozporządzenia).

Wskazać należy, że w § 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zawarto uregulowania dotyczące podatników wykonujących czynności w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze. Przepis ten porządkuje obowiązek ewidencjonowania przez podmioty działające w ten sposób, rozróżniając przypadek, gdy do ewidencjonowania wykorzystywana jest kasa powierzona oraz kasa własna.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis w § 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, bowiem Stowarzyszenie nie pośredniczy przy sprzedaży zamówionych wcześniej usług transportu, noclegu i wyżywienia, jedynie pośredniczy w przekazaniu należności za te usługi na rzecz organizatorów.

Wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie nie ma zastosowania powołany wyżej art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot "pośredniczy", pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.

Wnioskodawca nie działa w stosunku do usług wyjazdu w swoim imieniu, ale na rzecz swoich Członków. Za jego pośrednictwem jedynie są przekazywane, dopłacane przez Członków środki finansowe na konto organizatorów.

Zatem w przypadku przyjmowania wpłat gotówką środków od Członków Stowarzyszenia na warsztaty odbywające się w okresie letnim i zimowym, które są przekazywane przez Stowarzyszenie na poczet głównych Organizatorów tych warsztatów, oraz Festiwali - Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania ich na kasie rejestrującej, bowiem w przedmiotowej sytuacji nie dochodzi do sprzedaży, a jedynie do przekazania za pośrednictwem Stowarzyszenia na konto organizatorów sumy środków pieniężnych dopłaconych przez Członków.

Ad. 3 i 5

Zespół prowadzi również działalność charytatywną - koncerty, np. na rzecz chorych dzieci. Dochód z biletów na takie koncerty jest w całości przekazywany na rzecz osób potrzebujących. Działalnością gospodarczą są koncerty na rzecz różnych podmiotów gospodarczych - wówczas są wystawiane faktury uproszczone. Środki pozyskiwane m.in. z koncertów (jeśli są odpłatne) są przekazywane na działalność statutową Stowarzyszenia.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy sprzedaż biletów zarówno na koncerty charytatywne, jak i na koncerty własne podlega obowiązkowi ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazać należy, że w przypadku sprzedaży biletów na koncert Zespołu dochodzi niewątpliwie do świadczenia usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy i konieczne jest ewidencjonowanie tej sprzedaży na kasie rejestrującej, bowiem nie przysługuje zwolnienie z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej. Jeżeli jednak usługa organizacji koncertu dokumentowana biletem wstępu jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 94.99.19.0 (usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane) to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rejestrowania usług koncertu Zespołu, bowiem będzie miało zastosowanie zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 33 załącznika do tego rozporządzenia.

Ad. 4

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest również ustalenie, czy powstanie wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej przy sprzedaży gadżetów typu: smycze, długopisy, notesiki, książki o Zespole, kubki, zakładając że nie przekracza w roku limitu 20.000,00 zł.

Jak wcześniej wskazano, do limitu obrotu wlicza się sprzedaż z wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, w tym również czynności zwolnionych przedmiotowo z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazać należy, że w przypadku sprzedaży przedmiotowych towarów dojdzie do dostawy towarów w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, która to czynność stanowi sprzedaż w świetle art. 2 pkt 22 ustawy, a która dokonana jest na rzecz podatników wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem sprzedaż wymienionych gadżetów nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, więc po przekroczeniu obrotu 20.000 zł i utraty zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca zobowiązany będzie obrót ze sprzedaży gadżetów zaewidencjonować na kasie rejestrującej.

Wskazać w tym miejscu należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznano całościowo za nieprawidłowe - gdyż w ocenie Wnioskodawcy kasa rejestrująca nie jest obowiązkowa w przypadku wykazanej działalności. Prowadzona jest pełna księgowość więc wszystkie przychody są już dokładnie ewidencjonowane. Dodatkowo działalność Stowarzyszenia nie ma na celu uzyskania dochodów, wszystkie środki są wydane na cele statutowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl