ILPP2/443-997/10-3/JKa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-997/10-3/JKa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, sitowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi.

Jest on udziałowcem Konsorcjum z siedzibą w x. Konsorcjum. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego, zarówno polscy jak i zagraniczni.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład Konsorcjum W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Zainteresowanym oraz konkretnym dostawcą sprzętu.

Umowy handlowe określają między innymi rabaty na określone grupy asortymentowe produktów oferowanych przez danego producenta, jak również wynagrodzenie należne odbiorcom za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne). W niektórych przypadkach wypłata premii pieniężnej uwarunkowana jest świadczeniem przez Wnioskodawcę usług marketingowych, promocyjnych i technicznych, polegających na odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród jego odbiorców, odpowiedniego doboru sprzętu i szeroko rozumianego doradztwa w zakresie towarów stanowiących wolumen handlowy danego producenta. W innych przypadkach premia pieniężna nie jest powiązana z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Zainteresowanego i stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów.

Umowy handlowe określają miesięczny, kwartalny, półroczny, a w niektórych przypadkach roczny okres rozliczeniowy. Premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy określona jest procentowo od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie mu należne nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym.

W przypadku jeżeli z danym dostawcą nie jest zawarta trójstronna umowa handlowa, podmioty wchodzące w skład konsorcjum zaopatrują się w produkty producenta w jednym z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum, który ma zawartą umowę z przedmiotowym dostawcą. W takim przypadku, na mocy porozumień zawartych pomiędzy członkami konsorcjum wypłata przez dostawcę premii pieniężnej rodzi obowiązek wypłaty tej premii podmiotowi dokonującemu zakupu. Wtedy Zainteresowany z jednej strony jest podmiotem otrzymującym wynagrodzenie z tytułu premii pieniężnej, a z drugiej strony podmiotem dokonującym wypłaty tegoż wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy wypłacana premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie jest powiązana ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych, nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym powinna zostać udokumentowana notą księgową, czy też stanowi rabat (skonto, upust) i na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, winna być udokumentowana przez dostawcę stosownymi fakturami korygującymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy wypłacana premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za usługi świadczone przez niego na rzecz dostawcy, nie zostaje spełniona dyspozycja art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Beneficjent świadczenia nie ma więc prawa ani obowiązku udokumentowania przedmiotowej czynności prawnej fakturą VAT.

Analizując przepisy prawa podatkowego Zainteresowany uważa, że czynność prawna polegająca na otrzymaniu premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub też będzie stanowić rabat wymagający udokumentowania fakturami korygującymi wystawionymi przez dostawcę, w zależności od tego, czy otrzymane premie pieniężne da się powiązać z konkretną dostawą (dostawami) czy też nie.

W ocenie Wnioskodawcy, przy bardzo szerokim wolumenie dostaw, zróżnicowanym asortymencie oraz zróżnicowanym poziomie bonusów, które ustalane są w niejednorodny sposób dla poszczególnych grup asortymentowych po zakończeniu okresu rozliczeniowego, jak również mając na względzie, że obrót jednymi grupami asortymentowymi może powodować zwiększenie premii pieniężnej przysługującej Zainteresowanemu za obrót innymi grupami asortymentowymi oraz zmieniające się w okresie rozliczeniowym jednostkowe ceny dostaw uznać należy, że premia pieniężna należna beneficjentowi nie stanowi rabatu w rozumieniu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług i winna być udokumentowana notą księgową.

Zgodnie z dominującą w doktrynie wykładnią, jeżeli zostanie udzielony bonus, premia pieniężna, rabat pieniężny związany z daną transakcją, to wówczas winno nastąpić stosowne zmniejszenie podstawy opodatkowania/obrotu (vide A. Bartosiewicz Komentarz LEX do art. 29 ustawy o VAT). Innymi słowy, aby dany upust był rabatem w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, musi pozostawać w bezpośrednim związku z konkretną dostawą. Tylko wtedy zmniejsza bowiem wynagrodzenie (cenę) określonej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą towaru i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej. Na terytorium kraju kwestię tą reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, sitowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi. Jest on udziałowcem konsorcjum, które w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład konsorcjum. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Zainteresowanym oraz konkretnym dostawcą sprzętu. Umowy handlowe określają między innymi rabaty na określone grupy asortymentowe produktów oferowanych przez danego producenta, jak również wynagrodzenie należne odbiorcom za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne). W niektórych przypadkach premia pieniężna nie jest powiązana z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Wnioskodawcy i stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów i jako odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Zainteresowanemu określona jest procentowo od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie mu należne nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym.

W przypadku jeżeli z danym dostawcą nie jest zawarta trójstronna umowa handlowa, podmioty wchodzące w skład konsorcjum zaopatrują się w produkty producenta w jednym z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum, który ma zawartą umowę z przedmiotowym dostawcą. W takim przypadku, na mocy porozumień zawartych pomiędzy członkami konsorcjum, wypłata przez dostawcę premii pieniężnej rodzi obowiązek wypłaty tej premii podmiotowi dokonującemu zakupu. W takim przypadku Wnioskodawca z jednej strony jest podmiotem otrzymującym wynagrodzenie z tytułu premii pieniężnej, a z drugiej strony podmiotem dokonującym wypłaty tegoż wynagrodzenia.

Z powyższego wynika, iż Zainteresowany, z tytułu otrzymania wynagrodzenia należnego za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne), nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na rzecz dostawców jakichkolwiek innych czynności mających na celu np. intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym, otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej nie jest w żaden sposób związane z wykonywaniem przez niego świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywania zakupów o określonym pułapie obrotów.

Wnioskodawca wskazał, iż umowy handlowe określają miesięczny, kwartalny, półroczny, a w niektórych przypadkach roczny okres rozliczeniowy. Premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że otrzymywane przez Zainteresowanego premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający ich do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów, dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Wypłata premii następuje po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotu i odnosi się generalnie do całości zakupów zrealizowanych u dostawcy.

Reasumując, w sytuacji gdy wypłacana premia pieniężna jest związana z dokonywaniem zakupów towarów o określonym pułapie obrotów i nie jest powiązana ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych, stanowi rabat o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. W celu udokumentowania udzielonego rabatu dostawcy Zainteresowanego powinni wystawić dokumenty korygujące dokonanej wcześniej sprzedaży towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania i dokumentowania świadczonych usług, została wydana odrębna interpretacja z dnia 18 sierpnia 2010 r. nr ILPP2/443-997/10-2/JKa.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl