ILPP2/443-982/09-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-982/09-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusów, których wysokość uzależniona jest od przebiegu współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusów, których wysokość uzależniona jest od przebiegu współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi inwestycję polegającą na budowie huty szkła. Docelowo zamierza on prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do szkła płaskiego. Zainteresowany ma zamiar przyznawać bonusy odbiorcom swoich towarów i usług.

Spółka zakłada, że będzie udzielała m.in. bonusów, których wysokość uzależniona będzie od przebiegu współpracy z danym kontrahentem w ustalonym okresie rozliczeniowym. W szczególności mogą to być bonusy przyznawane z tytułu realizacji określonego poziomu obrotów albo bonusy przyznawane przez nią uznaniowo. Bonusy takie będą uzależnione od całokształtu współpracy z kontrahentem.

Przebieg współpracy z Wnioskodawcą będzie jedynym czynnikiem wpływającym na uzyskanie bonusów przez kontrahentów. Otrzymanie bonusów nie będzie uzależnione od spełnienia przez nich żadnych dodatkowych warunków niż tylko od dokonywania zakupów towarów i usług Zainteresowanego na uzgodnionych warunkach handlowych. Bonusy będą wypłacane po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, pół roku lub rok). Spółka zamierza wypłacać je zarówno kontrahentom krajowym, jak i zagranicznym, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Wnioskodawca na mocy dodatkowych porozumień ustnych lub pisemnych zawieranych z kontrahentami może zlecać im wykonanie na jego rzecz usług związanych m.in. ze wsparciem sprzedaży jego towarów, reklamą i marketingiem oraz promocją. Rozliczenia z tytułu tych usług będą następowały niezależnie od bonusów. W związku z wypłatą bonusów może otrzymywać od kontrahentów dokumenty potwierdzające otrzymanie bonusów, w tym również faktury VAT. Mogą to być np. faktury opisane jako "premia pieniężna", "wynagrodzenie za usługi intensyfikacji sprzedaży", "bonus" itp., przy czym treść transakcji nie zależy od opisu na fakturze i w każdym przypadku chodzi o przyznanie zgodnie z opisanym stanem faktycznym.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż w zamian za udzielenie bonusów kontrahenci nie będą świadczyli na jej rzecz jakichkolwiek usług. Jeżeli kontrahenci będą świadczyli na rzecz Wnioskodawcy usługi, w tym usługi marketingowe, promocyjne, czy reklamowe to będzie to przedmiotem oddzielnych umów. Wynagrodzenie za wszelkie usługi świadczone na rzecz Spółki przez jej kontrahentów będzie przedmiotem ustaleń odrębnych od umów regulujących przyznawanie bonusów. Wynagrodzenie za takie usługi będzie wypłacane niezależnie od bonusów.

Zainteresowany nadmienił, że warunkiem wypłaty bonusów nie będzie zobowiązanie kontrahenta do dokonywania zakupów wyłącznie u niego, ani też posiadania całego asortymentu jego towarów, gdyż jest to niezgodne ze wspólnotowymi przepisami o konkurencji.

Wnioskodawca wskazał również, że odpowiedź na drugą część pytania, dotycząca PKWiU oraz opisu świadczonych usług jest bezprzedmiotowa z uwagi na brak usług świadczonych w zamian za bonusy.

Wnioskodawca będzie przyznawał kontrahentom bonusy pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonego poziomu zakupów w ustalonym okresie rozliczeniowym. Bonusy takie będą więc przyznawane wyłącznie w zależności od tego, czy dany kontrahent będzie nabywał towary Spółki oraz od tego, czy wolumen dokonywanych zakupów jej towarów przekroczy określoną wartość. Oprócz tego rodzaju bonusów Spółka będzie udzielała również bonusy o charakterze uznaniowym.

W zależności od treści uzgodnień Spółki z kontrahentami wysokość bonusów będzie kształtowana według jednej z wymienionych poniżej formuł:

1.

Kontrahent otrzyma bonus o stałej wysokości określonej kwotowo, jeśli określona progowa wartość zakupów w okresie rozliczeniowym zostanie przekroczona (niezależnie od kwoty, o jaką faktyczna wartość zakupów przekroczy wartość progową).

2.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym.

3.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym.

4.

Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek wysokości obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

5.

Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek kwoty, o którą faktyczna wartość obrotu przekroczyła wartość progową.

6.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

7.

Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym, powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu, o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

Wypłata przez Wnioskodawcę bonusów od obrotów będzie wynikała ze stosownych ustaleń z odbiorcami. W szczególności mogą to być ustalenia ustne z jego przedstawicielami handlowymi. Nie będzie on zawierał oddzielnych umów dotyczących bonusów. Postanowienia dotyczące bonusów będą określały wysokość poziomu (poziomów) obrotów, którego osiągnięcie warunkuje przyznanie bonusu oraz okres rozliczeniowy.

Bonusy uznaniowe będą to bonusy przyznawane w zależności od jakości współpracy z danym kontrahentem. Wypłata takich bonusów będzie przewidziana w ustaleniach z kontrahentami. Mogą to być w szczególności bonusy przyznawane za:

* wywiązywanie się przez kontrahenta ze wszystkich warunków umowy dostawy w danym okresie rozliczeniowym (terminowe płatności, odbiór towarów bez opóźnień itp.),

* dokonywanie płatności z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie, czy wskazanego na fakturze,

* płatności zaliczkowe,

* terminowe i sumienne dostarczanie Spółce dokumentacji dotyczącej dostaw (np. dokumentów eksportowych),

* długotrwałą współpracę - "bonusy jubileuszowe" przyznawane po upływie określonego okresu współpracy (np. 2, 5, 10 lat),

* częstotliwość zamówień - bonusy dla małych odbiorców, którzy co prawda nie realizują bardzo wysokich obrotów, ale poprzez częstotliwość i regularność zamówień przyczyniają się do stabilizacji przepływów finansowych Zainteresowanego.

Wnioskodawca nadmienił, że postanowienia dotyczące bonusów uznaniowych mogą towarzyszyć postanowieniom o bonusach od obrotów. Może więc on przyznawać wyłącznie bonus od obrotów, wyłącznie bonus uznaniowy lub oba te bonusy. Na przykład kontrahent może otrzymywać bonus procentowy za przekroczenie określonej wartości obrotów oraz bonus za przedterminowe płatności.

Wysokość bonusów uznaniowych będzie określana kwotowo lub jako procent od obrotów.

Spółka podkreśliła, że wypłata bonusów zależy wyłącznie od dokonywania przez kontrahentów zakupów na warunkach określonych w umowach handlowych dotyczących dostaw. Umowy te dotyczą wyłącznie warunków dostaw towarów przez Zainteresowanego oraz zapłaty za towary przez kontrahenta i nie zawierają postanowień o jakichkolwiek świadczeniach odrębnych od dostaw. Jakiekolwiek dodatkowe działania kontrahenta nie mają wpływu na wypłatę bonusów.

W podsumowaniu Spółka wskazała, iż jedynym działaniem kontrahenta pozwalającym na uzyskanie bonusu jest dokonywanie zakupów jej towarów. Kontrahent nie otrzyma bonusu, jeśli nie będzie dokonywał zakupów jej towarów w okresie rozliczeniowym. Nie otrzyma go też, jeśli zrealizowany obrót będzie za niski - w przypadku bonusów od obrotu lub jeśli nie spełni warunków uznaniowych, np. będzie nieterminowo płacił za towary - w przypadku bonusów uznaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy bonusy udzielane przez Spółkę, których wysokość uzależniona jest od przebiegu współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym stanowią świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy też w opisanym zdarzeniu przyszłym wypłata bonusów powinna być traktowana jako udzielenie rabatów (bonifikat, opustów, skont) w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, bonusy, które będą wypłacane na rzecz kontrahentów będą stanowiły wynagrodzenie za wykonanie usług polegających w szczególności na:

nbspnbspnbspnbsp (i)zakupie określonych towarów w określonym czasie oraz zakupie towarów w określonej ilości lub wartości w danym okresie, które ma bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży osiągany przez Spółkę,

nbspnbspnbspnbsp (ii)określonym zachowaniu kontrahentów, które podejmują oni w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów Zainteresowanego i którego jest on beneficjentem.

W konsekwencji, bonusy wypłacane przez Wnioskodawcę będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane wystawianą przez kontrahentów fakturą VAT. Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy o VAT, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których nabywcom wypłacane są tzw. bonusy. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania bonusów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie bonusy zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują sytuacje, gdzie bonus jest wypłacany z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, czy też z tytułu innych zachowań dokonywanych na rzecz sprzedawcy przez nabywcę i bonus ten nie jest związany z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacony bonus związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taki bonus, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje na rzecz swoich kontrahentów dostaw towarów. Podstawą współpracy między nim i kontrahentami są porozumienia handlowe, określające w sposób kompleksowy warunki wzajemnej współpracy gospodarczej. W ich ramach Zainteresowany zobowiązuje się do przyznania kontrahentom bonusów m.in. z tytułu i pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonej wartości zakupów towarów od Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Bonusy te są wypłacane w okresach rozliczeniowych i mają na celu utrwalenie współpracy handlowej między Wnioskodawcą i kontrahentami. W przypadku braku realizacji świadczenia przez kontrahentów, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia (bonus nie zostaje przyznany).

Na podstawie powyższego, w opinii Spółki należy uznać, iż wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z konkretną dostawą. Wypłacając bonus Zainteresowany nagradza kupującego za dokonanie zakupu określonych towarów w określonym czasie oraz za inne zachowania podejmowane przez kupującego w celu intensyfikacji sprzedaży jego towarów. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego kontrahent Spółki jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci bonusu) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Zdaniem Spółki wypłata bonusu nie jest rabatem (bonifikatą, opustem, skontem) w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Dlatego też nie powinna ona obniżyć obrotu (podstawy opodatkowania) z tytułu dokonanych dostaw towarów na rzecz kontrahentów o wartość wypłaconych im bonusów. Nie ma również obowiązku wystawiania faktur korygujących wartość dokonywanych dostaw towarów o wysokość wypłaconych bonusów.

O zasadności stanowiska Wnioskodawcy świadczy w szczególności odmienność instytucji prawnych rabatu i bonusu. Zainteresowany będzie kształtował warunki współpracy handlowej ze swoimi kontrahentami w sposób odpowiadający obu stronom. W szczególności może przyznawać niektórym kontrahentom bonusy uzależnione od wysokości obrotów osiągniętych w ustalonym okresie rozliczeniowym czy też przebiegu wzajemnej współpracy. Może również zdecydować się na ustalenie innych zasad współpracy i przyznawanie części kontrahentów rabatów (opustów, bonifikat, skont) w odniesieniu do konkretnych dostaw towarów. Skoro jednak strony zdecydują się na formę współpracy polegającą na wypłacie przez Spółkę bonusów, to nie ma podstaw do twierdzenia, że powinny one być traktowane tak samo jak rabaty (bonifikaty, opusty, skonta). Intencją stron będzie w takim wypadku wypłata bonusu, który z założenia jest zupełnie odmienną instytucją prawną od rabatu (bonifikaty, opustu, skonta). Udzielenie rabatu podlega bowiem na tym, że sprzedawca decyduje się obniżyć cenę świadczonych usług lub sprzedawanych towarów - de facto udzielanie rabatu polega na matematycznym zmniejszeniu ceny. Wypłata bonusu polega natomiast na tym, że sprzedawca w zamian za zakup określonej ilości towarów decyduje się udzielić kupującemu swoistej "nagrody". Nagroda ta może polegać na wypłaceniu pieniędzy, ale może również mieć formę rzeczową np. przekazania określonej ilości produktów. W związku z tym nie można stwierdzić, że wypłata bonusu jest jednoznaczna z udzieleniem rabatu.

O braku możliwości zakwalifikowania bonusu jako rabatu świadczy fakt, że uzyskanie bonusu jest oderwane od konkretnego zakupu towarów. Uzyskanie bonusu uzależnione będzie bowiem wyłącznie od osiągnięcia przez kontrahentów określonego poziomu zakupów lub całokształtu ich współpracy z Wnioskodawcą i nie ma związku z konkretną dostawą. Skutkiem tego bonus nie może zostać potraktowany jako pomniejszający podstawę opodatkowania rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Inne stanowisko w tym zakresie byłoby sprzeczne ze stanowiskiem Ministra Finansów (pismo z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812 -1222/2004/AP/4026), który stwierdził, że w przypadku, gdy bonus nie jest związany z konkretną dostawą towarów, to nie jest możliwe potraktowanie go jako rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy).

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione będą od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zamierza udzielać bonusów, których wysokość uzależniona będzie od przebiegu współpracy z danym kontrahentem w ustalonym okresie rozliczeniowym. W szczególności mogą to być bonusy przyznawane z tytułu realizacji określonego poziomu obrotów albo bonusy przyznawane przez nią uznaniowo. Bonusy takie będą uzależnione od całokształtu współpracy z kontrahentem.

Przebieg współpracy z Wnioskodawcą będzie jedynym czynnikiem wpływającym na uzyskanie bonusów przez kontrahentów. Otrzymanie bonusów nie będzie uzależnione od spełnienia przez nich żadnych dodatkowych warunków niż tylko od dokonywania zakupów towarów i usług Zainteresowanego na uzgodnionych warunkach handlowych. Bonusy będą wypłacane po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, pół roku lub rok). Spółka zamierza wypłacać je zarówno kontrahentom krajowym, jak i zagranicznym, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Wnioskodawca na mocy dodatkowych porozumień ustnych lub pisemnych zawieranych z kontrahentami może zlecać im wykonanie na jego rzecz usług związanych m.in. ze wsparciem sprzedaży jego towarów, reklamą i marketingiem oraz promocją. Rozliczenia z tytułu tych usług będą następowały niezależnie od bonusów.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał m.in., że kontrahenci nie będą świadczyć na rzecz Spółki jakichkolwiek usług, natomiast jeżeli będą świadczyli takie usługi (w tym marketingowe, promocyjne czy reklamowe), będzie to przedmiotem oddzielnych umów. Ponadto Spółka zaznaczyła, że jedynym działaniem kontrahenta pozwalającym na uzyskanie bonusu jest dokonywanie zakupów jej towarów. Kontrahent nie otrzyma bonusu, jeśli nie będzie dokonywał zakupów towarów Spółki w okresie rozliczeniowym. Nie otrzyma go też, jeśli zrealizowany obrót będzie za niski - w przypadku bonusów od obrotu lub jeśli nie spełni warunków uznaniowych, np. będzie nieterminowo płacił za towary - w przypadku bonusów uznaniowych.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ustalana progowo od wartości dokonanych zakupów w danym okresie rozliczeniowym lub progowo powiększona o odsetek wartości obrotu o jaką faktycznie zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

Ponadto, Zainteresowany będzie przyznawał bonusy uznaniowe za terminowe płatności, dokonywanie płatności z wyprzedzeniem, płatności zaliczkowe, terminowe i sumienne dostarczanie Spółce dokumentacji dotyczącej dostaw, długotrwałą współpracę przyznawane po upływie określonego okresu współpracy (np. 2, 5, 10 lat) oraz częstotliwość zamówień.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że bonusy wypłacone przez Zainteresowanego na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający go do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąca, kwartału, półrocza lub roku). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość bonusów jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów i kształtowana progowo od wartości dokonanych zakupów w danym okresie rozliczeniowym lub progowo powiększona o odsetek wartości obrotu o jaką faktycznie zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych. Wysokość bonusów uznaniowych będzie określana kwotowo lub jako procent od obrotów. W związku z tym bonusy za terminowe płatności, dokonywanie płatności z wyprzedzeniem, płatności zaliczkowe, a także terminowe dostarczanie dokumentacji można bez trudu przypisać do konkretnych dostaw. Z kolei, w przypadku bonusów jubileuszowych można stwierdzić jaka w danym okresie była liczba dostaw z danym kontrahentem, a tym samym przyporządkować bonus do konkretnych transakcji. Również częstotliwość obrotów odnosi się do konkretnej liczby transakcji, a także do danego okresu. Bez określenia liczby dostaw i odniesienia ich do danego przedziału czasowego niemożliwym byłoby bowiem stwierdzić czy transakcje są częstotliwe czy też nie.

Zatem, przedmiotowy rabat, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będzie do obniżenia ceny towarów. Spółka będzie miała możliwości ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat będzie mógł być przyporządkowany do konkretnej dostawy.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz Wnioskodawcy.

Oznacza to zatem, że nie świadczą oni wobec Spółki usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowe bonusy stanowią w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowych bonusów podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia. W związku z tym powyższe bonusy nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymanie bonusów oraz rozliczenia podatku z tytułu importu usług w momencie otrzymania od kontrahentów zagranicznych faktur lub not dokumentujących otrzymanie przez nich bonusów został rozstrzygnięty pismami z dnia 26 października 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl