ILPP2/443-984/13-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-984/13-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 7 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT przez rolnika ryczałtowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT przez rolnika ryczałtowego. W dniu 2 stycznia 2014 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - m.in. usługową wspomagającą produkcję roślinną obejmującą kod PKD 01.61.Z. Podklasa ta obejmuje:

działalność rolniczą świadczoną na zlecenie, w zakresie:

* przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia;

* pielęgnowania, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze;

* przycinania drzew owocowych oraz winorośli;

* przesadzania ryżu, przerywania buraków;

* zbiorów;

* zwalczania szkodników (włączając króliki) związanego z rolnictwem;

* utrzymanie terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym;

* eksploatację systemów irygacyjnych dla celów rolniczych;

* wynajem maszyn rolniczych z obsługą.

W ramach tej prowadzonej działalności od 1 kwietnia 2013 r. Zainteresowany zgłosił się jako płatnik podatku VAT. Poza działalnością gospodarczą prowadzi on gospodarstwo rolne, które nie zostało objęte podatkiem od towarów i usług VAT. W zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego jest rolnikiem ryczałtowym.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w kodzie PKD 01.61.Z pn. Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną - obejmującej: działalność rolniczą świadczoną na zlecenie, w zakresie: przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia; pielęgnowania, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze; przycinania drzew owocowych oraz winorośli; przesadzania ryżu, przerywania buraków; zbiorów; zwalczania szkodników (włączając króliki) związanego z rolnictwem; utrzymanie terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym; eksploatację systemów irygacyjnych dla celów rolniczych; wynajem maszyn rolniczych z obsługą.

Nie wykonuje czynności w ramach prowadzenia działalności gospodarczej określone w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wymienione w załączniku nr 2 tej ustawy tj.:

a.

w pozycji 35 załącznika - PKWiU ex 01.6. - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU 01.62. 10.0.) - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;

b.

w pozycji 36 załącznika - PKWiU ex 02.40.10. - usługi związane z leśnictwem z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3.) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;

c.

w pozycji 37 załącznika - PKWiU ex 03.00.7. - usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim ((PKWiU 03.00.71.0.);

d.

w pozycji 38 załącznika - PKWiU 77.31.10.0. - wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych bez obsługi.

Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje obowiązek przejścia na VAT w obszarze prowadzenia gospodarstwa rolnego w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej - usługowej wspomagającej produkcję roślinną obejmującą kod PKD 01.61.Z.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma obowiązku przejścia na VAT w obszarze prowadzenia gospodarstwa rolnego w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej - usługowej wspomagającej produkcję roślinną obejmującą kod PKD 01.61.Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych (art. 2 pkt 15 ustawy).

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, że działalność rolnicza mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy - w przypadku osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Rolnikiem ryczałtowym - w myśl art. 2 pkt 19 ustawy - jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Produkty rolne - zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy - to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (art. 2 pkt 21 ustawy).

I tak, w załączniku nr 2 do ustawy od towarów i usług stanowiącym "Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług" zostały wymienione:

a.

w pozycji 35 załącznika - PKWiU ex 01.6 - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU 01.62.10.0);

b.

w pozycji 36 załącznika - PKWiU ex 02.40.10 - usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;

c.

w pozycji 37 załącznika - PKWiU ex 03.00.7 - usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU ex 03.00.71.0);

d.

w pozycji 38 załącznika - PKWiU 77.31.10.0 - wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia usług przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Oznacza to, że:

* świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu,

* innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, że rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy - naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to - nazywane podatnikami - podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe - gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie.

Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, że w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - m.in. usługową wspomagającą produkcję roślinną obejmującą kod PKD 01.61.Z. Podklasa ta obejmuje: działalność rolniczą świadczoną na zlecenie, w zakresie: przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia; pielęgnowania, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze; przycinania drzew owocowych oraz winorośli; przesadzania ryżu, przerywania buraków; zbiorów; zwalczania szkodników (włączając króliki) związanego z rolnictwem; utrzymanie terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym; eksploatację systemów irygacyjnych dla celów rolniczych; wynajem maszyn rolniczych z obsługą.

W ramach tej prowadzonej działalności od 1 kwietnia 2013 r. Zainteresowany zgłosił się jako podatnik podatku VAT. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Poza działalnością gospodarczą prowadzi on gospodarstwo rolne, które nie zostało objęte podatkiem od towarów i usług VAT. W zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego Zainteresowany jest rolnikiem ryczałtowym.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje on czynności w ramach prowadzenia działalności gospodarczej określonych w art. 2 pkt 21 ustawy, wymienionych w załączniku nr 2 tej ustawy tj.:

a.

w pozycji 35 załącznika - PKWiU ex 01.6. - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU 01.62.10.0.) - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;

b.

w pozycji 36 załącznika - PKWiU ex 02.40.10. - usługi związane z leśnictwem z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3.) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;

c.

w pozycji 37 załącznika - PKWiU ex 03.00.7. - usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim ((PKWiU 03.00.71.0.);

d.

w pozycji 38 załącznika - PKWiU 77.31.10.0. - wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych bez obsługi.

W przedmiotowej sprawie należy zaznaczyć, że zgodnie z danymi przedstawionymi przez Główny Urząd Statystyczny (www.stat.gov.pl/Klasyfikacje) pod symbolem 01.61.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności została sklasyfikowana Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, przy czym:

podklasa ta obejmuje:

* działalność rolniczą świadczoną na zlecenie, w zakresie:

* przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia;

* pielęgnowania, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze;

* przycinania drzew owocowych oraz winorośli;

* przesadzania ryżu, przerywania buraków;

* zbiorów;

* zwalczania szkodników (włączając króliki) związanego z rolnictwem;

* utrzymanie terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym;

* eksploatację systemów irygacyjnych dla celów rolniczych;

* wynajem maszyn rolniczych z obsługą.

Natomiast pod symbolem 01.6 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - sklasyfikowano usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Symbol PKWiU 01.61 grupuje usługi wspomagające produkcję roślinną.

Podkreślenia w sprawie będącej przedmiotem wniosku wymaga fakt, że Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzenia działalności gospodarczej wykonuje on czynności sklasyfikowane pod symbolem PKD 01.61.Z oraz poinformował, że nie wykonuje on czynności wymienionych w poz. 35 załącznika nr 2 do ustawy - PKWiU ex 01.6. - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU 01.62.10.0.) - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będąc podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej będzie mógł jednocześnie korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku od towarów i usług, sprzedając produkty rolne wyprodukowane w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będąc jednocześnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej (działalność usługowa).

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, że prowadzenie sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego oraz jednoczesne prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej o odmiennym charakterze jest wyjątkowym przypadkiem, w którym podatnik może łączyć status rolnika ryczałtowego (w odniesieniu do sprzedaży własnych produktów rolnych) oraz status podatnika VAT czynnego (w odniesieniu do pozostałej działalności). Taka też sytuacja występuje w przedmiotowym stanie faktycznym, gdyż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji jedynie w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, natomiast zarejestrowana działalność gospodarcza ma zakres odmienny (jak wskazał w uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany) niezwiązany z produkcją rolną, o której mowa w art. 2 pkt 21 ustawy.

Oznacza to, że po rozpoczęciu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, która nie zawiera świadczenia usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy i zarejestrowaniu się z tego tytułu jako podatnik VAT czynny, będzie mógł on korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku VAT. Natomiast z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej innej niż świadczenie usług rolniczych Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest obowiązany do rejestrowania się jako podatnik od towarów i usług w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności uzupełnienie do wniosku). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności stwierdzenia, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje on czynności wskazane w poz. 35, 36, 37 i 38 załącznika nr 2 do ustawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie również zauważyć, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl