ILPP2/443-982/09-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-982/09-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie bonusów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie bonusów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi inwestycję polegającą na budowie huty szkła. Docelowo zamierza on prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do szkła płaskiego. Zainteresowany ma zamiar przyznawać bonusy odbiorcom swoich towarów i usług.

Spółka zakłada, że będzie udzielała m.in. bonusów, których wysokość uzależniona będzie od przebiegu współpracy z danym kontrahentem w ustalonym okresie rozliczeniowym. W szczególności mogą to być bonusy przyznawane z tytułu realizacji określonego poziomu obrotów albo bonusy przyznawane przez nią uznaniowo. Bonusy takie będą uzależnione od całokształtu współpracy z kontrahentem.

Przebieg współpracy z Wnioskodawcą będzie jedynym czynnikiem wpływającym na uzyskanie bonusów przez kontrahentów. Otrzymanie bonusów nie będzie uzależnione od spełnienia przez nich żadnych dodatkowych warunków niż tylko od dokonywania zakupów towarów i usług Zainteresowanego na uzgodnionych warunkach handlowych. Bonusy będą wypłacane po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, pół roku lub rok). Spółka zamierza wypłacać je zarówno kontrahentom krajowym, jak i zagranicznym, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Wnioskodawca na mocy dodatkowych porozumień ustnych lub pisemnych zawieranych z kontrahentami może zlecać im wykonanie na jego rzecz usług związanych m.in. ze wsparciem sprzedaży jego towarów, reklamą i marketingiem oraz promocją. Rozliczenia z tytułu tych usług będą następowały niezależnie od bonusów. W związku z wypłatą bonusów może otrzymywać od kontrahentów dokumenty potwierdzające otrzymanie bonusów, w tym również faktury VAT. Mogą to być np. faktury opisane jako "premia pieniężna", "wynagrodzenie za usługi intensyfikacji sprzedaży", "bonus" itp., przy czym treść transakcji nie zależy od opisu na fakturze i w każdym przypadku chodzi o przyznanie zgodnie z opisanym stanem faktycznym.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż w zamian za udzielenie bonusów kontrahenci nie będą świadczyli na jej rzecz jakichkolwiek usług. Jeżeli kontrahenci będą świadczyli na rzecz Wnioskodawcy usługi, w tym usługi marketingowe, promocyjne, czy reklamowe to będzie to przedmiotem oddzielnych umów. Wynagrodzenie za wszelkie usługi świadczone na rzecz Spółki przez jej kontrahentów będzie przedmiotem ustaleń odrębnych od umów regulujących przyznawanie bonusów. Wynagrodzenie za takie usługi będzie wypłacane niezależnie od bonusów.

Zainteresowany nadmienił, że warunkiem wypłaty bonusów nie będzie zobowiązanie kontrahenta do dokonywania zakupów wyłącznie u niego, ani też posiadania całego asortymentu jego towarów, gdyż jest to niezgodne ze wspólnotowymi przepisami o konkurencji.

Wnioskodawca wskazał również, że odpowiedź na drugą część pytania, dotycząca PKWiU oraz opisu świadczonych usług jest bezprzedmiotowa z uwagi na brak usług świadczonych w zamian za bonusy.

Wnioskodawca będzie przyznawał kontrahentom bonusy pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonego poziomu zakupów w ustalonym okresie rozliczeniowym. Bonusy takie będą więc przyznawane wyłącznie w zależności od tego, czy dany kontrahent będzie nabywał towary Spółki oraz od tego, czy wolumen dokonywanych zakupów jej towarów przekroczy określoną wartość. Oprócz tego rodzaju bonusów Spółka będzie udzielała również bonusy o charakterze uznaniowym.

W zależności od treści uzgodnień Spółki z kontrahentami wysokość bonusów będzie kształtowana według jednej z wymienionych poniżej formuł:

1.

Kontrahent otrzyma bonus o stałej wysokości określonej kwotowo, jeśli określona progowa wartość zakupów w okresie rozliczeniowym zostanie przekroczona (niezależnie od kwoty, o jaką faktyczna wartość zakupów przekroczy wartość progową).

2.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym.

3.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym.

4.

Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek wysokości obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

5.

Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek kwoty, o którą faktyczna wartość obrotu przekroczyła wartość progową.

6.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

7.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym, powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu, o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

Wypłata przez Wnioskodawcę bonusów od obrotów będzie wynikała ze stosownych ustaleń z odbiorcami. W szczególności mogą to być ustalenia ustne z jego przedstawicielami handlowymi. Nie będzie on zawierał oddzielnych umów dotyczących bonusów. Postanowienia dotyczące bonusów będą określały wysokość poziomu (poziomów) obrotów, którego osiągnięcie warunkuje przyznanie bonusu oraz okres rozliczeniowy.

Bonusy uznaniowe będą to bonusy przyznawane w zależności od jakości współpracy z danym kontrahentem. Wypłata takich bonusów będzie przewidziana w ustaleniach z kontrahentami. Mogą to być w szczególności bonusy przyznawane za:

* wywiązywanie się przez kontrahenta ze wszystkich warunków umowy dostawy w danym okresie rozliczeniowym (terminowe płatności, odbiór towarów bez opóźnień itp.),

* dokonywanie płatności z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie, czy wskazanego na fakturze,

* płatności zaliczkowe,

* terminowe i sumienne dostarczanie Spółce dokumentacji dotyczącej dostaw (np. dokumentów eksportowych),

* długotrwałą współpracę - "bonusy jubileuszowe" przyznawane po upływie określonego okresu współpracy (np. 2, 5, 10 lat),

* częstotliwość zamówień - bonusy dla małych odbiorców, którzy co prawda nie realizują bardzo wysokich obrotów, ale poprzez częstotliwość i regularność zamówień przyczyniają się do stabilizacji przepływów finansowych Zainteresowanego.

Wnioskodawca nadmienił, że postanowienia dotyczące bonusów uznaniowych mogą towarzyszyć postanowieniom o bonusach od obrotów. Może więc on przyznawać wyłącznie bonus od obrotów, wyłącznie bonus uznaniowy lub oba te bonusy. Na przykład kontrahent może otrzymywać bonus procentowy za przekroczenie określonej wartości obrotów oraz bonus za przedterminowe płatności.

Wysokość bonusów uznaniowych będzie określana kwotowo lub jako procent od obrotów.

Spółka podkreśliła, że wypłata bonusów zależy wyłącznie od dokonywania przez kontrahentów zakupów na warunkach określonych w umowach handlowych dotyczących dostaw. Umowy te dotyczą wyłącznie warunków dostaw towarów przez Zainteresowanego oraz zapłaty za towary przez kontrahenta i nie zawierają postanowień o jakichkolwiek świadczeniach odrębnych od dostaw. Jakiekolwiek dodatkowe działania kontrahenta nie mają wpływu na wypłatę bonusów.

W podsumowaniu Spółka wskazała, iż jedynym działaniem kontrahenta pozwalającym na uzyskanie bonusu jest dokonywanie zakupów jej towarów. Kontrahent nie otrzyma bonusu, jeśli nie będzie dokonywał zakupów jej towarów w okresie rozliczeniowym. Nie otrzyma go też, jeśli zrealizowany obrót będzie za niski - w przypadku bonusów od obrotu lub jeśli nie spełni warunków uznaniowych, np. będzie nieterminowo płacił za towary - w przypadku bonusów uznaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie przez nich opisanych we wniosku bonusów.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako nabywca usług świadczonych przez kontrahentów otrzymujących bonusy jest on uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez kontrahentów pod warunkiem, iż wypłata bonusów będzie następowała w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT. Za słusznością tego stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z ogólną interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. lLPP1/443 -210/07-2/BP), bonusy powinny być traktowane albo jako wynagrodzenie za świadczenie usług, albo jako rabaty zmniejszające obrót w zależności od możliwości powiązania ich z konkretną dostawą. W myśl tej interpretacji, jeśli nie jest możliwe powiązanie bonusu z konkretnymi dostawami oraz nie stanowi on bezpłatnego, nieekwiwalentnego świadczenia, to powinno się go traktować jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług przez podmiot otrzymujący bonus. Według Ministra, podejście to powinno mieć zastosowanie w sytuacjach, w których "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości, czy ilości sprzedanych towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób". Zgodnie z interpretacją w takich przypadkach należy uznać, że bonus ma związek z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem przez niego usług na rzecz wypłacającego. Konkludując, w myśl przytoczonej interpretacji bonusy takie jak przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Spółkę powinny być traktowane jako wypłata wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmioty otrzymujące bonusy.

Analogiczne stanowisko zajmują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2008 r. sygn. IPPP1/443 -760/08-2/AW, interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2008 r. sygn. IBPP/443 -1015/08/LSz, interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2008 r. sygn. IPPP1-443 -1406/08-2/JL, interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2009 r. sygn. ILPP2/443-1020/08 -2/AD i inne.). Organy twierdzą też, że świadczenie usług, za które wynagrodzeniem miałaby być wypłata bonusu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych i powinno być udokumentowane wystawieniem faktury VAT przez odbiorcę bonusu ze stawką 22% (m.in. interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2008 r. nr IPPP1/443-760/08-2/AW). Liczne interpretacje potwierdzają też prawo wypłacającego bonusy do odliczenia podatku naliczonego z faktur potwierdzających otrzymanie bonusów przez ich beneficjentów (m.in. interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2008 r. sygn. IPPP1-443-1406/08-2/JL).

W związku z powyższym Zainteresowany stwierdza, że będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur potwierdzających otrzymanie bonusów przez ich odbiorców.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z zasadami ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ze względu na fakt, iż otrzymanie wynagrodzenia w formie bonusów powinno być udokumentowane przez otrzymującego takie bonusy fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką VAT, Wnioskodawca powinien mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tych faktur, pod warunkiem, iż wypłata bonusów będzie następowała w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. W analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, gdyż jak zostało to wykazane wyżej, bonusy wypłacane przez Spółkę powinny być traktowane jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z sytuacji opisanej we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie przyznawał kontrahentom bonusy pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonego poziomu zakupów w ustalonym okresie rozliczeniowym. Będzie również przyznawał bonusy uznaniowe za terminowe płatności, dokonywanie płatności z wyprzedzeniem, płatności zaliczkowe, terminowe i sumienne dostarczanie Spółce dokumentacji dotyczącej dostaw, długotrwałą współpracę przyznawane po upływie określonego okresu współpracy (np. 2, 5, 10 lat) oraz częstotliwość zamówień.

Kontrahenci nie będą świadczyć na jego rzecz jakichkolwiek usług, natomiast jeżeli będą świadczyli takie usługi (w tym marketingowe, promocyjne czy reklamowe), będzie to przedmiotem oddzielnych umów.

W wydanej w dniu 26 października 2009 r. interpretacji indywidualnej, dotyczącej opodatkowania bonusów, których wysokość uzależniona jest od przebiegu współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym wskazano, iż w przypadku gdy kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz Wnioskodawcy przedmiotowe bonusy stanowią w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszające podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowych bonusów podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. i należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Zatem, faktury VAT dokumentujące otrzymanie ww. bonusów, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie będą stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawcy faktur nie świadczyli usług na rzecz Zainteresowanego. Tym samym, nie będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur VAT.

Wniosek w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusów, których wysokość uzależniona jest od przebiegu współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym oraz rozliczenia podatku z tytułu importu usług w momencie otrzymania od kontrahentów zagranicznych faktur lub not dokumentujących otrzymanie przez nich bonusów został rozstrzygnięty pismami z dnia 26 października 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl