ILPP2/443-96/11-3/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-96/11-3/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz dodatkowe pytanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy świadczy usługi komunalne: usługi związane z opróżnianiem szamb sklasyfikowane, według klasyfikacji PKWiU z 2008 r., pod symbolem 37.00.12 oraz związane z osadami ze ścieków kanalizacyjnych sklasyfikowane pod symbolem 37.00.20.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż świadczy usługi asenizacyjne, tzn. opróżnia szamba ze ścieków kanalizacyjnych pochodzących z gospodarstw domowych, jak również świadczy usługi wywozu ścieków przemysłowych dla podmiotów gospodarczych, które potem wywożone są przez tabor asenizacyjny bezpośrednio do punktów zlewnych, tzn. do oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT po 1 stycznia 2011 r. zastosować do usług, które Wnioskodawca wykonuje.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia 31 grudnia 2010 r. dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka wynosi 7%. W załączniku tym pod pozycją 153 wymieniono usługi o symbolu PKWIU 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. Dla usług opróżniania szamb właściwy jest symbol PKWiU 90.00.12, a to oznacza, że wchodzą one w zakres grupy 90.0, do której zgodnie z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy również ma zastosowanie stawka 7%, a dla osadów ze ścieków kanalizacyjnych właściwy jest symbol PKWiU 90.01.20 i one też wchodzą w zakres grupy 90.0, do której również zgodnie z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy ma zastosowanie stawka 7%.

W opinii Zainteresowanego, inaczej przedstawia się sytuacja dla usług świadczonych od dnia 1 stycznia 2011 r. w przypadku usług opróżniania szamb i osadów ze ścieków kanalizacyjnych, które do końca 2010 r. korzystały z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, nie będzie można zastosować do nich obniżonej do 8% stawki VAT. Wnioskodawca uważa, iż ww. usługi należy teraz opodatkować stawką w wysokości 23%. Wynika to z faktu, że pod poz. 142 znowelizowanego załącznika nr 3 do ustawy wymieniono jedynie usługi: odprowadzania i oczyszczania ścieków sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37.

W związku z tym z preferencyjnej stawki VAT mogą korzystać jedynie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 37.00.11. Preferencja ta nie dotyczy już usług związanych z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych oraz osadów ze ścieków kanalizacyjnych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU odpowiednio 37.00.12, 37.00.20 mimo że również należą do grupy 37 PKWU z 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.).

Natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 i ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Firma Wnioskodawcy świadczy usługi komunalne: usługi związane z opróżnianiem szamb sklasyfikowane, według klasyfikacji PKWiU z 2008 r. pod symbolem 37.00.12 oraz związane z osadami ze ścieków kanalizacyjnych sklasyfikowane pod symbolem 37.00.20.

Zainteresowany wskazał, iż świadczy usługi asenizacyjne, tzn. opróżnia szamba ze ścieków kanalizacyjnych pochodzących z gospodarstw domowych, jak również świadczy usługi wywozu ścieków przemysłowych dla podmiotów gospodarczych, które potem wywożone są przez tabor asenizacyjny bezpośrednio do punktów zlewnych, tzn. do oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę VAT dla ww. usług powinien stosować od 1 stycznia 2011 r.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex. zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". Zatem wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane go grupowania PKWiU 37.00.12 "usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych" oraz do grupowania PKWiU 37.00.20. "usługi związane z osadami ze ścieków kanalizacyjnych", a dotyczące usług opróżniania szamb ze ścieków kanalizacyjnych pochodzących z gospodarstw domowych i usług wywozu ścieków przemysłowych dla podmiotów gospodarczych, zaliczają się do powyższej kategorii, tym samym podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i sług.

Reasumując, od 1 stycznia 2011 r. do sprzedaży ww. usług Zainteresowany powinien zastosować 8% stawką podatku VAT.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia ponadto, iż stosownie do postanowień art. 14d Ordynacji podatkowej, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku.

Natomiast w zakresie klasyfikacji statystycznej dla świadczonych usług wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-96/11-4/EN z dnia 13 kwietnia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl