ILPP2/443-972/09-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-972/09-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o doprecyzowanie opisu zawartego we wniosku oraz wskazanie ilości oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni kupiła w 2006 r. od firmy deweloperskiej nowowybudowany lokal użytkowy (pierwsze zasiedlenie), w którym prowadzi działalność gospodarczą (sklep spożywczy). Zainteresowanej wystawiono fakturę ze stawką 22% VAT. W 2009 r. Wnioskodawczyni sprzedaje ww. lokal i wystawia fakturę VAT ze stawką zwolnioną, powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towaru i usług. Zainteresowana nie korzystała ze zwolnienia od podatku i nie wybrała opodatkowania ze stawką 22% - art. 43 ust. 10 ww. ustawy, tzn. nie złożyła oświadczenia o sprzedaży lokalu użytkowego ze stawką 22% przed dniem wystawienia faktury sprzedaży. Wnioskodawczyni zamierza dokonać korekty podatku naliczonego od zakupu lokalu użytkowego, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, w wysokości 7/10 podatku naliczonego. Podatek VAT (7/10) naliczony nie odliczony, jej zdaniem, należy zaliczyć w koszty do Księgi Przychodów i Rozchodów.

Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o potwierdzenie sposobu rozliczenia sprzedaży ww. lokalu użytkowego. Oświadczyła, że jest jedynym właścicielem lokalu i rozlicza się na ogólnych zasadach, czyli wg Księgi Przychodów i Rozchodów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana poinformowała, że:

* w stosunku do przedmiotowego lokalu użytkowego przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i z prawa tego skorzystała,

* lokal użytkowy zakupiła w stanie surowym, poniosła wydatki na jego wykończenie, które nie przekroczyły 30% wartości zakupu nieruchomości,

* od wydatków na ulepszenie lokalu, również skorzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny - sprzedaż dwóch lokali użytkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo rozliczyła sprzedaż lokalu użytkowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nowe zmiany w przepisach podatku VAT obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r. pozwalają na wystawienie faktury VAT na sprzedaż lokalu użytkowego ze zwolnieniem od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni zakupiła w 2006 r. w ramach pierwszego zasiedlenia od firmy deweloperskiej nowowybudowany lokal użytkowy, w którym prowadzi działalność gospodarczą (sklep spożywczy). Zainteresowanej wystawiono fakturę ze stawką 22% VAT. W 2009 r. Wnioskodawczyni sprzedaje ww. lokal (lokale) i wystawia fakturę VAT korzystając ze zwolnienia od podatku, powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towaru i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22% (...). Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika także, iż Wnioskodawczyni przedmiotowy lokal zakupiła w 2006 r. od firmy deweloperskiej w ramach pierwszego zasiedlenia. Wobec powyższego pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą przedmiotowego lokalu (lokali) upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, w stosunku do tego lokalu (lokali) Zainteresowanej przysługiwało prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawczyni poniosła również wydatki na jego (ich) wykończenie, które nie przekroczyły 30% wartości zakupu nieruchomości, a od wydatków na ulepszenie lokalu (lokali), również skorzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

W świetle powyższego, w niniejszej sprawie, przy realizacji przez Wnioskodawczynię dostawy lokalu użytkowego (lokali użytkowych), nie może być mowy o pierwszym zasiedleniu, bowiem nie jest to dostawa następująca na rzecz pierwszego użytkownika w wykonaniu czynności opodatkowanych po wybudowaniu budynku, w którym przedmiotowy lokal się znajduje. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu (lokali), w którym Zainteresowana prowadzi sklep spożywczy, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że przedmiotowa dostawa podlega zwolnieniu od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni miała prawo zrezygnować z przysługującego zwolnienia i opodatkować przedmiotową czynność, jednakże w sytuacji, gdy skorzystała ze zwolnienia od podatku zobowiązana jest do dokonania korekty odliczonego przy nabyciu nieruchomości podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl przepisu art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (...) - art. 91 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 91. ust. 6 ustawy, w przypadku, gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Wyżej powołane regulacje art. 91 ustawy mają także odpowiednie zastosowanie w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Reasumując, w przypadku, gdy nabyty przez Wnioskodawczynię lokal użytkowy (lokale użytkowe) zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji stosownie do przepisów o podatku dochodowym, od którego dokonano odliczenia podatku naliczonego został sprzedany, jako zwolniony od podatku (stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy) wówczas - zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy - należy objąć go wynikającym ze wskazanego przepisu okresem korekty (rocznym w przypadku lokalu o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł lub 10-letnim w przypadku lokalu o wartości przekraczającej wspomnianą kwotę). Wobec powyższego, Zainteresowana zobowiązana jest, w stosunku do zakupionego (zakupionych) w 2006 r. lokalu (lokali), do dokonania korekty w wysokości 7/10 wartości podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Wskazać ponadto należy, że wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z ulepszeniem środków trwałych (także w postaci poniesionych wydatków na wykończenie lokalu) zastosowanie znajdą zasady wynikające z art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Ulepszenie środka trwałego należy zatem traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem, tj. zaliczenie podatku w koszty do Księgi Przychodów i Rozchodów - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl