ILPP2/443-986/09-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-986/09-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na organizowanie obozów sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na organizowanie obozów sportowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego i wskazanie oczekiwanej liczby rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową i prowadzi działalność w zakresie rekreacji i sportu. Środki finansowe na działalność otrzymuje z Gminy. Jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków, jednak jeżeli takie uzyska to przeznacza na poprawę jakości świadczonych usług. Zainteresowany posiada bazę noclegową w postaci kilku pomieszczeń z miejscami do spania oraz salę sportową. Organizuje obozy sportowe dla dzieci i młodzieży spoza terenu Gminy. Organizacja ta polega na zapewnieniu uczestnikom tych obozów miejsc noclegowych, udostępnianiu obiektów sportowych wraz z wyposażeniem. Wnioskodawca nie organizuje transportu, nie zapewnia kadry, nie organizuje ognisk ani innych programów wypoczynku. Ze strony Wnioskodawcy jest to zakwaterowanie, udostępnienie sal sportowych oraz zapewnienie wyżywienia, które kupuje od firmy prowadzącej stołówkę w szkole dla bezpośredniej korzyści uczestników obozów bez doliczania jakiejkolwiek marży.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że rezygnuje z interpretacji prawa podatkowego, dotyczącej zdarzenia przyszłego, tj. organizacji obozów sportowych dla dzieci i młodzieży z terenu swojej Gminy.

Ponadto, poinformował, że Urząd Statystyczny w Ł. sklasyfikował następująco usługi cząstkowe:

* usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania - PKWiU 55.23.13 -00.00,

* usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61.10 -00.00,

* organizacja obozów sportowych - PKWiU 55.23.11-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy zastosować do przychodów z organizacji obozów sportowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy stosować 7% stawkę VAT na organizację obozów sportowych dla dzieci i młodzieży spoza terenu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści powołanych przepisów każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego świadczonych usług, spoczywa na Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową i prowadzi działalność w zakresie rekreacji i sportu. Posiada bazę noclegową w postaci kilku pomieszczeń z miejscami do spania oraz salę sportowa. Organizuje obozy sportowe dla dzieci i młodzieży spoza terenu Gminy. Organizacja ta polega na zapewnieniu uczestnikom tych obozów miejsc noclegowych, udostępnianiu obiektów sportowych wraz z wyposażeniem. Zainteresowany nie organizuje transportu, nie zapewnia kadry, nie organizuje ognisk ani innych programów wypoczynku. Z jego strony jest to zakwaterowanie, udostępnienie sal sportowych oraz zapewnienie wyżywienia, które kupuje od firmy prowadzącej stołówkę w szkole dla bezpośredniej korzyści uczestników obozów bez doliczania jakiejkolwiek marży.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że usługi świadczone przez Zainteresowanego sklasyfikowane zostały cząstkowo i znajdują się w pod następującymi symbolami PKWiU:

* 55.23.13-00.00 (usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania),

* 92.61.10-00.00 (usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych),

* 55.23.11-00.00 (organizacja obozów sportowych).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 140 tego załącznika wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 55.2, tj. usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

Użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.23.13 -00.00 "usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania" mieszczą się w katalogu czynności, o których mowa w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy również usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.61.10 -00.00.

W pozycji nr 158 załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż z preferencyjnej 7% stawki podatku korzystają usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.61, tj. usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 przedmiotowego załącznika określono jako zwolnione od podatku usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 - "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) (...)", z wyłączeniem m.in.: "Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)".

Zawarte w załączniku objaśnienie "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania, a umiejscowiona 1) wskazuje, iż dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zatem usługi polegające na udostępnianiu obiektów sportowych, które sklasyfikowane zostały w PKWiU 92.61.10-00.00, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg 7% stawki VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika ponadto, że część ze świadczonych przez Zainteresowanego usług zostało sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 - usługi organizacji obozów sportowych. Wnioskodawca organizuje obozy sportowe dla dzieci i młodzieży spoza terenu Gminy. W ramach organizacji tych obozów zapewnia zakwaterowanie, udostępnienia sale sportowe oraz zapewnienia wyżywienia, które kupuje od firmy prowadzącej stołówkę w szkole dla bezpośredniej korzyści uczestników obozów bez doliczania jakiejkolwiek marży.

Jak wcześniej wspomniano, pod pozycją 140 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 55.2, tj. usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

Wobec powyższego, należy uznać, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.11 -00.00, jako usługi organizacji obozów sportowych, mieszczą się w katalogu czynności, o których mowa w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 55.23.13-00.00 "usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania" oraz w grupowaniu PKWiU 55.23.11-00.00 "usługi organizacji obozów sportowych" podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast, dla pozostałych usług świadczonych przez Zainteresowanego, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.61.10-00.00, tj. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych, zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż w sytuacji, gdyby Wnioskodawca organizując obozy sportowe dla dzieci i młodzieży spoza terenu Gminy nabywał usługi albo towary od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, bez których obozy te nie mogłyby się odbyć, będzie miał zastosowanie art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że usługi te, jako usługi turystyki, obligatoryjnie podlegałyby szczególnej procedurze opodatkowania marży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl