ILPP2/443-955/08-7/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-955/08-7/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 października 2008 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 17 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego na podstawie pisma wzywającego do potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia podatku należnego na podstawie potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.) o informację o upoważnionych do reprezentowania Spółki osobach oraz kserokopię wniosku uzupełnioną o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie dokonywał szeregu transakcji związanych ze świadczeniem usług, przy czym niekiedy będzie występować konieczność zmiany zakresu świadczonej usługi, a tym samym należnej za nią zapłaty. Zainteresowany będzie tego dokonywać poprzez wystawianie faktur korygujących do pierwotnych faktur. Faktury korygujące będą wysyłane do kontrahentów listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Dodatkowo na zwrotnym potwierdzeniu odbioru, Spółka będzie zaznaczać iż korespondencja dotyczy określonej faktury korygującej (określonych faktur korygujących), podając również numer faktury korygującej (numery faktur korygujących). Kwota uiszczana na rzecz Wnioskodawcy przez nabywcę usługi będzie odpowiadać kwocie wskazanej w fakturze korygującej, potwierdzając tym samym, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą. Ponadto będą występować sytuacje, gdzie z uwagi na fakt, iż kontrahenci nie będą odsyłać potwierdzenia odbioru faktury, Zainteresowany po wcześniejszych wezwaniach telefonicznych będzie wysyłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do kontrahenta pisma wzywające do potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła pomniejszyć podatek należny z tytułu zmniejszenia należnej kwoty za wykonaną usługę od kontrahenta na podstawie wysłanego listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do kontrahenta pisma wzywającego do potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji, gdy kontrahent pomimo wcześniejszych monitów telefonicznych nie potwierdzi odbioru faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie podpisanego przez usługobiorcę zwrotnego potwierdzenia odbioru nadania przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej będzie wystarczającym dowodem na potwierdzenie faktu odebrania faktury korygującej przez kontrahenta. Tym samym Spółka spełni warunki do obniżenia na podstawie wystawionej korekty faktury podatku należnego.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 4 powołanego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Natomiast art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Stosownie do ust. 8 powyższego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi m.in. szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, minister finansów wydał rozporządzenie regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Stosownie do § 16 ust. 4 wyżej powołanego rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy VAT, jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia powyższej przesłanki i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż art. 29 ust. 4 określa jakie zdarzenia gospodarcze stanowią podstawę do zmniejszenia obrotu, natomiast § 16 ust. 4 rozporządzenia określa warunek, jaki musi zostać spełniony, aby podatnik mógł dokonać stosownego obniżenia (posiadanie potwierdzenia faktur korygujących przez nabywcę) oraz moment dokonania stosownego obniżenia (miesiąc/kwartał otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących).

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Natomiast brak jest w przepisach sprecyzowania przez ustawodawcę formy w jakiej nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury. W związku z tym potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie odbioru faktury. W przedmiotowym stanie faktycznym taką formą jest podpisane przez odbiorcę zwrotne potwierdzenie odbioru, popularnie zwane "zwrotką", na którym dodatkowo jest wskazane, iż dotyczy ono faktury korygującej o numerze (...). Prezentowany powyżej pogląd podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej indywidualnej interpretacji z dnia 29 sierpnia 2008 r., sygn. ILPP2/443-502/08-2/MR, stwierdzając: "Natomiast, zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki z fakturą korygującą uznać należy za dowód potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez kontrahenta." oraz w indywidualnej interpretacji z dnia 6 sierpnia 2008 r., sygn. ILPP2/443-400/08-4/EWW, wskazując, iż: "do obniżenia tego podatku nie jest niezbędne posiadanie podpisanej przez nabywcę faktury VAT korekta, ponieważ potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać dokonane w dowolnej formie, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie odbioru faktury."

Również orzecznictwo sądów administracyjnych prezentuje tezę, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej może przybierać dowolną formę, w tym może opierać się na zwrotnych potwierdzeniach odbioru.

"Przywołane przepisy warunkują prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze korygującej w rozliczeniu podatku od towarów i usług, od otrzymania przez podatnika potwierdzenia odbioru tejże faktury przez kontrahenta. Równocześnie regulacje te nie wskazują formy w jakiej powinno być dokonane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Wobec czego za dopuszczalną należy przyjąć każdą formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że odbiorca fakturę tę otrzymał." - wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 19 lutego 2008 r., sygn. I SA/RZ 919/97.

Podobne stanowisko prezentuje WSA w Warszawie - wyrok z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. 2297/06.

W związku z tym nawet w sytuacji, gdy faktura korygująca będzie wysłana czy też przekazana bez potwierdzenia odbioru, a kontrahent pomimo telefonicznych wezwań nie potwierdzi odbioru faktury to Spółka zwracając się do kontrahenta za pośrednictwem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru z wezwaniem do potwierdzenia odbioru faktury korygującej spełni wymogi wskazane powyższymi przepisami. Zgodnie bowiem z przywołanymi przepisami oraz interpretacjami jak i wyrokami sądów administracyjnych sposób potwierdzenia przez kontrahenta odbioru faktury korygującej może przybierać dowolną formę. Najważniejszą rzeczą jest posiadanie przez wystawcę faktury potwierdzenia faktu odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Dlatego też w opinii Wnioskodawcy posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia go do stosowania obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Artykuł 29 ust. 1 ustawy, określa iż, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 4 powołanego artykułu podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na mocy art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z kolei art. 29 ust. 4b ustawy, brzmi: Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany będzie dokonywać szeregu transakcji związanych ze świadczeniem usług, przy czym niekiedy wystąpi konieczność zmiany zakresu świadczonej usługi, a tym samym należnej za nią zapłaty. W takiej sytuacji wystawi on faktury korygujące, które wyśle do odbiorców listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jednak wystąpią sytuacje, gdzie kontrahenci nie odeślą potwierdzenia odbioru faktury. W takich przypadkach Wnioskodawca po wcześniejszych wezwaniach telefonicznych wyśle listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do kontrahenta pisma wzywające do potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4a ustawy, jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane. W przedmiotowej sprawie Zainteresowany wyraźnie zaznaczył, że kontrahent nie potwierdzi odbioru faktury korygującej. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie będzie spełniać powyższej przesłanki i stanowić wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i da prawo do takiego obniżenia.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (lub kwartał), w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę. Warunku tego nie spełnia posiadanie przez Zainteresowanego potwierdzenia odbioru listu poleconego z wezwaniem do potwierdzenia odbioru faktury korygującej - ponieważ w żaden sposób nie można uznać, iż stanowi to potwierdzenie odbioru samej faktury korygującej.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł pomniejszyć podatku należnego z tytułu zmniejszenia należnej od kontrahenta kwoty za wykonaną usługę na podstawie pisma wzywającego do potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w sytuacji gdy kontrahent pomimo wcześniejszych monitów telefonicznych nie potwierdzi odbioru faktury korygującej.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - możliwości pomniejszenia podatku należnego na podstawie potwierdzenia odbioru faktury korygującej oraz stanu faktycznego - dotyczącego możliwości pomniejszenia podatku należnego na podstawie pisma wzywającego do potwierdzenia odbioru faktury korygującej zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 9 stycznia 2009 r. nr ILPP2/443-955/08-4/AD, ILPP2/443-955/08-5/AD, ILPP2/443-955/08-6/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl