ILPP2/443-988/13-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-988/13-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz darczyńców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz darczyńców.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina N. (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina corocznie, co do zasady w pierwszych dniach września, organizuje jednodniowe dożynki gminne (dalej: Dożynki, Impreza). Podczas Dożynek Gmina organizuje konkursy na najpiękniejszą wieś i najpiękniejszą posesję, co umożliwia lokalnym mieszkańcom czynne uczestnictwo w wydarzeniu. W ramach Imprezy, po rozstrzygnięciu konkursów, następuje część obejmująca wręczenie nagród dla zwycięzców. Następnie mają miejsce występy artystyczne, w szczególności są to występy muzyków i grup tanecznych oraz organizowane są animacje dla dzieci. Ponadto, dla specjalnie zaproszonych do uczestnictwa w Dożynkach gości przewidziany jest poczęstunek, przygotowywany przez działające na terenie Gminy stowarzyszenie. Zwieńczeniem Imprezy jest zabawa taneczna.

Gmina nie pobiera opłat za uczestnictwo w Dożynkach, tj. w szczególności nie są pobierane opłaty za możliwość uczestnictwa w konkursach, uczestnictwo w występach artystów oraz zabawach tanecznych.

W latach 2009-2011, Gmina podczas Dożynek wykonywała na rzecz zainteresowanych podmiotów świadczenia w zakresie sponsoringu na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenia te polegały w szczególności na umieszczaniu na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo podmiotu, umieszczaniu logo sponsora w materiałach promocyjnych, etc. Powyższe czynności wykonywane na rzecz sponsorów Gmina dokumentowała wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina ujmowała w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozliczała podatek VAT należny z tego tytułu. Niemniej jednak, w 2012 r. Gmina zaprzestała wykonywania czynności w zakresie sponsoringu podczas Dożynek.

Począwszy od 2013 r., Gmina zawiera z zainteresowanymi podmiotami (dalej: darczyńcy) umowy darowizny, w których darczyńcy w związku z przekazywaną kwotą pieniężną nakładają na Gminę obowiązek wykonywania podczas Dożynek na ich rzecz świadczeń polegających na umieszczaniu na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo darczyńcy, umożliwianiu dystrybucji materiałów promocyjnych podczas Dożynek, etc. Możliwość nałożenia na Gminę ww. obowiązków w ramach zawartych umów darowizny wynika z obowiązujących przepisów prawa. Przedmiotowe umowy są umowami cywilnoprawnymi. Wskazane powyżej czynności wykonywane na rzecz darczyńców, Gmina dokumentuje wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza podatek VAT należny z tego tytułu.

W związku z organizacją Dożynek. Gmina ponosi szereg wydatków, w tym w szczególności na sanitarne zabezpieczenie Imprezy, promocję Imprezy, przygotowanie terenu pod występy artystyczne oraz zabawy taneczne, organizację występów artystycznych, usługi sprzątania, zakup artykułów spożywczych, etc. (dalej: wydatki związane z organizacją Dożynek).

W związku z ponoszeniem powyższych wydatków, Gmina zasadniczo otrzymuje faktury VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wydatki te mają charakter ogólny, tj. są związane z całokształtem Dożynek.

Gmina nie jest w stanie ich przyporządkować do konkretnego elementu Imprezy, jednego zdarzenia podczas Imprezy, określonej grupy uczestników Imprezy, etc.

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego od wydatków związanych z organizacją Dożynek. W pierwszej kolejności Gmina zamierza bowiem potwierdzić to prawo w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina podkreśliła, iż organizacja imprez gminnych, należy do zadań własnych Gminy, do których należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty w szczególności w zakresie kultury oraz kultury fizycznej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wykonywane przez Gminę począwszy od 2013 r. czynności na rzecz darczyńców będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Gminę począwszy od 2013 r. czynności na rzecz darczyńców będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

W konsekwencji w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa darowizny jest niewątpliwie umową cywilnoprawną, uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny, w opinii Gminy w ramach wykonywania określonych umowami czynności na rzecz darczyńców działa ona w roli podatnika VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się. W tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania.

Mając na względzie przedstawiony stan prawny oraz to, że czynności wykonywane przez Gminę na rzecz darczyńców nie stanowią dostawy towarów, należy uznać, iż na gruncie ustawy o VAT stanowią one świadczenie usług.

Kolejną kwestią, jaką należy rozważyć, jest odpłatność świadczonej przez Gminę na rzecz darczyńców usługi. W opinii Gminy daną usługę można uznać za odpłatną, jeśli pomiędzy obiema stronami transakcji istnieje stosunek prawny (została zawarta umowa), a za dokonaną usługę zostanie wypłacone wynagrodzenie.

Jak wskazano w opisie sprawy, w zawieranych umowach darowizny, na Gminę jako obdarowanego nakładany jest obowiązek oznaczonego działania (polecenie) przykładowo umieszczenia na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo darczyńcy, umożliwienie darczyńcy dystrybucji materiałów promocyjnych podczas Dożynek, etc. Skoro wykonanie na rzecz darczyńcy określonego świadczenia następuje w związku z otrzymaną przez Gminę kwotą pieniężną, przekazaną przez darczyńcę, zdaniem Gminy, należy uznać, iż świadczenie takie jest odpłatne.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż czynności wykonywane przez nią podczas Imprezy na rzecz darczyńców będą podlegały opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Gmina wskazuje, że jej zdaniem, wykonywane na rzecz darczyńców czynności nie są czynnościami zwolnionymi z VAT bądź wyłączonymi z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto - w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. - zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym); kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy); promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina corocznie, co do zasady w pierwszych dniach września, organizuje jednodniowe dożynki gminne (dalej: Dożynki, Impreza). Podczas Dożynek Gmina organizuje konkursy na najpiękniejszą wieś i najpiękniejszą posesję, co umożliwia lokalnym mieszkańcom czynne uczestnictwo w wydarzeniu. W ramach Imprezy, po rozstrzygnięciu konkursów, następuje część obejmująca wręczenie nagród dla zwycięzców. Następnie mają miejsce występy artystyczne, w szczególności są to występy muzyków i grup tanecznych oraz organizowane są animacje dla dzieci. Ponadto, dla specjalnie zaproszonych do uczestnictwa w Dożynkach gości przewidziany jest poczęstunek, przygotowywany przez działające na terenie Gminy stowarzyszenie. Zwieńczeniem Imprezy jest zabawa taneczna.

Gmina nie pobiera opłat za uczestnictwo w Dożynkach, tj. w szczególności nie są pobierane opłaty za możliwość uczestnictwa w konkursach, uczestnictwo w występach artystów oraz zabawach tanecznych.

Począwszy od 2013 r., Gmina zawiera z zainteresowanymi podmiotami (dalej: darczyńcy) umowy darowizny, w których darczyńcy w związku z przekazywaną kwotą pieniężną nakładają na Gminę obowiązek wykonywania podczas Dożynek na ich rzecz świadczeń polegających na umieszczaniu na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo darczyńcy, umożliwianiu dystrybucji materiałów promocyjnych podczas Dożynek, etc. Możliwość nałożenia na Gminę ww. obowiązków w ramach zawartych umów darowizny wynika z obowiązujących przepisów prawa. Przedmiotowe umowy są umowami cywilnoprawnymi. Wskazane powyżej czynności wykonywane na rzecz darczyńców, Gmina dokumentuje wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza podatek VAT należny z tego tytułu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy wykonywane przez niego począwszy od 2013 r. czynności na rzecz darczyńców będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

W analizowanej sprawie umieszczanie na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo darczyńcy, umożliwianiu dystrybucji materiałów promocyjnych podczas Dożynek jest/będzie czynnością wykonywaną na podstawie zawartych z zainteresowanymi podmiotami umów cywilnoprawnych, z których wynika że Gmina otrzymując od darczyńców określoną kwotę jest zobowiązana do wykonania na ich rzecz określonych czynności. Tym samym otrzymana darowizna będzie związana z uzyskaniem określonego świadczenia. Z uwagi zatem na fakt, że ww. świadczenia wykonywane przez Gminę są/będą czynnościami cywilnoprawnymi (nie zaś publicznoprawnymi), w odniesieniu do tychże świadczeń Gmina występuje/występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że odpłatne wykonywanie przez Gminę podczas Dożynek świadczeń polegających na umieszczaniu na terenie Imprezy balonów oraz banerów z logo darczyńcy, umożliwianiu dystrybucji materiałów promocyjnych podczas Dożynek, etc., stanowi/stanowić będzie usługę zdefiniowaną w art. 8 ust. 1 ustawy, która na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać przy tym należy, że w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z kolei, ww. przepis w dniu 31 grudnia 2013 r. otrzymał nowe brzmienie - wprowadzone ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1608) - zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też, obowiązujące do 31 grudnia 2013 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi, o których mowa w analizowanej sprawie, nie zostały przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji należy stwierdzić, że ich świadczenie jest czynnością opodatkowaną VAT.

Reasumując, wykonywane przez Gminę począwszy od 2013 r. czynności na rzecz darczyńców będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz darczyńców. W zakresie obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego uczestnictwa w imprezie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie z dnia 14 stycznia 2014 r. nr ILPP2/443-988/13-4/AD. Natomiast w pozostałym zakresie tj. opodatkowania i nieskorzystania ze zwolnienia czynności wykonywanych na rzecz sponsorów oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z organizacją Dożynek zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl