ILPP2/443-996/09-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-996/09-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) oraz z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) oraz z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o doprecyzowanie nazwy Wnioskodawcy oraz opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina A, reprezentowana przez Urząd Gminy, otrzymała dofinansowanie projektu "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A". W ramach projektu przewiduje się wykonanie następujących czynności:

* budowa sieci logicznej (zakup urządzeń aktywnych: switch, router),

* wdrożenie Wirtualnej Przychodni (e-rejestracja, portal internetowy),

* zakup sprzętu informatycznego (serwery, jednostki robocze, sprzęt peryferyjny),

* wdrożenie informatycznego systemu medycznego,

* wdrożenie podpisu elektronicznego,

* wdrożenie telefonii internetowej do komunikacji pomiędzy jednostkami SP ZOZ oraz komunikacji z pacjentami,

* usługi instalacyjno-wdrożeniowe (szkolenia pracowników, instalacja, wdrożenie, scalenie dwóch budynków SP ZOZ).

Projekt zakłada zakup sprzętu komputerowego w ilości 49 jednostek roboczych. Oprócz sprzętu komputerowego, będzie zakupiony sprzęt peryferyjny w ilości 45 drukarek laserowych, które będą włączone do sieci informatycznej. Ponadto, zostaną stworzone 2 centrale telefoniczne VOIP. Dodatkowo, każda z części SP ZOZ "medyczna" i "administracyjna", będzie miała oddzielny serwer.

W celu ułatwienia dostępu do usług uruchomiony będzie dostępny całą dobę zintegrowany z częścią medyczną, moduł wirtualnej przychodni, który umożliwi z poziomu portalu internetowego dokonanie:

* zapisu pacjenta do przychodni,

* autoryzacji pacjenta,

* sprawdzenia dostępności usług,

* rezerwacji terminów wizyt wraz z uzyskaniem potwierdzenia aktualizacji lub zmiany informacji związanej z dokonaną informacją.

Wybudowana infrastruktura, która zostanie przekazana SP ZOZ, będzie udostępniona wszystkim pracownikom oraz osobom korzystającym z usług jednostki. Można zatem wyróżnić 2 grupy odbiorców, tj. pacjenci SP ZOZ w A zarejestrowani w dwóch przychodniach, tj. na ul. S oraz ul. D a także personel medyczny, gospodarczy i administracyjny. Gmina A jest organem założycielskim dla SP ZOZ. Projekt pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A" nie generuje dochodu i jest zadaniem własnym Gminy A.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż po realizacji projektu, wybudowana infrastruktura będzie przekazana w sposób nieodpłatny w trwały zarząd Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odnosząc się do projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tego względu, że poniesione wydatki, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną taką jak np: od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych pod działalność gospodarczą. Planowana do realizacji przez Gminę inwestycja ze środków funduszy unijnych, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi, które są związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina A otrzymała dofinansowanie projektu pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A". Przedmiotowy projekt należy do zadań własnych Gminy i po jego zrealizowaniu wybudowana infrastruktura zostanie przekazana w sposób nieodpłatny w trwały zarząd Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w A. W ramach przedmiotowego projektu przewiduje się wykonanie m.in.: budowy sieci logicznej (zakup urządzeń aktywnych: switch, router), wdrożenie Wirtualnej Przychodni (e-rejestracja, portal internetowy), zakup sprzętu informatycznego (serwery, jednostki robocze, sprzęt peryferyjny), wdrożenie informatycznego systemu medycznego, wdrożenie podpisu elektronicznego, wdrożenie telefonii internetowej do komunikacji pomiędzy jednostkami SP ZOZ oraz komunikacji z pacjentami. Projekt zakłada zakup, oprócz sprzętu komputerowego (49 jednostek roboczych), również zakup sprzętu peryferyjnego (45 drukarek laserowych), które będą włączone do sieci informatycznej. Ponadto, zostaną stworzone 2 centrale telefoniczne VOIP, a każda z części SP ZOZ "medyczna" i "administracyjna" będzie miała oddzielny serwer. Wybudowana infrastruktura będzie udostępniana wszystkim pracownikom oraz osobom korzystającym z usług jednostki. Projekt pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A" nie generuje dochodu. Przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a nabywane towary i usługi, które są związane z realizacją projektu również nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w użytkowanie Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w A majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Reasumując, Gmina A nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Wdrożenie E-usług dla ludności oraz kompleksowa informatyzacja SP ZOZ w A".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl