ILPP2/443-973/09-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-973/09-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy - jest samorządową instytucją kultury, która prowadzi działalność w zakresie rozwijania i zaspakajania potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców Miasta i Gminy oraz upowszechniania wiedzy i nauki.

Cała działalność biblioteczna jest finansowana z dotacji Urzędu Miasta i Gminy, ale także z wpływów prowadzonej niewielkiej działalności gospodarczej jaką jest: wynajem pracowni plastycznej oraz usługi ksero i informatyczne (sprzedaż dyskietek i płyt komputerowych) - roczny dochód z ww. działalności w 2008 r. wynosił 1.646,88 zł.

Od dnia 1 lipca 2009 r. Biblioteka została zarejestrowana jako płatnik podatku od towarów i usług, w związku z tym jest zobowiązana do rozliczania podatku VAT od świadczonych usług z działalności gospodarczej, ale także ma możliwość ten podatek odliczać od zakupów służących sprzedaży opodatkowanej.

Działalność statutowa, którą zajmuje się Zainteresowany jest całkowicie zwolniona z podatku VAT (PKD 9251A), a ponieważ jest ona w całości finansowana z dotacji, która to dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, to nie można jej wliczyć do obrotu. W związku z tym Wnioskodawca wskazał, iż ma problem z odliczaniem podatku VAT naliczonego od zakupów, które dotyczą działalności statutowej i opodatkowanej, ponieważ nie może ustalić wskaźnika proporcji, gdyż nie występuje u niego sprzedaż zwolniona. Wnioskodawca zastosował więc inne rozwiązanie, a mianowicie wydatki na zakup towarów i usług dotyczące sprzedaży opodatkowanej powinny być odliczone proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej (opodatkowanej), co stanowi 8,25% budynku Biblioteki.

Wyliczenie:

* powierzchnia całkowita budynku biblioteki 853,27 m 2, tj. 100,00%

* powierzchnia, na której funkcjonuje wyłącznie biblioteka 622,59 m 2, tj. 72,96%

* powierzchnia zajmowana przez działalność gospodarczą 70,38 m 2, tj. 8,25%

* powierzchnia, na której realizowane są zadania związane z biblioteką i działalnością gospodarczą 160,30 m 2, tj. 18,78%

W związku z powyższym Biblioteka przyjęła, że wszystkie zakupy opodatkowane podatkiem VAT, a dotyczące sprzedaży bibliotecznej i opodatkowanej może odliczyć od podatku należnego o 8,25%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo obniża podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki o 8,25%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęty sposób odliczenia podatku VAT od wydatków, których nie można precyzyjnie przyporządkować działalności gospodarczej lub administrowaniu biblioteki jest najbardziej prawidłowy, ponieważ jest przejrzysty i jasno widać, że dotyczy tylko i wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. do czynności, które generują podatek należny.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W art. 90 ust. 2 ustawy postanowiono, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z powyższego wynika, że przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (nie stanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy - jest samorządową instytucją kultury, która prowadzi działalność statutową w zakresie rozwijania i zaspakajania potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców Miasta i Gminy oraz upowszechniania wiedzy i nauki. Cała działalność biblioteczna jest finansowana z dotacji Urzędu Miasta i Gminy. Poza działalnością statutową Zainteresowany prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą jaką jest: wynajem pracowni plastycznej oraz usługi ksero i informatyczne. W związku z tym, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT jest on zobowiązany do rozliczania podatku VAT od ww. usług, ale także ma możliwość ten podatek odliczać od zakupów służących sprzedaży opodatkowanej.

Odnosząc powyższe przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT oraz czynności statutowe niepodlegające podatkowi VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia nie ma zastosowania art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, bowiem czynności niepodlegające opodatkowaniu nie wchodzą do wyliczenia proporcji, o której mowa w ww. artykule.

Wskazać jednak należy, iż w przypadku dokonywania przez Zainteresowanego zakupów służących zarówno działalności statutowej - niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, jak i czynnościom podlegającym tej ustawie, w odniesieniu do części zakupów służących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, wystąpi prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ponoszonych wydatków w części związanej z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności statutowej i opodatkowanej działalności gospodarczej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Podatnik uwzględniając np. specyfikę i indywidualne cechy tej działalności.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w celu realizacji przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego zastosował następujące rozwiązanie, a mianowicie wydatki na zakup towarów i usług dotyczące działalności bibliotecznej (statutowej) i opodatkowanej powinny być odliczone proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej (opodatkowanej), co stanowi 8,25% budynku Biblioteki.

Wskazać należy, iż przyjęty przez Bibliotekę sposób odliczania podatku naliczonego od wydatków dotyczących działalności opodatkowanej i statutowej w opinii tut. Organu nie jest nieprawidłowy, jeżeli metoda ta stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących tej części działalności jednostki. Zatem Zainteresowany może odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki służące sprzedaży opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu według wyliczonego przez Bibliotekę klucza, tj. w wysokości udziału powierzchni zajmowanej na prowadzenie opodatkowanej działalności gospodarczej w całkowitej powierzchni budynku biblioteki, czyli 8.25%.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w przypadku zakupów towarów i usług, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej, Zainteresowanemu przysługuje - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia całego podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących te wydatki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl