ILPP2/4431358/11-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/4431358/11-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka ma podpisane z kontrahentami niemieckimi umowy, w ramach których w przypadku utrzymania odpowiedniego poziomu zakupu towarów w danym okresie rozliczeniowym (rok, kwartał), otrzymuje premie pieniężne (bonusy). Otrzymane bonusy nie są powiązane z konkretną dostawą i konkretną fakturą. Wysokość bonusa uzależniona jest od osiągnięcia konkretnego poziomu zakupu (głównie surowca). W miarę przekraczania określonych pułapów obrotu, bonus zmienia się progresywnie - w myśl zasady im większy poziom obrotów tym większy bonus. Premia jest wartościowo oznaczona jako procent obrotu handlowego wykonanego w danym kwartale, roku. Po upływie każdego okresu rozliczeniowego i po osiągnięciu określonego w umowie limitu obrotu, kontrahenci wystawiają noty kredytowe obniżające saldo zobowiązania Spółki wobec dostawcy z tytułu zakupu towarów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż:

1.

W zamian za otrzymanie premii Spółka nie świadczy żadnych usług na rzecz kontrahenta, zwłaszcza o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym,

2.

Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia przez Spółkę innych warunków takich jak np. terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu, reklama towarów itp.

3.

Otrzymanie premii (bonusa) uzależnione jest tylko i wyłącznie od osiągnięcia odpowiedniego poziomu zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Spółkę premie pieniężne w związku z realizacją określonego progu zakupu towarów od kontrahentów stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez niego usługi i czy w rezultacie premie te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT czynności polegające na otrzymaniu premii z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotu nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie jakiejkolwiek usługi na rzecz dostawców, są natomiast nagrodą za zrealizowane obroty. A zatem w ocenie Wnioskodawcy otrzymane przez niego premie pieniężne znajdują się poza zakresem opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka ma podpisane z Kontrahentami niemieckimi umowy, w ramach których w przypadku utrzymania odpowiedniego poziomu zakupu towarów w danym okresie rozliczeniowym (rok, kwartał), otrzymuje premie pieniężne (bonusy). Spółka wskazała, iż otrzymane bonusy nie są powiązane z konkretną dostawą i konkretną fakturą. Wysokość bonusa uzależniona jest od osiągnięcia konkretnego poziomu zakupu (głównie surowca). W miarę przekraczania określonych pułapów obrotu, bonus zmienia się progresywnie - w myśl zasady im większy poziom obrotów tym większy bonus. Premia jest wartościowo oznaczona jako procent obrotu handlowego wykonanego w danym kwartale, roku.

Spółka podkreśliła, iż w zamian za otrzymanie premii nie świadczy żadnych usług na rzecz kontrahenta, zwłaszcza o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym. Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia przez Spółkę innych warunków takich jak np. terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu, reklama towarów itp. Otrzymanie premii (bonusa) uzależnione jest tylko i wyłącznie od osiągnięcia odpowiedniego poziomu zakupu.

Po upływie każdego okresu rozliczeniowego i po osiągnięciu określonego w umowie limitu obrotu, kontrahenci wystawiają noty kredytowe obniżające saldo zobowiązania Spółki wobec dostawcy z tytułu zakupu towarów.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy Spółka nie jest w żaden sposób zobowiązana do świadczenia jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym i reklamowym na rzecz Kontrahentów niemieckich, to stwierdzić należy, iż nie wykonuje on żadnych dodatkowych czynności poza osiągnięciem określonego pułapu zakupów od Kontrahentów niemieckich. Oznacza to, że opisana we wniosku premia nie jest w żaden sposób związana z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż brak jest takich działań, które są czynnościami dodatkowymi do jakich zobligowany jest odbiorca towaru (Spółka) postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii pieniężnej. Za taką czynność dodatkową nie można uznać dokonywania zakupów towarów oferowanych przez Kontrahentów niemieckich w trakcie określonego przedziału czasowego.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, że Kontrahenci niemieccy udzielają Spółce premii, które są gratyfikacją wyłącznie z tytułu dokonywania zakupów (prowadzonej współpracy handlowej) w przewidzianym okresie rozliczeniowym.

Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż zrealizowanie przez Spółkę zakupów nie stanowi usługi na rzecz dostawców (Kontrahentów niemieckich), w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy - podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności, to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Jak wynika z wniosku, przedmiotem podpisanej przez Spółkę z Kontrahentami niemieckimi umowy, jest przyznanie przez Kontrahentów na rzecz Spółki premii pieniężnych (bonusy), w przypadku utrzymania odpowiedniego poziomu zakupu towarów w danym okresie rozliczeniowym (rok, kwartał). Wysokość bonusa uzależniona jest od osiągnięcia konkretnego poziomu zakupu (głównie surowca). W miarę przekraczania określonych pułapów obrotu, bonus zmienia się progresywnie - w myśl zasady im większy poziom obrotów tym większy bonus. Premia jest wartościowo oznaczona jako procent obrotu handlowego wykonanego w danym kwartale, roku.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż premie udzielane przez Kontrahentów niemieckich na rzecz Spółki można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem, aby ustalić wysokość premii należnej Spółce, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Reasumując, przedmiotowe premie, które otrzymuje Spółka od Kontrahentów niemieckich, stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania nabytych towarów.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl