ILPP2/443-979/11-4/AKr - Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług organizacji zamkniętych szkoleń dla pracowników samorządowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-979/11-4/AKr Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług organizacji zamkniętych szkoleń dla pracowników samorządowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 12 września 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na terenie kraju na podstawie ustawy - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) pod nazwą "A". Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z PKD głównym przedmiotem działalności jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.222). Obok głównej działalności Wnioskodawczyni prowadzi również działalność szkoleniową (PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane). Działalność gospodarczą prowadzi osobiście. W zakresie edukacji polega ona głównie na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń zamkniętych dla pracowników samorządowych. Stroną zamawiającą usługę jest gmina, wybór oferenta na prowadzenie szkolenia następuje zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych (zamówienie do 14.000 Euro). Uczestnikami tych szkoleń są osoby dorosłe, pracownicy gminy. Prowadzone przez Zainteresowaną szkolenia dotyczą problematyki związanej z finansami publicznymi tj. - kontrola zarządcza, naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zamówienia publiczne, rachunkowość budżetowa. Przedmiotowe szkolenia mają na celu uzyskanie przez biorących udział w szkoleniu fachowej wiedzy z zakresu finansów publicznych. Gmina dokonuje zapłaty ze środków publicznych na podstawie wystawionej przez zleceniobiorcę faktury VAT.

W złożonym w dniu 12 września 2011 r. uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana oświadczyła, iż:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,

* nie świadczy usług w zakresie kształcenia lub wychowania,

* przedmiotowe usługi mają związek z branżą (tj. administracja publiczna) oraz z wykonywanym zawodem (były skarbnik województwa). Mają one na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (pracownicy samorządowi),

* świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

* w zakresie przedmiotowych usług nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* świadczone przez Zainteresowaną usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż oczekuje jednego rozstrzygnięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle znowelizowanej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0) świadczonych przez Wnioskodawczynię osobiście w formie szkoleń zamkniętych będą podlegały od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Zainteresowaną osobiście usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.59.19.0) we wszystkich formach edukacyjnych, świetle nowych uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).

Po pierwsze - szkolenia z zakresu kontroli zarządczej, naruszenia dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, rachunkowości budżetowej dotyczą sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządów terytorialnych, jednostek budżetowych. Pracownicy samorządowi mają obowiązek podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. W ocenie Wnioskodawczyni szkolenia te mają charakter usług kształcenia zawodowego mających na celu uzyskanie lub uaktualnienie fachowej wiedzy, jak również podniesienie kwalifikacji zawodowych.

Po drugie - szkolenie te są w 100% sfinansowane (płacone na podstawie wystawionej faktury VAT) ze środków budżetu gminy, tj. ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że od momentu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie, nie przeprowadziła szkoleń dla sektora samorządowego, stąd zdarzenia przyszłe - zero.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zauważa się, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło ww. rozporządzenie Rady nr 1777/2005.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na działalności szkoleniowej (PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane). Polega ona głównie na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń zamkniętych dla pracowników samorządowych. Stroną zamawiającą usługę jest gmina. Uczestnikami szkoleń są osoby dorosłe, pracownicy gminy. Prowadzone przez Zainteresowaną szkolenia dotyczą problematyki związanej z finansami publicznymi tj. - kontrola zarządcza, naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zamówienia publiczne, rachunkowość budżetowa.

Zainteresowana nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Nie świadczy usług w zakresie kształcenia lub wychowania.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawczyni - jak sama wskazała - nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia lub wychowania nie może korzystać w zakresie przedmiotowych usług ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W zakresie, w jakim świadczone przez Zainteresowaną usługi będące przedmiotem wniosku nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ze względu na nie wypełnienie powyższych wymogów, należy określić, czy mogą korzystać ze zwolnienia przedstawionego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż powadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia mają na celu uzyskanie przez biorących udział w szkoleniu fachowej wiedzy z zakresu finansów publicznych. Przedmiotowe usługi mają związek z branżą (tj. administracja publiczna) oraz z wykonywanym zawodem (były skarbnik województwa). Mają one na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (pracownicy samorządowi). Świadczone przez Zainteresowaną usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych.

Zatem, od dnia 1 stycznia 2011 r. prowadzone przez Wnioskodawczynię osobiście usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji w formie szkoleń zamkniętych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl