ILPP2/443-98/10-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-98/10-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 21 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), w którym doprecyzowano zaistniały stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów farmaceutycznych i medycznych. W ramach prowadzonej działalności nabywa wyroby farmaceutyczne, a następnie dokonuje ich sprzedaży do aptek. Na podstawie zawartych umów handlowych wypłaca on swoim kontrahentom premie pieniężne, które są uzależnione od warunków określonych w umowie, takich jak: osiągnięcie pewnego ustalonego obrotu w miesiącu, terminowe lub przedterminowe regulowanie należności, stała współpraca handlowa. Wypłata premii nie wpływa na wysokość cen towarów i nie dotyczy konkretnej dostawy, ponieważ stanowi ona rodzaj nagrody za dobrą współpracę i spełnienie dodatkowych warunków umowy. Kontrahent nie jest zobowiązany do powstrzymywania się od zakupów u innego podmiotu oraz do eksponowania towaru Zainteresowanego.

W uzupełnieniu Spółka wskazała, że:

* w zamian za udzielenie premii pieniężnej kontrahent nie świadczy żadnych usług, jest to premia za obrót w miesiącu i terminowe regulowanie należności,

* warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu w miesiącu i terminowe regulowanie należności,

* wysokość premii ustalana jest procentowo, w zależności od terminowego lub przedterminowego uregulowania należności za zakupiony towar,

* w sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie reguluje należności w terminie lub nie osiągnie określonego obrotu, premia pieniężna nie jest wypłacana,

* wypłacane premie mają wyłącznie charakter pieniężny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa, premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzi on działalność jako hurtownia wyrobów farmaceutycznych i medycznych oraz dokonuje sprzedaży do aptek. Odbiorca otrzymuje premię pieniężną za osiągnięcie obrotu ustalonego w umowie oraz za terminowe i przedterminowe uregulowanie należności za zakupiony towar.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może zatem wystąpić sytuacja, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towarów i świadczenie usług. Dokonywanie zakupów u kontrahenta jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, dlatego nie można uznać zrealizowania określonego obrotu, terminowej zapłaty za świadczenie usług. Czynności stanowiące dostawę towarów nie powinny przez ich zsumowanie przekształcać się w usługę.

W ocenie Zainteresowanego, premia pieniężna nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług i w związku z tym, nie należy wystawiać faktur korygujących zakup towaru, a tylko noty uznaniowe na kwotę udzielonej premii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą towaru i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów farmaceutycznych i medycznych, w ramach której nabywa wyroby farmaceutyczne, a następnie dokonuje ich sprzedaży do aptek. Na podstawie zawartych umów handlowych wypłaca on swoim kontrahentom premie pieniężne, które są uzależnione od osiągnięcia pewnego ustalonego obrotu w miesiącu, terminowego lub przedterminowego regulowania należności oraz stałej współpracy handlowej.

Wypłata premii stanowi, zdaniem Spółki, rodzaj nagrody za dobrą współpracę i spełnienie dodatkowych warunków umowy. Otrzymujący premię nie jest zobowiązany do powstrzymywania się od zakupów u innego podmiotu oraz do eksponowania towaru.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że: w zamian za udzielenie premii pieniężnej kontrahent nie świadczy żadnych usług; jest to premia za obrót w miesiącu i terminowe regulowanie należności; warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu w miesiącu i terminowe regulowanie należności; wysokość premii ustalana jest procentowo, w zależności od terminowego lub przedterminowego uregulowania należności za zakupiony towar; w sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie reguluje należności w terminie lub nie osiągnie określonego obrotu, premia pieniężna nie jest wypłacana. Wypłacane premie mają wyłącznie charakter pieniężny.

Z powyższego wynika, iż otrzymujący premię pieniężną, nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Wnioskodawcę koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu np. intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym, otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonywania zakupów czy też terminowego regulowania należności.

Ze stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany wypłaca premie z tytułu osiągnięcia pewnego ustalonego obrotu w miesiącu, terminowego lub przedterminowego regulowania należności oraz stałej współpracy handlowej. Wysokość premii zróżnicowana jest w zależności od terminowego bądź przedterminowego uregulowania należności za zakupiony towar.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający ich do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów, dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąc), oraz terminowego uregulowania należności. Wypłata premii następuje po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotu oraz terminowej zapłaty za dokonane zakupy i odnosi się generalnie do całości zakupów zrealizowanych u dostawcy.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, wypłacana premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. W celu udokumentowania udzielonego rabatu Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą zgodnie z § 13 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl