ILPP2/443-973/10-5/MR - Brak możliwości odzyskania przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-973/10-5/MR Brak możliwości odzyskania przez uczelnię podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.), z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii dla potrzeb Politechniki z zastosowaniem nowoczesnych technologii i know-how" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii dla potrzeb Politechniki z zastosowaniem nowoczesnych technologii i know-how". Wniosek uzupełniono pismami z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) w sprawie terminu wydania interpretacji, z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty oraz z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Politechnika) jest jednostką sektora finansów publicznych. Politechnika otrzymuje dotacje z budżetu państwa oraz prowadzi również odpłatną działalność gospodarczą, nie podlega rejestracji w KRS.

Działalność prowadzi od dnia 24 maja 1945 r. na podstawie Dekretu o utworzeniu Politechniki (Dz. U. 21/1945 poz. 120) w zakresie:

* usług edukacyjnych (PKWiU 85.42),

* usług naukowo-badawczych (PKWiU 72.1),

* usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 71),

* działalności niepodlegającej podatkowi VAT - badania finansowane z dotacji.

Politechnika jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie świadczonych usług szkolnictwa wyższego technicznego i zawodowego (PKWiU 85.42).

Politechnika w ramach funduszu europejskiego: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, program operacyjny: Regionalny Program Operacyjny Województwa x na lata 2007-2013, oś Priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie: działanie II.9 Odnawialne źródła energii, ma zamiar uczestniczyć w projekcie związanym z dofinansowaniem pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii dla potrzeb Politechniki z zastosowaniem nowoczesnych technologii i know-how".

Krótkie streszczenie projektu:

Planowana instalacja energetyczna wykorzystująca odnawialne źródła energii zaprojektowana została, jako komponent systemu modernizacji budynku Wydziału. Głównym założeniem projektu jest częściowe pokrycie potrzeb energetycznych budynku za pomocą przyjaznej środowisku instalacji opartej o wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych. Takie rozwiązanie umożliwia generację wszechstronnej w zastosowaniach i łatwej do przesyłu energii elektrycznej. Dodatkowo uzyskana energia będzie wykorzystana bezpośrednio w miejscu jej generacji, co podniesie niezależność energetyczną budynku. Ze względu na specyfikę zastosowanego źródła największa ilość energii będzie dostępna w godzinach szczytu energetycznego, które jednocześnie są godzinami pracy naukowej i dydaktycznej. Takie rozwiązanie umożliwia również częściowe wykorzystanie istniejącej instalacji energetycznej budynku a jednocześnie jest komplementarne z wykonanym wcześniej projektem termomodernizacji. Wreszcie moduły słoneczne montowane ponad przezroczystym dachem audytorium stanowią użyteczny system redukcji promieniowania bezpośredniego, przy niewielkim zmniejszeniu natężenia światła pochodzącego od promieniowania rozproszonego. Rozwiązania tego typu są szeroko stosowane w budynkach użyteczności publicznej.

W okresie realizacji projektu nie przewiduje się wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie przewiduje się również sprzedaży rezultatów projektu.

Politechnika przyjęła zatem we wniosku o dofinansowanie wspomnianego projektu podatek VAT jako w całości kwalifikowany, gdyż w tym przypadku brak jest możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak i mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że Politechnika korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie świadczonych usług szkolnictwa wyższego technicznego i zawodowego (PKWiU 85.42 - 2008 r.), usługi te mieszczą się w grupowaniu ex 80 z 1997 r.

W związku z realizacją projektu przez Politechnikę o dofinansowanie wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu inwestycyjnego pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii dla potrzeb Politechniki z zastosowaniem nowoczesnych technologii i know-how" może być odzyskany przez Politechnikę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi. w art. 86 ust. 1 ustawy 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 353 z późn. zm.) określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Kierując się wykładnią ustawy o VAT dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od dnia 1 stycznia 2007 r. - Dyrektywy 2006/12/WE) należy przyjąć, że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną.

Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione są dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez Beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem w przypadku opisanego projektu nie będzie spełniony warunek drugi a co za tym idzie Politechnika nie będzie miała możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony, ponieważ Uczelnia nie będzie wykorzystywała nabytych towarów i usług w związku z realizacją projektu do wykonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do celów edukacyjno-dydaktycznych. Zgodnie z ustawą VAT, usługi edukacyjne objęte są zwolnieniem od podatku. Politechnika kwalifikując VAT ma świadomość niemożliwości dokonywania czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem, w związku z planowanym projektem w okresie, w którym możliwe byłoby odliczenie podatku naliczonego nie będzie prowadzona żadna działalność opodatkowana, czyli nie będzie dokonywanej sprzedaży opodatkowanej. Przychodami będą jedynie opłaty wnoszone przez studentów za studia.

Reasumując, nabycia towarów i usług objętych projektem nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w okresie realizacji projektu. Nie przewiduje się również sprzedaży rezultatów projektu. w związku z powyższym Politechnika nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy, symbol ex oznacza, że stawka podatku lub zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. w związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych, zarejestrowaną w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT. Politechnika korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie świadczonych usług szkolnictwa wyższego technicznego i zawodowego (PKWiU 85.42 z 2008 r., PKWiU ex-80 z 1997 r.). Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w projekcie związanym z dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, program operacyjny: Regionalny Program Operacyjny Województwa x na lata 2007-2013, oś Priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie: działanie II.9 Odnawialne źródła energii - pn. "Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii dla potrzeb Politechniki z zastosowaniem nowoczesnych technologii i know-how". Planowana instalacja energetyczna wykorzystująca odnawialne źródła energii zaprojektowana została, jako komponent systemu modernizacji budynku Wydziału. Głównym założeniem projektu jest częściowe pokrycie potrzeb energetycznych budynku za pomocą przyjaznej środowisku instalacji opartej o wykorzystanie ogniw fotowoltaicznych. Uczelnia nie będzie wykorzystywała nabytych towarów i usług w związku z realizacją projektu do wykonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do celów edukacyjno-dydaktycznych. Nie przewiduje się również sprzedaży rezultatów projektu.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż Politechnika nie będzie wykorzystywała nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a jedynie do czynności zwolnionych od tego podatku, nie będzie miała prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo, na mocy art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) - niniejsza interpretacja rozstrzyga sprawę będącą przedmiotem wniosku, wyłącznie w oparciu o przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest natomiast władny do analizy tego zagadnienia na gruncie innych przepisów prawa, poza "systemem VAT".

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia ponadto, iż stosownie do postanowień art. 14d Ordynacji podatkowej, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl